ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا برای ساخت مریخ نورد Mars 2020 آماده است

ناسا امروز اعلام کرد مریخ نورد Mars 2020 یکی از مراحل مهم ساخت خود را پشت سر گذاشته و برای مراحل نهایی طراحی و تولید آماده شده است. این سازمان تصویر تازه ای از داخل ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۶ تیر ۱۳۹۵ | ۱۰:۰۰

ناسا امروز اعلام کرد مریخ نورد Mars 2020 یکی از مراحل مهم ساخت خود را پشت سر گذاشته و برای مراحل نهایی طراحی و تولید آماده شده است. این سازمان تصویر تازه ای از داخل این مریخ نورد نیز منتشر کرده و برنامه هایش برای استفاده از این ربات در تابستان سال ۲۰۲۰ با یک برنامه ی زمانبندی شده برای رسیدن به مریخ در فوریه ی ۲۰۲۱ را تأیید کرده است.

به گفته ی جورج تاهو، مدیر برنامه ی این پروژه، مرحله ی اصلی که از آن یاد شده با عنوان «نقطه ی تصمیم گیری اصلی C» شناخته می شود. تاهو می گوید مریخ نورد ۲۰۲۰ اکنون می تواند وارد مرحله ی C از فرایند ساخت خود شود؛ مرحله ای که پیش از ورود به مرحله ی D یعنی مونتاژ، آزمایش و به کارگیری، شامل طراحی و ساخت نهایی می شود. تاهو انتظار دارد ساخت مریخ نورد مذکور اوایل سال آینده ی میلادی وارد مرحله ی D شود.

PIA18405

مریخ نورد Mars 2020 مأموریتی در ادامه ی مریخ نورد Curiosity محسوب می شود. هر دوی این مریخ نورد ها ظاهر مشابهی دارند اما وظیفه ی ۲۰۲۰ جستجوی مریخ به دنبال حیات میکروبی است؛ کاری که هیچ مریخ نورد دیگری پیش از آن انجام نداده است. Mars 2020 وظیفه ی نمونه برداری و نگهداری نمونه های جمع آوری شده را نیز بر عهده خواهد داشت؛ کاری که Curiosity از توانایی فنی لازم برای انجامش بی بهره است. گفتنی است در حال حاضر برنامه ی تأیید شده ای برای ارسال این نمونه ها به زمین وجود ندارد، با این حال ممکن است زمانی این اتفاق رخ دهد.

ربات مذکور ۷ ابزار اصلی دارد که همه ی آنها برای بررسی محیط اطراف از ابزار های اکتشافی Curiosity قدرتمند تر و بهینه تر هستند. برای مثال دوربین این ربات با به روز رسانی خود قادر خواهد بود مثل Curiosity تصاویر پانوراما و استریوسکوپیک بگیرد با این تفاوت که قادر است بیشتر از آن زوم کند و حتی به ضبط صدا و ویدیو نیز بپردازد.

تعدادی ابزار اکتشافی دیگر نیز روی این ربات نصب خواهد شد که به نوبه ی خود از تمام ابزار هایی که پیش از این روی مریخ نورد ها به کار گرفته شده اند قوی تر خواهند بود. از جمله ی این ابزار ها می توان به دستگاه تولید اکسیژن MOXIE اشاره کرد که با استفاده از دی اکسید کربن موجود در جو مریخ، به تولید اکسیژن خواهد پرداخت. اکسیژن تولید شده توسط این دستگاه بعدها می تواند توسط فضانوردان برای ادامه ی حیات یا تبدیل شدن به سوخت موشک مورد استفاده قرار بگیرد.

رادار زیرزمینی RIFMAX نیز ابزار دیگری است که به دانشمندان اجازه خواهد داد برای اولین بار به عمق نیم کیلومتری مریخ نگاهی بیاندازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی