ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چیپ های ماژولار دارپا
تکنولوژی

دارپا به دنبال تولید چیپ های ماژولار برای ربات های نظامی خود است

برای آن که بتوانید ماشین هایی کارا و هوشمند بسازید، نیاز است تا چیپ ها و مدارهای متعدد و پیچیده ای را طراحی و تولید نمایید. پروسه طراحی و ساخت یک چیپ اختصاصی بسیار زمان ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۰۰:۳۰

برای آن که بتوانید ماشین هایی کارا و هوشمند بسازید، نیاز است تا چیپ ها و مدارهای متعدد و پیچیده ای را طراحی و تولید نمایید. پروسه طراحی و ساخت یک چیپ اختصاصی بسیار زمان بر و پرهزینه است، بنابراین دارپا (DARPA) به عنوان یکی از پیشگامان تولید ربات های نظامی قصد دارد این مسیر را با تولید چیپ های ماژولار ساده تر نماید.

هدف از برنامه ای که از آن با عنوان «CHIPS» یاد می شود، قرار دادن تمام مدارهای لازم درون چیپلت های (chiplet) ماژولار است، طوری که بتوان با کنار هم قرار دادن آرایه هایی مختلفی از آنها، چیپست های متنوعی ساخت. چیپلت ها اجزای سازنده یک چیپست هستند که تمام مداراهای الکترونیکی سازنده آن را در خود جای می دهند.

طبق اعلام دارپا، قرار است از اولین نمونه این چیپ های ماژولار برای مدیریت عملکردهایی چون شناسایی اشیا، ارسال زنده ویدیو، ترجمه همزمان مکالمات و همگام سازی حرکات در یک وسیله پرنده نظامی بهره گرفته شود.

هرکدام از چیپلت ها قرار است وظیفه ای خاص چون ذخیره سازی اطلاعات، پردازش داده ها و ارسال و دریافت سیگنال ها را بر عهده داشته باشند. تک تک این چیپلت ها با چینشی موزاییکی بر روی یک اینترپوزر (interposer) یا یک برد مداری سوار می شوند. این کار علاوه بر آن که تولید یک چیپ تازه را بسیار ساده تر می کند، می تواند ابعاد آن را نیز تا حد قابل توجه کاهش دهد.

قیمت تمام شده چیپ های ماژولار از جهات دیگری نیز کمتر از چیپ های معمولی خواهد بود، چرا که دیگر نیاز نیست برای توسعه یک مدار تازه، گواهی های متعدد برای استفاده از پتنت های مختلف را خریداری نمود. کارشناسان معتقدند در صورتی که هر کدام از چیپلت های ماژولار سازنده به طور مستقل عملکردی خاص را به انجام برسانند، هزینه های مربوط به خرید گواهی های لازم بسیار کاهش خواهد یافت.

یکی از مدیران دارپا در خصوص این ایده تازه می گوید: «تمام موفقیت برنامه CHIPS در گرو تدوین و توسعه استانداردها و سخت افزارهای واسط (interface) مناسب است. بنابراین لازم است که شرکت های خصوصی غیر نظامی نیز در اجرای آن مشارکت داشته باشند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علی
    علی | ۱ مرداد ۱۳۹۵

    رباط نظامی ?

مطالب پیشنهادی