ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چالش های توسعه ی اپلیکیشن برای 1.6 میلیارد کاربر؛ نگاهی موشکافانه به یکی از دیتاسنترهای مهم فیسبوک

در اعماق یکی از دیتاسنترهای فیسبوک واقع در شهر پرینویل در ایالت اورگن، در میان صدها رک سرور در حال کار، نزدیک به 2.000 اسمارت فون نسخه هایی از اپلیکیشن این شبکه اجتماعی را اجرا ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ تیر ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

در اعماق یکی از دیتاسنترهای فیسبوک واقع در شهر پرینویل در ایالت اورگن، در میان صدها رک سرور در حال کار، نزدیک به 2.000 اسمارت فون نسخه هایی از اپلیکیشن این شبکه اجتماعی را اجرا می کنند.

برخی از آنها مشغول پیمایش فید خبری فیسبوک هستند، که با استفاده از الگوریتم نه چندان محبوب اش نحوه نمایش آپدیت های کاربران را تعیین می کند. بعضی دیگر به اجرای Messenger می پردازند، اَپ پیام رسانی که نزدیک به دو سال پیش به کاربران این شبکه اجتماعی معرفی شد. تعدادی از آنها در حال ریستارت شدن هستند، و حداقل یکی از آنها نیز صفحه شخصی هنرمندان مشهور دنیا را بالا و پایین می کند.

این تلفن های همراه بخشی از آزمایشگاه دیوایس های موبایل شرکت فوق محسوب می شوند. این آزمایشگاه، بخش جدیدی است که کمپانی یاد شده از آن برای سنجش عملکرد اپلیکیشن فیسبوک، مسنجر، اینستاگرام و دیگر برنامه های کاربردی خودش استفاده می کند.

اما هدف از این سیستم جدید چیست؟ هدف این است که به روز رسانی ویژگی های مورد نظر ساکنین مقر اصلی فیسبوک در مِنلو پارک با اطمینان کامل برای بیش از 1.6 میلیارد کاربر این شبکه اجتماعی عرضه شوند، و حتی فردی در آن سوی جهان با دیوایسی قدیمی نیز بتواند از آنها بهره گیرد.

facebook_datacenter_oregon_1

در مجموع، آزمایشگاه موبایل پرینویل در حدود 60 رک را در خود جای داده که هرکدام نزدیک به 32 اسمارت فون دارند. این دیوایس ها بر روی یک بورد قرار گرفته و رک به طور کامل و در چندین سطح عایق بندی شده است. برخی از این تلفن های همراه نزدیک به یک سال عمر دارند، و بعضی دیگر نیز قدیمی ترند.

تعدادی از این موبایل ها در زمان خود، یعنی نزدیک به نیم دهه قبل، نقطه اوج تکنولوژی به شمار می رفتند: آیفون 4s، گلکسی نکسوس سامسونگ، نکسوس 5 و ...؛ همه ی اینها را در این مرکز می بینیم. در هر رک، بالاتر از کابل کشی های فشرده و موبایل ها، یک دوربین قرار گرفته و تمامی تغییرات در صفحات نمایش دیوایس ها را ثبت می کند. متخصصین این آزمایشگاه در صورت نیاز می توانند این تغییرات را بررسی کنند.

یکی از مهندسین تولید فیسبوک با نام «آنتوین ریورست» می گوید:

"زمانی که یکی از توسعه دهندگان مرکز تغییری در هرکدام از اپلیکیشن های موبایل ایجاد می کند، ما این تغییر را بر روی اَپ مورد نظر اعمال کرده و آن را بر روی یکی از دیوایس های موجود نصب می کنیم. سپس به بررسی معیارها و شاخص های مورد نظرمان می پردازیم."

اگر به روز رسانی مورد نظر تأثیرات منفی بر میزان مصرف حافظه، طول عمر باتری یا عملکرد خود برنامه کاربردی بر جای بگذارد، مثلاً باعث کند شدن اسکرال فید خبری شود، نتیجه به توسعه دهنده موردنظر اعلام می گردد تا آن را اصلاح نماید؛ قبل از اصلاح این عیب، تغییرات فوق به هیچ وجه در آپدیت اصلی اعمال نخواهد شد.

facebook_datacenter_oregon_2

این مرکز برای شرکت یاد شده از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، زیرا آنها برای دستیابی به میلیون ها کاربر جدید، به دنبال جذب مردم کشورهای در حال توسعه بوده و بسیاری از آنها از دیوایس ها و سیستم عامل های قدیمی استفاده می کنند.

