ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

10 قابلیت شخصی سازی اندروید که ارزش روت کردن گجت را دارند

یکی از برتری های محسوس اندروید نسبت به سایر سیستم عامل ها توانایی شخصی سازی بی حد و حصرش است. تقریبا هیچ چیزی نیست که نتوانید به میل خودتان تغییرش دهید. گرچه بسیاری از این ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۳۱ تیر ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

یکی از برتری های محسوس اندروید نسبت به سایر سیستم عامل ها توانایی شخصی سازی بی حد و حصرش است. تقریبا هیچ چیزی نیست که نتوانید به میل خودتان تغییرش دهید.

گرچه بسیاری از این شخصی سازی ها روی دیوایس های روت نشده هم در دسترس اند، اما اگر می خواهید کاملا کنترل دیوایس تان را به دست بگیرید و هر بلایی که مایلید سرش بیاورید، باید دیوایس تان را روت کنید. برخی از این شخصی سازی ها به قدری جذاب اند که ارزش دارد روت کردن دیوایس تان را دارند. در این مقاله 10 مورد از این شخصی سازی ها را برای شما گلچین کرده ایم.

رام کاستوم

miui

جامع ترین شیوه ممکن برای شخصی سازی دیوایس های روت شده نصب یک رام کاستوم روی آن ها است. در واقع بسیاری از کاربران به قصد نصب چنین رامی دیوایس شان را روت می کنند. برای کاربرانی که ایده چندانی از رام ندارند، باید بگوییم که که رام توزیعی رسمی و یا غیررسمی از اندروید است که قادرید آن را با سیستم عامل اصلی دیوایس تان تعویض کنید.

برای مثال فرض کنید که آخرین ویرایش اندروید هنوز برای دیوایس شما عرضه نشده باشد. در این صورت به جای منتظر ماندن تا به روز رسانی رسمی، می توانید رامی که بر اساس آن نسخه از اندروید طراحی شده را روی دیوایس تان نصب کرده تا از مزایایش بهره مند شوید. در این سایت می توانید رام های متنوع و مختلفی بیابید و بنابر سلیقه تان یکی را برگزینید.

بهترین رام ها آن هایی هستند که به گجت تان قابلیت های جدیدی می افزایند و چهره سیستم عامل را کاملا دگرگون می کنند. برای مثال CyanogenMOD یکی از شناخته شده ترین رام هاست که امکان مدیریت مجوز های صادر شده برای اپ ها را به شما می دهد و ضمنا می توانید از قالب ها و تم های متنوع این رام هم بهره مند شوید.

شخصی سازی عملکرد سخت افزار

temperature

یک درجه پایین تر از نصب رام کاستوم، اما به همان اندازه قدرتمند و کارآمد، توانایی شخصی سازی کارایی و عملکرد دیوایس است. بهترین روش ممکن برای مدیریت سخت افزار دیوایس نصب یک کرنل کاستوم است که به کاربر قدرت کنترل منابع سخت افزاری مانند سرعت پردازنده را می بخشد. اپ هایی همانند Device Control و Kernel Adiutor دو مورد از بهترین اپلیکیشن ها در این زمینه اند.

اما اگر به هر دلیلی مایل به نصب کرنل کاستوم نیستید، باز هم می توانید سخت افزار دیوایس خود را به شکلی محدود تر کنترل کنید. به عنوان مثال اپ Cf.Lumen به کاربر قدرت شخصی سازی گرمای رنگ صفحه نمایش را با تنظیم سه رنگ آبی، سبز و قرمز به صورت مجزا می بخشد.

Dolby Atmos که از روی گجت های لنووو استخراج شده، می تواند کیفیت صدای دیوایس را تقویت کند. همچنین راهکار های بسیاری برای افزایش عمر باتری در دسترس اند.

حالت یک دستی

one-handed-mode

فبلت ها و دیوایس هایی که از صفحه نمایش بزرگ بهره می برند، اگر روت شده باشند می توانند با استفاده از اپ هایی چون One Hand Mode Xposed Mode و یا One hand Mode Enabler به حالت یک دستی بروند.

این اپ ها صفحه نمایش دیوایس را به مستطیل کوچک تری در یکی از گوشه ها محدود می کنند تا کاربر با انگشت شست اش بتواند هر جایی از صفحه که مایل است را بفشارد. البته این اپلیکیشن ها بی نقص عمل نمی کنند و با برخی از اپ ها سازگاری ندارند، اما شما قادرید این مود را در هر لحظه ای فعال و غیرفعال کنید و مشخص کنید که در چه شرایطی مایلید از آن بهره ببرید.

کنترلر های شستی

lmt

LMT Launcher از جمله اپلیکیشن هایی است که تنها روی دیوایس های روت شده نصب می گردد. این اپ کنترلری نیم دایره ای شکل به گوشه صفحه نمایش گجت تان می افزاید که با انگشت شست به راحتی قابل دسترسی است. در این کنترلر دکمه هایی با کاربرد های متعدد همانند بازگشت به صفحه اصلی یا صفحه پیشین جای گرفته اند.

از طریق تنظیمات این اپ قادر خواهید بود که وظایف مشخصی برای هر کدام از کلید ها در ازای فشردن چند باره و یا نگه داشتن آن ها  تعریف کنید. اگر کمی تنظیمات مختلف این کنترلر را دست کاری کنید، نهایتا می توانید الگوی مناسبی برای کلید های آن بیابید که به واسطه آن قادر خواهید بود که بخش های مختلف گجت تان را با چند لمس بسیار ساده مدیریت کنید.

ژست های حرکتی

gmd

اپ LMT که در بخش قبل اشاره کردیم از برخی از ژست های ساده هم پشتیبانی می کند. اما مناسب ترین اپ برای هدایت دیوایس تان به واسطه ژست ها اپلیکیشنی نیست به جز GMD GestureControl. برای این اپ مجموعه ای از ژست های تک و یا چند انگشتی از پیش تعریف شده که کاربر به واسطه آن قادر است گجتش را مدیریت کند.

علاوه بر ژست های پیش فرض، خود کاربر می تواند ژست هایی با وظایف مشخص تعریف کند و آن را به لیست حرکات این اپ بیفزاید. این اپ برای مالتی تسکینگ بسیار مفید است زیرا برای استفاده از هر ژست لزومی به خارج شدن از اپ ها نیست. به لطف این اپ سوییچ از یک اپ به اپی دیگر تنها با کشیدن انگشت به چپ یا راست صورت می گیرد.

دسترسی به اپلیکیشن ها در هر زمانی

launcher

اگر مایلید با چند لمس ساده صفحه به اپ های مورد علاقه و یا ضروری تان دسترسی بیابید، GravityBox کارتان را راه می اندازد. به لطف این افزونه، می توانید تا سقف 12 اپلیکیشن را در یک لانچر کوچک که با فشردن نوار ابزار هدایت باز می شود بگنجانید. از آن جایی که این نوار ابزار همواره قابل مشاهده است، برای دسترسی به اپ های قرار گرفته در این لانچر دو اشاره ساده کافی است.

مشاهده اپ های در حال اجرا

recently-1

اگر اپ های بسیاری را اجرا کنید و مدام بین آن ها جا به جا شوید، برخی از آن ها به فعالیت شان در پس زمینه ادامه می دهند و منابع سخت افزاری گجت تان را اشغال می کنند.

با به روز رسانی اندروید به مارشمالو، با فشردن کلید مربوط به اپ های اخیر،  لیستی از اپ هایی که اخیرا باز کرده اید نمایش داده خواهند شد و نه آن هایی که هنوز در حال اجرا هستند. اما با استفاده از اپلیکیشن Recently تنها اپ هایی که هنوز در حال اجرا هستند لیست خواهند شد. به این ترتیب می توانید اپ هایی که برای آزاد شدن منابع سخت افزاری باید بسته شوند را شناسایی کنید.

شخصی سازی نوار ابزار هدایت و وضعیت

buttons

با بهره گیری از افزونه GravityBox می توانید تغییرات بسیاری در نوار ابزار وضعیت گجت تان ایجاد کنید. می توانید آیکن باتری را تعویض کنید، مکان آیکن ساعت را جا به جا کنید، آیکن بلوتوث را حتی در صورت روشن بودن پنهان کرده و مانع نمایش اعلانات شوید. صد البته که می توانید رنگ این نوار را هم به کل عوض کنید.

همین افزونه به شما اجازه خواهد داد تا رنگ آیکن های نوار هدایت را تغییر دهید. اگر مایل به شخصی سازی بیشتری هستید، با SoftKeyZ می توانید حتی خود آیکن های این نوار را هم به کل عوض کنید. این اپلیکیشن صد ها آیکن از پیش تعریف شده برای اختصاص دادن به نوار ابزار هدایت دارد، اما به کاربر اجازه می دهد که در صورت تمایل آیکن های دلخواهش را در این نوار قرار دهد.

انیمیشن بوت

animations

یکی از ساده ترین و جالب ترین شیوه های شخصی سازی گجت ها، تغییر انیمیشن بوت شدن آن ها است. کاربران این سیستم عامل می توانند انیمیشن های مختلفی در فروم ها پیدا کنند و یا با نصب اپلیکیشن Boot Animations کارشان را راحت کنند. این اپ گزینه های بسیاری را پیش روی کاربران می گذارد و نصب هر انیمیشن هم چند لمس انگشت ساده می طلبد.

ایموجی های جدید

emojis

هر دیوایسی مجموعه از ایموجی های خودش را دارا است. معنی و مفهوم آن ها یکسان است اما ممکن است که شکل خاص خودشان را داشته باشند. برخی از گجت ها هم ایموجی هایی دارند که در دیگر دیوایس ها پیدا نمی شوند و اگر هم دیوایسی از آن ها پشتیبانی نکند به درستی به نمایش در نمی آیند.

با اپلیکیشن Emoji Switcher می توانید ایموجی های اپل، سامسونگ، ال جی و گوگل را به دیوایس خود بیافزایید. اگر بسیاری از دوستان شما از دیوایس های اپل استفاده می کنند نصب این اپلیکیشن می تواند مفید باشد.

دیگر چه روش هایی برای شخصی سازی دیوایس ها روت شده می شناسید؟ آن ها را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران دیجیاتو به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • امیر رضا مرزبان
    امیر رضا مرزبان | ۱ مرداد ۱۳۹۵

    خیلی پست خوبی بود ??

  • mihammad.n
    mihammad.n | ۱ مرداد ۱۳۹۵

    سلام دوستان ببخشید یعنس میشه کاستوم رام یک گوشی دیگه رو روی گوشی روت شده ریخت به طور مثال s6 روی بریزی روی گوشی های دیگه سامسونگ میشه؟؟؟؟؟

  • امیر رحیمی
    امیر رحیمی | ۱ مرداد ۱۳۹۵

    نمی‌دونم چرا بعضی‌ها از روت کردن اینقدر میترسن!
    من اگه قرار بود گوشیمو روت نکنم الان بجای مارشملو، کیت کت داشتم!
    روت کنین. هیچ اتفاقی نمی افته.

  • ami_ald
    ami_ald | ۳۱ تیر ۱۳۹۵

    من S7 دارم تا به حال روت نکردم به نظرتون ارزش داره روت کنم هیچ دردسری نداره؟گوشی خراب نمیشه؟خیلی میترسم راهنمایی کنید لطفا

  • mohammadreza heydariazar
    mohammadreza heydariazar | ۳۱ تیر ۱۳۹۵

    اپیلکشن A_FREEکه واسه هک وای فای بکار میره!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی