ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوریلا گلس ۵ معرفی شد؛ شیشه ای که بازهم مقاوم تر گشته است

کورنینگ از نسل تازه ی گوریلا گلس پرده برداشته است؛ ابر شیشه ای که با فرمول های پیچیده ی شیمیایی مقاوم سازی شده و مطابق معمول توسط گجت سازان سرتاسر جهان در گستره ی وسیعی ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۳۱ تیر ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۱

کورنینگ از نسل تازه ی گوریلا گلس پرده برداشته است؛ ابر شیشه ای که با فرمول های پیچیده ی شیمیایی مقاوم سازی شده و مطابق معمول توسط گجت سازان سرتاسر جهان در گستره ی وسیعی از دیوایس ها به کار بسته خواهد شد.

در این نسل جدید که عنوان "گوریلا گلس ۵" را یدک می کشد، کمپانی مورد بحث سعی کرده بازهم شیشه های خود را در برابر سقوط مقاوم تر سازد و حالا شانس شکسته شدن شان پس از رها گشتن از ارتفاعی ما بین کمر الی شانه های انسان به مراتب کمتر شده است. در همین راستا، خود کورنینگ می گوید گوریلا گلس ۵ در ۸۰ درصد مواقعی که از ارتفاع ۱.۶ متری به روی زمین -و سطوح سخت- بیافتد هیچ صدمه ای نخواهد دید.

محصول تازه جایگزین گوریلا گلس ۴ خواهد شد که در نیمه های سال ۲۰۱۴ به عموم معرفی گشته بود. ناگفته نماند که نسل چهارم شیشه های «گوریلا» دو برابر نسبت به نسل قبلی خود مستحکم تر شده بودند، ولی با این وجود عمدتاً در برابر سقوط از ارتفاع یک متری مقاومت داشتند.

کورنینگ آمارگیری ها و بررسی هایی را صورت داده و بر اساس آنها ذکر می کند که ۸۵ درصد از صاحبین اسمارت فون ها در تمام دنیا حداقل ظرف یک سال گذشته یکبار دیوایس شان از دست شان به زمین افتاده، این آمارها می افزایند دو سوم این سقوط ها از ارتفاعی مابین شانه ها الی کمر فرد بوده است.

بنابراین با وجود اینکه نسل گذشته گوریلا گلس شیشه ای مقاوم به حساب می آمده ولی الزاماً این مقاومت به آن معنی نبوده که دستگاه شما از تمامی سقوط ها جان سالم به در ببرد و خدشه ای به نمایشگر آن وارد نگردد. در این بین از آنجایی که به صورت معمول سطوح سخت و اشیا تیز بیشترین صدمه را به صفحه نمایش گجت های الکترونیکی قابل حمل وارد می نمایند، اینبار کمپانی که در بالا از آن سخن به میان آورده ایم بیشتر تمرکز و تحقیق و توسعه اش را بر مبنای مقام سازی در برابر چنین سطوحی قرار داده است.

البته در روند تحقیق و توسعه و آمارهایی که ارائه شده نکته هایی نیز وجود دارد. مثلاً کورنینگ تمامی آزمایش های خود را با شیشه هایی صورت داده که ضخامت آنها معادل ۰.۶ میلیمتر بوده و با چنین شیوه ای به ضریب ۸۰ درصد جان سالم به در بردن از سقوط دست یافته. اما از سوی دیگر شرکت مذکور برای کمپانی هایی که در بحث طراحی حساسیت های خاصی دارند شیشه ای با ضخامت ۰.۴ میلیمتر را نیز به تولید می رساند، لذا احتمال دارد در دستگاه های مختلف نتیجه ی حضور گوریلا گلس قدری فرق بکند و مقدار مقاومت هر دستگاه در برابر سقوط بر حسب همین مسئله متفاوت باشد.

خود کورنینگ نیز اشاره ای به این بحث داشته و می گوید، طراحی محصول از سوی تولید کنندگان در میزان مقاومت دستگاه های ساخته شده و همینطور عملکرد گوریلا گلس اثر گذار است. در این زمینه یکی از مدیران این مجموعه خاطر نشان می سازد که برای مثال اسمارت فون هایی که حاشیه بیشتری در اطراف نمایشگر شان دارند معمولاً در سقوط ها استحکام بیشتری نشان می دهند.

DSC01521.0

بد نیست یادآور شویم که گوریلا گلس برای نخستین بار در CES سال ۲۰۰۷ رونمایی شد و از آن سال به بعد این محصول به صورت مداوم بهینه سازی گشته و مقاومت اش در برابر اشیا تیز و رها شدن از ارتفاع افزایش یافته، ضمن اینکه ضخامتش نیز کاهش پیدا کرده است.

در زمانی که شیشه های مقاوم کورنینگ برای نخستین بار عرضه شدند، تنها ۱۰ درصد از تولیدات موبایل سازان جهان به آنها تجهیز گشتند ولی این رقم به تازگی به ۷۵ درصد نزدیک شده؛ خود کورنینگ هم می گوید تا به امروز ۴.۵ میلیارد دیوایس دارای گوریلا گلس به دست کاربران رسیده.

تولید انبوه گوریلا گلس ۵ هم اکنون آغاز گشته و شرکت سازنده ی آنهم ذکر می کند که در آینده ای نزدیک بسیار بیشتر در موردش خواهید شنید. اکنون باید منتظر ماند و دید دقیقاً‌ از چه تاریخی گجت های الکترونیکی با گوریلا گلس ۵ راهی بازار خواهند شد و اولین اسمارت فون هایی که از آن بهره مند می گردند متعلق به چه برندهایی خواهند بود؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • masoud banasaz
    masoud banasaz | ۲۰ خرداد ۱۳۹۶

    من واقعا موندم بدون کلس بهش خش میفته یا نه؟ چونکه برا اس ۸ پلاس محافظ صفحه مناسبی پیدا نمیشه. لطفا راهنمایی کنین.ممنونم

  • سامان جعفری
    سامان جعفری | ۳۱ تیر ۱۳۹۵

    اینا مقاوم هستن دربرابر خط و خش نه ضربه !!! یکمقدار مقاوم هستن دربرابر ضربه ولی دیگه نه درحد افتادن از بالا پشت بوم !!!

  • mostafa
    mostafa | ۳۱ تیر ۱۳۹۵

    اگه بگیم تو نوت 7 شاید بکار بره ، بیراه نباشه

  • روزبه روزی طلب
    روزبه روزی طلب | ۳۱ تیر ۱۳۹۵

    والا تو کشور ما اگه گوریلا گلس 1000 هم معرفی شه بازم مردم گلس میزارن روش ?

    • حمیدرضا سلیمیان
      حمیدرضا سلیمیان | ۳۱ تیر ۱۳۹۵

      خوب میخوان گوشیشون تا جای ممکن اسیب نبیبنه حتی یه خش

  • آریا
    آریا | ۳۱ تیر ۱۳۹۵

    سقوط از ارتفاع کاملا شانسی است ولی در مقابل خط و خش مقاومتی ندارند

    • حمیدرضا سلیمیان
      حمیدرضا سلیمیان | ۳۱ تیر ۱۳۹۵

      لطفا . . .

مطالب پیشنهادی