به هر صورت، قضیه کمی پیچیده تر از تعدادی کرش و باگ های عادی به نظر می رسد. این سیستم آزمون جامع به فیسبوک کمک می کند تا هر چه سریع تر بهینه سازی های عملکردی خود را عرضه کنند. همین به روز رسانی سریع و جزئی می تواند کاربری را از حذف اپلیکیشن فوق بخاطر مصرف باتری بیش از اندازه، منع کند.

«کن پاچت» مدیر مرکز داده غربی این شبکه اجتماعی عظیم می گوید: "مهم ترین دغدغه ما، سرعت است. ما باید در سریع ترین زمان ممکن، بهتر و بهتر شویم".

در حال حاضر آزمایشگاه دیوایس های موبایل تنها تأثیر آپدیت ها را بر عملکرد اَپ تحت شبکه های وای-فای ارزیابی می کند. اما در نهایت می توان عملکرد بر روی شبکه هایی با سرعت کمتر را نیز آزمود، موضوعی که برای استراتژی شرکت مبنی بر افزایش نفوذ در کشورهای در حال توسعه، از اهمیت به سزایی برخوردار است.

در همین رابطه ریورسات می گوید: "این موضوع، گام بعدی ما به شمار می رود."

علاوه بر آزمودن دیوایس ها، تأسیسات فیسبوک در پرینویل، خانه یکی از بزرگ ترین پروژه های هوش مصنوعی به شمار می رود: سخت افزاری که شرکت فوق به طور اختصاصی برای یادگیری ماشینی طراحی کرده و ساخته، و آن را Big Sur نام نهاده.

facebook_datacenter_oregon_3

در نگاه اول، Big Sur چندان تفاوتی با دیگر تجهیزات موجود در رک های دیتاسنتر مورد بحث ندارد. اما در درون آن هشت واحد پردازش گرافیکی (GPU) قدرتمند قرار گرفته اند که فیسبوک به وسیله آن، هوش مصنوعی اختصاصی خود را با سرعتی قابل نکردنی پرورش می دهد.

این پروژه عظیم برای آموزش شبکه های عصبی به کار می رود. این نوع از هوش مصنوعی به شیوه ای مشابه با مغز انسان به یادگیری از طریق داده های دریافتی خود می پردازد. پیش تر، ساخت یک شبکه مصنوعی منفرد به هفته ها یا ماه ها زمان نیاز داشت؛ اما با استفاده از Big Sur، زمان فوق را به کمتر از یک روز تقلیل یافته.

اگر شما نیز کاربر این شبکه اجتماعی عظیم هستید، به احتمال زیاد از مزایای این هوش مصنوعی بهره مند شده اید؛ Big Sur توانایی ترجمه بلادرنگ و قابلیت های تشخیص تصویر را به این شبکه اجتماعی افزوده است. فناوری تشخیص تصویر این شرکت، صرفاً به تگ ها و توضیحات کاربران تکیه نداشته و عناصر و نوشته های موجود در تصویر را نیز به صورت هوشمندانه شناسایی می کند.

در آینده، Big Sur را می توان برای پروژه های جاه طلبانه تری از هوش مصنوعی نیز به کار گرفت. این حوزه به سرعت به سمت یادگیری بدون نظارت پیش می رود. در این نوع یادگیری، هوش مصنوعی می تواند عملیات فراگیری را به صورت کاملاً مستقل و بدون هیچ گونه برچسب یا الگوی راهنما انجام دهد. قطعاً این نوع هوش مصنوعی در پروژه ها و محصولات شرکت فیسبوک بسیار کاربردی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • esio
    esio | ۲۸ تیر ۱۳۹۵

    احتمالا تو دیتاسنترشون یه پی سی با ویندوز 10 ندارن چون که اپ یونیورسالشون خیلی مشکل داره.

مطالب پیشنهادی