ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موضع گیری معاون وزیر ارتباطات در مقابل قیمت شکنی یکی از اپراتورهای موبایل

محمد جواد آذری جهرمی، معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت، در برخورد با سیاست برخی اپراتور های موبایل برای ارائه ی دیتای زیر قیمت با هدف حذف رقبا، به یکی از خبرگزاری ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۳۰ تیر ۱۳۹۵ | ۱۳:۱۵

محمد جواد آذری جهرمی، معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت، در برخورد با سیاست برخی اپراتور های موبایل برای ارائه ی دیتای زیر قیمت با هدف حذف رقبا، به یکی از خبرگزاری ها گفته است: «پدیده‌ ای به اسم دامپینگ اتفاق افتاده و موجب شده تا ایران چهارمین کشور ارزان دنیا از منظر نرخ پهنای باند موبایل باشد».

جهرمی در ادامه افزوده است: «بسته‌ ای در یکی از اپراتور های موبایل وجود دارد که ۱۰۰ گیگابایت اینترنت سالانه را با قیمت ۱۷۵ هزار تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌ دهد که به عبارتی هر گیگ ۱۷۵۰ تومان می‌ شود. این ۱۷۵۰ تومانی که اپراتور مورد نظر می‌گیرد، کمتر از نیم دلار می‌ شود که در هیچ کجای دنیا چنین نرخی پیدا نخواهید کرد. این سیاست‌ گذاری قیمتی قطعاً هدفش دامپینگ است که دامپینگ هم به چرخه و صنعت ضربه می‌ زند. وظیفه ی وزارت ارتباطات کنترل این بازار است تا کسی ورشکست نشود».

دامپینگ به پدیده ای گفته می شود که طی آن قیمت کالا یا خدماتی با هدف حذف رقبا توسط یک شرکت به زیر قیمت واقعی آن کاهش می یابد.

او ادامه داده است: «وزارت ارتباطات باید در حوزه ی پهنای باند موبایل، جلوی یک گیگ اینترنت موبایل که ۱۷۵۰ تومان است را بگیرد، زیرا هزینه ی آن با توجه به سایز بازار و هزینه‌ های سرمایه‌گذاری حدود ۷۰۰۰ تومان می‌ شود».

آذری جهرمی اظهار داشته ارائه ی خدمات رایگان با هدف ورشکستگی دیگران از سوی یک فعال بازار هنر نیست. وی در ادامه افزوده: «یک بار در جمع مسئولان اپراتور های موبایل گفتم خوشحال می‌ شوم همین بازی کنونی در کاهش قیمت اینترنت همراه را برای قیمت مکالمه هم داشته باشید تا برای یک دقیقه مکالمه نیازی نباشد ۸۰ تومان پرداخت شود؛ اما آنها این کار را انجام نمی‌ دهند». او سپس تصریح کرده است سازمان تنظیم مقررات برای محدود کردن طرح های مکالمه ی نامحدود اپراتور ها مصوبه ای نداشته است.

او در توضیح چگونگی جبران هزینه های اپراتور ها با این قیمت شکنی گفته است: «در قرارداد های بلند مدت معمولاً نرخ مؤثر با نرخ اسمی متفاوت است. فرض کنید در ابتدا ۱۷۵ هزار تومان برای یک سال به آن اپراتور می‌ پردازید که از نگهداری آن رقم اولیه به نسبت بالا می‌ تواند کسب سود کند. از طرفی برخی مشترکان تا انتهای سال قادر به استفاده از کل ۱۰۰ گیگابایت نیستند، لذا از این محل هم هزینه ی چندانی شامل حال اپراتور نمی‌ شود».

رئیس هیأت مدیره ی زیرساخت ابراز کرده است: «باید جلوی این موضوع را می‌گرفتیم و وزارت ارتباطات هوشمندانه جلوی آن را گرفت. ما گفتیم حالا که کسب درآمدتان از جای دیگر است و در جای دیگری دامپ می‌ کنید، نقطه هدفمان را طور دیگری تنظیم می‌ کنیم تا ببینیم باز هم قادر به دامپ هستید یا خیر. هدفمان این بود که بگوییم دیگر از جیب مردم دامپ نکنید؛ اگر واقعاً قصد رقابت و دامپ دارید بروید از جیب خودتان هزینه کنید». آذری جهرمی در ادامه تأکید کرده است: «اگر این کار را انجام ندهیم، اجازه رشد صنعت را نداده‌ایم».

مصوبه ی اخیر وزارت ارتباطات به شکلی هوشمندانه با کاهش سقف تعرفه ی دیتای موبایل از ۰.۵ به ۰.۴ ریال، آنها را به نوعی مجبور کرد تا نرخ بسته‌ های خود را بالا ببرند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • mostafa_darvari
    mostafa_darvari | ۲۶ آبان ۱۳۹۸

    ایشون در مورد حقوق فک و فامیلشون موضع بگیرن که حدود ۷۰ میلیون تومان در ماه

  • Arash-zr
    Arash-zr | ۱ مرداد ۱۳۹۵

    من سوال برام پیش اومد که عایا: جانداران دیگه بجز انسان میتونن وزیر بشن؟ یا حالا هر پست و مقام دیگه ای؟

  • Mehrdad
    Mehrdad | ۱ مرداد ۱۳۹۵

    عجب آدم... این بخدا، روی مردم فشار میارید... ها، واقعا چقدر اینا... چرا اینقدر... هستن، واقعا متاسفم واسه خودم و این آدم.... یکی که ارزون میده یکی پیدا میشه.... به همه چیز

  • مسـیحا
    مسـیحا | ۳۱ تیر ۱۳۹۵

    بله، قیمت دیتای موبایل تو اروپا خیلی گرونتره ولی میزان درآمد شهروندان اونجا رو هم بایستی درنظر گرفت و این نکته رو هم باید اضافه کرد در همین اروپا، روی خطوط تلفن به صورت پیش‌فرض، اینترنت رایگان ۱۰ مگابیت دارن ولی اینجا اینترنت ذغالی رو به صورت حجمی و با قیمت گزاف می‌فروشند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی