ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

خودروی خورشیدی دانشگاه تهران، در تور خزر تا خلیج فارس، شمال تا جنوب ایران را طی می کند

با بالا گرفتن بحث های زیست محیطی و نگرانی از آلایندگی سوخت های فسیلی، خودروهای برقی این روز ها سر و صدای زیادی به پا کرده اند. تردیدی که همیشه در مورد استفاده از خودروهای برقی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۷ تیر ۱۳۹۵ | ۱۱:۴۵

با بالا گرفتن بحث های زیست محیطی و نگرانی از آلایندگی سوخت های فسیلی، خودروهای برقی این روز ها سر و صدای زیادی به پا کرده اند. تردیدی که همیشه در مورد استفاده از خودروهای برقی با هدف کمک به محیط زیست وجود دارد این است که اگر منبع برقی که این نوع خودرو ها از آن استفاده می کنند، از منابع تجدیدپذیر نباشد، در واقع از همان سوخت فسیلی برای راه انداختن این خودروها استفاده شده است.

اما اگر خودروی برقی شما، به جای استفاده از منبع برق با منشأ تجدیدناپذیر، خودش به صورت مستقیم اقدام به استفاده از منابع تجدیدپذیری مثل انرژی خورشیدی کند چه؟ اینجاست که خودروهای پاک خورشیدی پا به میدان می گذارند و در زمینه ی حفظ محیط زیست، تمام رقبای خود را از میدان به در می کنند.

خودرو های خورشیدی برای تجاری شدن و ارائه به بازار هنوز راه درازی در پیش دارند، اما ساخت آنها مدتهاست با هدف توسعه ی این فناوری، در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی انجام می شود. خودروی خورشیدی غزال ایرانی دانشگاه تهران نیز در همین دسته قرار می گیرد.

غزال ایرانی

425721212_15645
غزال ایرانی ۳ در نزدیکی رشت

به گفته ی کارن ابری نیا، مدیر پروژه ی غزال ایرانی، ساخت مدل های اولیه ی این خودرو از سال ۸۳ آغاز شده است و یک تیم ۴۰ نفره از دانشجویان رشته های برق، مکانیک و مهندسی صنایع دانشگاه تهران، ساخت و طراحی این خودروی خورشیدی منحصر به فرد را بر عهده داشته اند. مواد به کار رفته در این خودرو، فیبر کربن بوده و چهار چرخ و دو موتور دارد که با برق کار می کنند. در روز حد اکثر سرعت آن ۱۳۰ کیلومتر است و با شارژ باتری می تواند شب ها مسافتی ۴۰۰ کیلومتری را با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت طی کند. غزال ایرانی اولین خودروی برقی دو سرنشین در خاورمیانه است.

مدیر پروژه ی غزال ایرانی در خصوص این خودروی خورشیدی گفته است: «با توجه به استفاده ی این خودرو از انرژی خورشید، هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست ایجاد نمی کند و بر همین اساس، حفاظت از محیط زیست در کنار جایگزین کردن سوخت فسیلی، مهم ترین هدف پروژه ی غزال ایرانی است».

از خزر تا خلیج فارس

غزال ایرانی ۳ با شعار «یک راه طولانی، یک غزال بی باک»، روز گذشته (شنبه ۲۶ تیرماه) سفری طولانی را از خزر تا خلیج فارس آغاز کرده است. مسیر حرکت این خودرو در تور خزر تا خلیج فارس، از منطقه ی آزاد انزلی به سمت رشت، قزوین، تهران، قم، کاشان اصفهان، بندرعباس و در نهایت جزیره ی زیبای کیش است. غزال ایرانی ۳ امروز میهمان تهران، قم و کاشان است و ظرف ۸ روز از آغاز حرکت، به جزیره ی کیش خواهد رسید.

425219678_72972
غزال ایرانی ۳ در پارک وی، تهران
425702855_17248
غزال ایرانی ۳ با اسکورت پلیس در حال حرکت در مسیر BRT، تهران

همان گونه که از نام غزال ایرانی ۳ بر می آید، خودروی حاضر نسل سوم خودرو های خورشیدی غزال ایرانی است؛ خودرویی که سال ۲۰۱۵ توانست در مسابقات جهانی خودرو های پاک استرالیا در بخش سرعت، مقام سوم را به دست آورد. ظاهراً نسل چهارم خودروی غزال ایرانی نیز در دست ساخت است و به منظور آشنایی مردم با این نوع خودرو، در شهر های مختلف ایستگاه پرسش و پاسخ برگزار می شود.

گفتنی است پلیس اجازه تردد این خودروی خورشیدی در برخی محور ها را نداده است، بنابراین غزال ایرانی ۳ بخش هایی از مسیر خود را روی خودروبر طی خواهد کرد. مسیر و زمانبندی حرکت آن را نیز در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:

425722326_9990

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • bab p
    bab p | ۲۵ آبان ۱۳۹۵

    دوستان باهوشی که فرمودن طراحیش زشته یا کولر بخاری نداره این نوع خودروها اصلا برای بازار یا سلیقه ی من و تو ساخته نمی شن که بخواد زیبا باشن همه جای دنیا هم همینطوره.

  • Javad Vosooghi Fard
    Javad Vosooghi Fard | ۲۷ تیر ۱۳۹۵

    این غزال ایرانی از شهستان لار هم رد میشه؟؟؟؟?
    چون اگه بخواد مسیر شیراز تا بندر عباس رو طی کنه، کوتاه ترین راه، از طرف جهرم و لارستان هست.

  • morteza
    morteza | ۲۷ تیر ۱۳۹۵

    این خودرو ها فقط ساخته میشن که تو مسابقات مقام بیارن وگرنه یه خودرو باید سیستم کولر بخاری ایمنی داشته باشه که این فکر میکنم نداره آخه وقتی کمپانی های بزرگ دنیا روی خودرو خورشیدی سرمایه گزاری نکردن ساختش برای چی میتونه مفید باشه کاش روی یه خودروی هیبریدی کار میکردن مثل تسلا البته یه شخصی چنین خودرویی ساخته بود بود ولی مسعولین محترم چون به نفع جیبشون نبود نزاشتن که به تولید انبوه برسه و گفتن که خودرو برقی بدرد نمیخوره تو ایران و در عوض رفتن خودرو بنزینی وارد کردن بعد چند سال هم تازه به این نتیجه رسیدن که خودرو برقی وارد کنن ? در کل بازم خسته نباشن که اینو ساختن زحمت کشیدن به هر حال ?

  • Rasool.montazeri
    Rasool.montazeri | ۲۷ تیر ۱۳۹۵

    طراحیش زشته

  • میلاد
    میلاد | ۲۷ تیر ۱۳۹۵

    طراحی رو :|

مطالب پیشنهادی