ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نوردهی افتضاح شاسی بلندهای کوچک؛ نتایج تحقیقات IIHS

شاسی بلندهای کوچک و کراس اوورها علاقه مندان خاص خود را داشته و هر روز بر میزان محبوبیت آنها افزوده می شود. این دسته از خودروها با آن که غالبا قابلیت های آفرود چندان بالایی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰

شاسی بلندهای کوچک و کراس اوورها علاقه مندان خاص خود را داشته و هر روز بر میزان محبوبیت آنها افزوده می شود.

این دسته از خودروها با آن که غالبا قابلیت های آفرود چندان بالایی ندارند، با استقبال مشتریان روبرو شده و به همین دلیل خودروسازان نام آشنا نماینده هایی را در این کلاس طراحی و تولید کرده اند که از جمله آنها می توان به ب ام و X1، هیوندای توسان و هوندا CR-V اشاره کرد.

BMW-X1-sDrive18d-2016-1

وجود رقابت شدید در این کلاس باعث شده خودروسازان برای پیشی گرفتن از رقبا از حداکثر توان خود استفاده کنند که همین امر منجر به حضور نمایندگانی با کیفیت در همه زمینه ها از جمله ایمنی شده است؛ با این وجود اخیرا یک ایراد شایع در بین تقریبا تمامی مدل ها مشاهده شده است.

iihs headlight test 2

موسسه ایمنی بزرگراه های آمریکا موسوم به IIHS چندی پیش یک تحقیق بسیار جالبی انجام داده که در آن چراغ های جلویی 21 شاسی بلند کوچک مورد ارزیابی قرار گرفته است. نکته تعجب برانگیز در تست مورد نظر اینست که نتایج بدست آمده کاملا ناامید کننده هستند و هیچ یک از خودروهای حاضر موفق به کسب بالاترین امتیاز یعنی "خوب" نشده است.

iihs headlight test 1

از میان نماینده های موجود فقط چهار خودروی فورد Escape، هیوندای Tucson، مزدا CX-3 و هوندا CR-V حائز امتیاز "قابل قبول" شده و 17 خودروی باقیمانده در رده کیفی "حداقل" و یا "ضعیف" طبقه بندی شده اند. آن چیزی که باعث شگفتی بیشتر می شود، حضور ب ام و X1 و تویوتا RAV4 در رده حداقل و حضور آئودی Q3 و کیا اسپورتیج در رده ضعیف است.

برای تست چراغ های اصلی، مهندسین IIHS، از دستگاه مخصوصی استفاده کرده اند که مسافت پرتاب شده و میزان خیره کنندگی نور را در پنج حالت مختلف اندازه گیری می کند.

این پنج حالت عبارتند از مسیر مستقیم، پیچ تند به سمت راست، پیچ تند به سمت چپ، پیچ ملایم به سمت راست و پیچ ملایم به سمت چپ.

iihs headlight test

طبق تحقیقات این موسسه، اکثر تصادفات منجر به مرگ در تاریکی و یا هنگام غروب و سحرگاه اتفاق می افتند؛ بنابراین چراغ های اصلی می توانند نقشی اساسی در تامین امنیت خودروها داشته باشند.

بر اساس نتایج تست IIHS چراغ های اصلی خودروهای شاسی بلند کوچک در مقایسه با خودروهای سایز متوسطی مثل نیسان ماکسیما و هوندا آکورد، علی رغم بهره گیری از سیستم های پیشرفته تر عملکرد ضعیف تری دارند.

شایان ذکر است که از سال 2017، تست کارایی چراغ های جلو به لیست آیتم های موسسه IIHS اضافه خواهد شد و برای کسب بالاترین امتیاز ممکن یعنی " Top Safety Pick Plus" خودروها باید این آزمون را نیز با موفقیت پشت سر بگذارند.

 

iihs headlight test table
جدول رده بندی منتشر شده توسط موسسه IIHS

گفتنی است که موسسه IIHS در چند سال اخیر به سرمدار تحقیق و آزمایشات مربوط به تصادفات در جهان مبدل شده و با ابداع مجموعه آزمون های جدید خود ایمنی صنعت خودروسازی جهانی را ارتقاء داده است.

اما متاسفانه در کشورمان به آخرین استانداردهای ایمنی و تصادفات توجهی نمی شود و شاهد ساخت و تولید انبوهی از خودروهای ایرانی و چینی با حداقل سطح ایمنی و استاندارد ها هستیم و ادامه این وضعیت در بلند مدت آسیب های جبران ناپذیر اجتماعی و اقتصادی را به دنبال دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۸ شهریور ۱۳۹۶

    موسسه ایمنی بزرگراه های آمریکا موسوم به IIHS
    یعنی فقط یه موسسه مخصوص واسه ایمنی بزرگراه هاشون دارند اونوقت ما هر روز تو جاده هامون تصادف های منجر به مرگ داریم ! جالب هم اینجاست که در تعطیلات آخر هفته فحش و فضاحت نثارشون میکنیم و کافر و منکر و فلان خطابشون میکنیم! ای علی کجایی که ببینی به اسم عدالتت چه کارهایی که نمی کنند!!!

مطالب پیشنهادی