ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا برای اولین بار دستگاه توالی یاب DNA به فضا فرستاد؛ ابزاری برای تشخیص حیات فرازمینی

در صدر اخبار دیروز، پرتاب فالکون 9 شرکت اسپیس اکس قرار داشت که پیروزی دیگری را برای این شرکت در زمینه فرود موفقیت آمیز به ارمغان آورد. اما محموله ای که توسط راکت فوق به ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

در صدر اخبار دیروز، پرتاب فالکون 9 شرکت اسپیس اکس قرار داشت که پیروزی دیگری را برای این شرکت در زمینه فرود موفقیت آمیز به ارمغان آورد. اما محموله ای که توسط راکت فوق به ایستگاه فضایی رسید نیز در نوع خود بسیار حائز اهمیت بود.

ناسا در گزارشی اعلام کرد برای اولین بار، توالی یاب DNA را به فضا فرستاده است. این توالی یاب بیومولکولی نه تنها تعیین توالی ژن در شرایط میکروگراویتی (گرانش ناچیز) را میسر می سازد، بلکه به ساکنین ایستگاه فضایی بین المللی نیز خدمات ویژه ای ارائه می دهد.

از این دستگاه می توان برای بررسی سلامت افراد، شناسایی میکروب ها و شاید (تأکید می کنیم، شاید) شناسایی حیات فرازمینی استفاده کرد. پیش تر فضانوردان باید ماه ها صبر می کردند تا نمونه های DNA به دست آمده را برای شناسایی به زمین بفرستند، اما اکنون این عملیات بسیار ساده تر انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است که در محموله فوق اقلام سودمند دیگری نیز به چشم می خورند. ناسا یک مبدل گرمایی تغییر فاز را نیز به صورت آزمایشی به فضا فرستاده که به تنظیم و حفظ دما در فضا کمک می کند (در حال حاضر این عملیات به سختی انجام می شود).

علاوه بر موارد فوق، یک دستگاه سلول خورشیدی سه بعدی بسیار کارآمد و همچنین ابزارهای تحقیقاتی مربوط به بررسی بیماری های استخوان و اثر میکروگراویتی بر عملکرد قلب نیز در محموله فالکون 9 قرار گرفته بودند.

با همه این تفاسیر، می توان دید که تحویل تنها یک محموله به ایستگاه فضایی، چه کمک شایانی در زمینه پیشرفت علم به جهانیان خواهد نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی