ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسپیس اکس برای دومین بار موفق شد فالکون 9 خود را بر روی زمین فرود بیاورد

لحظاتی پیش شرکت فضایی SpaceX راکت فالکون 9 خود را از کیپ کاناورال ایالت فلوریدا به فضا پرتاب کرد، و برای بار دوم موفق شد این راکت را به سلامت در منطقه فرود 1 بر زمین ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ تیر ۱۳۹۵ | ۱۰:۳۰

لحظاتی پیش شرکت فضایی SpaceX راکت فالکون 9 خود را از کیپ کاناورال ایالت فلوریدا به فضا پرتاب کرد، و برای بار دوم موفق شد این راکت را به سلامت در منطقه فرود 1 بر زمین بنشاند. این منطقه فرود، محلی است که کمپانی فوق در «کیپ» اجاره کرده. بدین ترتیب، دومین فرود موفقیت آمیز اسپیس اکس بر روی زمین نیز رقم خورد، و تعداد راکت هایی که پس از پرتاب به فضا صحیح و سالم به خانه بر می گردند، به عدد 5 رسید.

در سال جاری، این اولین بار است که شرکت پیشرو فضایی یاد شده اقدام به نشاندن راکت های خود بر روی زمین می کند. در شش پرتاب قبلی، SpaceX تلاش کرد تا راکت های خود را بر روی سکوی شناور در اقیانوس بنشاند؛ طبق اظهارات این کمپانی، فرود آمدن راکت بر روی سکوی شناور در مقایسه با فرود روی زمین، سوخت بسیار کمتری را نیاز خواهد داشت.

می دانیم که اگر راکت در زمان پرتاب به شتاب فوق العاده ای نیاز داشته باشد، مثلاً زمانی که مقصد آن مدارهای بالایی زمین بوده یا بار زیادی را با خود حمل کند، سوخت بسیار زیادی را در زمان بلند شدن مصرف خواهد کرد. در نتیجه سوخت باقی مانده برای فرود آمدن روی سطح زمین کمتر از حد نیاز خواهد بود.

در این وضعیت تنها گزینه ممکن، فرود بر روی سکوهای شناور است. اما در آخرین مأموریت این شرکت، شرایط پرواز به گونه ای بوده که آنها توانستند فالکون 9 را با موفقیت بر روی سطح زمین بنشانند.

با کسب این موفقیت، تعداد فرودهای پیروزمندانه اسپیس اکس به عدد 5 رسید؛ یعنی اینکه ظرفیت پایگاه کیپ کاناورال برای نگهداری این موشک ها تکمیل شده. کمپانی یاد شده راکت های فرود آمده خود را در مجتمع پرتاب 39A نگهداری می کند. این مجتمع از مرکز فضایی کندی متعلق به ناسا اجاره شده، و تنها می تواند 5 موشک فالکون 9 را نگه دارد. پس زمانی که راکت امروز این شرکت نیز به مرکز فوق منتقل شود، دیگر فضایی باقی نخواهد ماند.

علاوه بر مشکل نگهداری فالکون های فرود آمده، این مرکز باید فضای کافی را برای نگهداری راکت بزرگ بعدی SpaceX نیز فراهم سازد. این موشک که Falcon Heavy نام دارد، در مرکز 39A در حال ساخت است.

فعلاً این کمپانی می تواند برخی از راکت هایش را به مرکز تست در مک گرگور در ایالت تگزاس منتقل نماید. اما «هانس کونیزمان» یکی از معاونین ارشد SpaceX می گوید این شرکت به دنبال تأمین فضای ذخیره سازی بیشتر در کیپ کاناورال است. او اضافه می کند:

دقیقاً نمی دانم چه گزینه هایی پیش رویمان قرار دارد؛ اما تیم ما بر روی این موضوع کار می کند. احتمالاً آشیانه های دیگر در مجاورت مرکز کنونی مناسب باشند.

در همین راستا شرکت فوق اعلام کرد که در پاییز سال جاری اقدام به پرتاب دوباره یکی از موشک های فالکون 9 خواهد نمود. «ایلان ماسک» اشاره کرد در ماه سپتامبر یا اکتبر امسال، اولین نمونه از پرتاب مجدد فالکون 9 را شاهد خواهیم بود. برای این عملیات استثنایی، راکتی انتخاب شده که در ماه آوریل برای اولین بار به سلامت بر روی سکوی شناور فرود آمده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی