ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

برند؛ پلی میان مغز و قلب مشتری

برند نه محصول است، نه خدمات. وظیفه ی برند، برقراری ارتباط میان قلب و مغز مخاطب به واسطه ی ویژگی های احساسی و عقلانی است. به همین خاطر باید زنده باشد و تمام عناصر تشکیل دهنده ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰

برند نه محصول است، نه خدمات. وظیفه ی برند، برقراری ارتباط میان قلب و مغز مخاطب به واسطه ی ویژگی های احساسی و عقلانی است. به همین خاطر باید زنده باشد و تمام عناصر تشکیل دهنده ی آن نیز در جهت زنده نگه داشتنش عمل کنند.

وقتی از این زاویه به برندسازی نگاه کنید، متوجه خواهید شد جایی که برند شما در ذهن افراد جامعه اشغال می کند، بر احساساتی که آنها را به برند شما متصل می کند احاطه دارد. به خاطر داشتن این موضوع هنگام بررسی جایگاه فعلی و جایگاه مطلوب برند از اهمیت زیادی برخوردار است. هنگام بررسی ویژگی های برند خود این عناصر را در نظر داشته باشید:

هویت

همه ی ما نام و مشخصاتی داریم که به دیگران کمک می کنند ما را بشناسند. برند ها نیز به همین ترتیب از چنین خصوصیاتی برخوردارند که از ترکیب آنها اغلب تحت عنوان لوگو یاد می شود. «لوگو»ی شما آنقدر مهم است که به اشتباه توسط خیلی ها با «برند» اشتباه گرفته می شود. علت این امر آن است که کلمات، فونت، فرم ها، رنگ ها و دیگر خصوصیاتی که در مجموع لوگوی شما را تشکیل می دهند باید بتوانند در مورد هویت شما و آنچه که به آن باور دارید حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند.

جایگاه

جایگاه برند، محل مناسب استقرار شما در بازار را تعریف می کند. اهمیت این عنصر برند، تماماً به شفافیت آن است. یکی از بزرگ ترین مسئولیت های شما به عنوان یک کسب و کار، خدمت به مشتریانتان است و تحقق این امر در صورت عدم اطلاع از این دو موضوع دشوار خواهد بود: ۱) جایگاه شما در جامعه، ۲) هویت مشتریان فعلی یا آینده ی شما. به علاوه، جایگاه برند به متمایز شدن آن از کسب و کار های دیگری که ممکن است در نگاه اول شبیه آن به نظر برسند کمک خواهد کرد.

استراتژی

طرح ریزی امری ضروری است. طرحی که از آن صحبت می کنیم با یک ایده ی کلی تفاوت دارد. استراتژی برند شما باید مقاصد و اهداف مشخصی داشته باشد. برخورداری از یک استراتژی برند خوش ساخت و تعریف شده، تمام جنبه های کسب و کار از جمله نیاز های مشتریان، فضای رقابتی، و البته احساسی که در مشتری شکل می گیرد را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

چشم انداز

دوست دارید کسانی که در آینده به هر شکلی سر راهتان قرار می گیرند چه برداشتی از شما داشته باشند؟ چشم انداز شما در واقع الحاقیه ای است بر جایگاهتان، چرا که می تواند از طریق ارزش ها، به انتقال موقعیت فعلی و آینده تان به دیگران کمک کند.

مأموریت

آیا از تمام موارد اساسی که مشتریان بالفعل یا بالقوه، برای ارتباط گرفتن با برند شما به دنبالش می گردند آگاهی دارید؟ این موارد، یا حداقل بخشی از آنها، در مأموریت شما نهفته اند. به علاوه، مأموریت شما قدم های عملی لازم برای پیش بردن کسب و کارتان را نیز در بر دارد. بهتر است چند جهت گیری، چشم انداز و اولویت استراتژیک نیز به آن بیافزایید.

کیفیت

کیفیت به میزان مرغوبیت یک چیز، یا استانداردی گفته می شود که همه ی نمونه های مشابه را در مقایسه با آن می سنجند. این مقایسه در بافتار برندسازی، خود را در میزان آمادگی یا توانایی محصول یا خدمات شما در برآورده کردن نیاز مشتری در برابر محصولات یا خدمات مشابه نشان می دهد. کیفیت یکی از نقاط متمایزکننده ی اصلی است که به شما کمک خواهد کرد سری در میان سر ها بلند کنید. قیمت گذاری و موانع ورود به بازار نیز از جمله موارد دیگری هستند که کیفیت بر آنها اثرگذار است.

ارزش

این عنصر که رابطه ی نزدیکی با کیفیت دارد، به ارزیابی مشتری از محصول یا خدماتتان گفته می شود که در تصمیم گیری پیرامون ارتباط گرفتن با برند شما از آن کمک می گیرد. ارزش برند که آمیزه ای از تمام عناصر آن محسوب می شود، میزان اهمیت، بها یا کارایی برند نزد مشتری است. بنابراین، تمام افکار، احساسات، و تجربیاتی که مردم با برند شما دارند بر میزان ارزشی که برندتان نزد آنها پیدا می کند اثرگذار هستند.

نحوه ی خلق، مدیریت، و به کارگیری برند بر پایه ی تمام این عوامل شکل می گیرند؛ چه از لحاظ احساسی و چه از لحاظ عقلانی. بنابراین هنگام شکل دهی به تک تک بخش های برند، باید کنشگرانه به چیزهایی که در مواجهه با آنها ناخوداگاه در ذهن مشتری شکل می گیرد خوب فکر کرد. این بهترین راه برای کاشتن بذر برند در جان و دل مشتری است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی