ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سیگیت از بزرگ ترین هارد درایو تجاری دنیا با ظرفیت 10 ترابایت پرده برداشت

آیا به دنبال فضای بیشتر برای ذخیره سازی اطلاعات روی پی سی خود هستید؟ سیگیت درخواست شما را شنیده و امروز صبح با معرفی پر ظرفیت ترین هارد درایو تجاری دنیا به آن پاسخ داده ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۹:۱۵

آیا به دنبال فضای بیشتر برای ذخیره سازی اطلاعات روی پی سی خود هستید؟ سیگیت درخواست شما را شنیده و امروز صبح با معرفی پر ظرفیت ترین هارد درایو تجاری دنیا به آن پاسخ داده است.

این محصول 10 ترابایتی که Barracuda Pro نام دارد صرفا از نظر ظرفیت سرآمد نیست و طبق ادعای شرکت سازنده اش هاردی با عملکرد فوق العاده است که 256 مگابایت حافظه نهان یا کَش برایش در نظر گرفته شده.

سرعت چرخش هارد دیسک داخلی این محصول برابر با 7000 دور بر دقیقه عنوان شده که به مراتب بیشتر از 5400 دور بر دقیقه ایست که در محصولات ارزان قیمت موجود در بازار شاهدش هستیم.

البته در عصر حاضر و با وجود حافظه های SSD با سرعت خواندن خارق العاده 1.5 گیگابایت بر ثانیه، شاید استفاده از عبارت «عملکرد فوق العاده» برای یک هارد مکانیکی کمی اغراق آمیز باشد، اما با در نظر داشتن همه جوانب، Barracuda Pro سه و نیم اینچی باز هم در نوع خود بی نظیر است؛ نرخ انتقال پایدار این هارد درایو برابر با 220 مگابایت بر ثانیه اعلام شده که با در نظر داشتن محصولات مشابه می توان آن را فوق العاده خواند.

محصول تازه سیگیت از تکنولوژی تازه ای به نام Conventional Magnetic Recording یا ضبط مغناطیسی متعارف بهره می گیرد و به همین خاطر در آن از تکنیک مهر و موم کردن هارد و پر نمودنش با گاز هلیوم یا فناوری مغناطیسی برای بالا بردن ظرفیت خبری نیست.

مقامات رسمی شرکت سازنده اعلام داشته اند که Barracuda Pro برپایه طراحی هفت صفحه ای ساخته شده که این گفته معمولا با توجه به تعدد دیسک های گردان به معنای بیشتر شدن میزان مصرف انرژی هارد است اما در این مورد، سیگیت متعهد شده که محصول تازه اش یکی از کم مصرف ترین درایوهای ارائه شده به بازار است.

براساس اعلام این شرکت، هارد جدید تنها 6.8 وات برق را در طول فعالیت خود برای پیدا کردن اطلاعات و 4.5 وات را در زمان آیدل بودن (بدون فعالیت) مصرف می کند و به همین خاطر می توان گفت که به حق یکی از کم مصرف ترین ها طبق استانداردهای تعریف شده است.

اما نکته مهم در مورد این محصول «تجاری» بودنش است چراکه احتمالا می دانید مدت هاست هارد درایوهای سازمانی با ظرفیت های مشابه به بازار عرضه شده اند. HGST (تکنولوژی های جهانی ذخیره سازی هیتاچی) که از شرکت های تابعه وسترن دیجیتال است اواخر سال 2015 میلادی، یک هارد 10 ترابایتی پر شده از هلیوم را به بازار عرضه کرد و چندی بعد، یعنی در ماه ژانویه، سیگیت نیز محصولی مشابه به آن را معرفی نمود.

البته همانطور که پیشتر اشاره شد هر دوی این هارد درایوهای 3.5 اینچی مصارف سازمانی دارند و برای استفاده در سرورها طراحی شده اند و به همین خاطر قیمت شان بالاتر است. برای مثال محصول سیگیت با نام 10TB Seagate Enterprise قیمتی در حدود 600 دلار دارد و هارد درایو HGST در رنج قیمتی 750 دلار به فروش می رود.

اما ابزار ذخیره سازی تازه سیگیت با نام  Barracuda Pro طبق اعلام شرکت سازنده 534.99 دلار قیمت دارد که تا حدودی از انواع سازمانی مشابه ارزان تر است.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که در بازار رقابت SSDها اوضاع چگونه است؟ سامسونگ اخیرا بزرگ ترین SSD دنیا را با ظرفیت 4 ترابات و قیمت 1500 دلار معرفی کرد (یعنی هر گیگابایت 37 سِنت). محصول تازه سیگیت اما با معادله قیمتی هر گیگابایت 5 سنت به فروش می رود.

این شرکت دو محصول ده ترابایتی دیگر را هم معرفی کرده که قیمت پایین تری دارند اما برای استفاده به همراه سیستم های دسکتاپی طراحی نشده اند: برای نمونه مدل IronWolf برای ذخیره سازی متصل به شبکه یا NAS طراحی شده و قیمتی برابر با 469.99 دلار دارد، در حالی که درایو 10 ترابایتی SkyHawk برای مراقبت ویدئویی عرضه شده و با قیمت 459.99 دلار به فروش خواهد رفت.

البته پایین بودن قیمت این دو محصول نیز به معنای وجود محدودیت هایی برای آنهاست؛ مثلا اینکه ضمانت آنها کوتاه تر بوده و به سه سال تقلیل یافته در حالی که Barracuda Pro مانند هارد درایوهای سازمانی با 5 سال ضمانت عرضه می شود. گفتنی است که هر سه این محصولات صرفا از اینترفیس SATA پشتیبانی می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی