ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کنترل پهپادها از طریق امواج مغزی
علمی

امکان کنترل همزمان چند پهپاد از طریق ذهن [تماشا کنید]

در حال حاضر بیشتر پهپادها از طریق کنترلرهایی مشابه دسته کنسول های بازی هدایت می شوند، گرچه بعضی نمونه ها نیز وجود دارند که می شود با استفاده ساعت های هوشمند یا دستکش های مخصوص آنها ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۹:۴۵

در حال حاضر بیشتر پهپادها از طریق کنترلرهایی مشابه دسته کنسول های بازی هدایت می شوند، گرچه بعضی نمونه ها نیز وجود دارند که می شود با استفاده ساعت های هوشمند یا دستکش های مخصوص آنها را کنترل کرد. حالا محققین دانشگاه ایالتی آریزونا قصد دارند تکنولوژی هدایت این ربات های پرنده را وارد فازی تازه و جذاب نمایند؛ کنترل همزمان چند پهپاد از طریق امواج مغزی.

برای نیل به این هدف تیم تحقیق کلاهی خاص را توسعه داده اند که از طریق ۲۸ الکترود مخصوص مغز شما را به یک رایانه متصل می سازد. با استفاده از این الکترودها، امواج مغزی انسان دریافت و رمزگشایی شده و سپس به پیام های کنترلی قابل فهم برای رایانه پهپادها تبدیل می شوند.

drone-mind-control-multiple-drones-1

برخلاف کنترلرهای معمول که تنها امکان هدایت یک پهپاد را در آن واحد فراهم می کنند، با استفاده از این تکنولوژی جدید می توان تا چهار فرورند آن را به کمک ذهن به پرواز درآورد. دانشمندان مشارکت کننده در این پروژه امیدوارند در آینده این رقم به ده و یا حتی صدها پهپاد افزایش یابد.

با آن که تیم تحقیق مدعی شده که محل دقیق ارسال چنین فرامینی را در مغز یافته، اما تکنولوژی آنها هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است. مسئله نخست این است که فرد هدایت کننده می بایست تمرکز بالایی در کنترل این ربات های پرنده داشته باشد، هرگونه حواس پرتی در این میان می تواند سیستم را دچار اشکال کند. به علاوه این که کلاه دریافت کننده سیگنال ها می بایست با توجه به ساختار مغز هر فرد شخصی سازی شود.

نکته قابل توجه این است که تکنولوژی فوق به راحتی قابلیت سازگاری با دیگر ماشین های موجود را داراست و می توان از آن در هدایت و کنترل طیف وسیعی از ربات ها و وسایل الکترونیکی بهره برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی