ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پورشه باکستر به بازار ایران بر می گردد

روزگاری کمتر کسی باورش می شد که خودروهایی با برند پورشه را در خیابان های ایران تردد کنند، اما این اتفاق به هر ترتیب رخ داد و اتومبیل های سریع این برند آلمانی از اشتوتگارت ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

روزگاری کمتر کسی باورش می شد که خودروهایی با برند پورشه را در خیابان های ایران تردد کنند، اما این اتفاق به هر ترتیب رخ داد و اتومبیل های سریع این برند آلمانی از اشتوتگارت به مناطق مرفه نشین روانه شدند.

پس از مدتی با تغییر قوانین و منع واردات خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی سی، عملا امکان ورود محصولات پورشه به ایران به دلیل حجم موتور بالاتر از میزان تعیین شده منتفی شد.

امسال کمپانی پورشه با معرفی 718 باکستر که در واقع فیس لیفتی از نسل سوم این خودرو است، از به کارگیری پیشرانه های کم حجم جدید خبر داد.

این مدل که در دو نسخه استاندارد و S تولید می شود به موتورهای 2 و 2.5 لیتری مجهز شده است و به همین دلیل تضادی با قانون منع واردات خودروهای لوکس ندارد.

2017_porsche_718_boxster

ظاهرا وارد کنندگان با درک این موضوع اخیرا اقدام به اخذ مجوز و ثبت سفارش هر دو مدل باکستر کرده اند و احتمالا به زودی شاهد حضور محصولات جدید پورشه در ایران خواهیم بود. با فرض این احتمال به معرفی کوتاه 718 باکستر استاندارد و نسخه S می پردازیم.

Porsche Boxster (1)

باکستر ترکیبی از دو کلمه boxer (موتور تخت) و roadster (خودرویی با دو صندلی و سقف بازشو) است. نامگذاری این مدل و استفاده از موتورهای 4 سیلندر تخت ریشه در دهه 60 میلادی دارد.

در آن دوران پورشه خودروهای اسپرت خود را با همین کد و موتورهایی با همین تعداد سیلندر تولید می کرد. بدون شک نقطه قوت 718 باکستر قلب های تپنده بسیار پربازدهی است که به لطف بهره گیری از فناوری توربوشارژ حاصل شده است.

Porsche 718

نسخه استاندارد با موتور 2 لیتری 300 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده جوان خود می گذارد. چنانچه این قدرت با استفاده از گیربکس دستی به چرخ ها منتقل شود، در صورت فشردن پا بر روی پدال گاز بعد از 5.1 ثانیه سرعت 100 کیلومتر بر ساعت پشت سر گذاشته خواهد شد.

این در حالی است که در صورت سفارش گیربکس PDK و PDK Sport Chrono به ترتیب برابر با 4.9 و 4.7 خواهد بود. اگر مسیر مستقیم بوده و شتاب گیری تا انتها صورت گیرد، عقربه سرعت سنج 718 باکستر توانایی نمایش 275 کیلومتر در ساعت را خواهد داشت.

Porsche Boxster (6)

موتور نسخه S که مدل اسپورت تر محسوب می شود، 2.5 لیتر حجم دارد. این موتور توانایی تولید 350 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور را داراست. شتاب صفر تا صد این مدل با گیربکس دستی برابر با 4.6 ثانیه، با گیربکس PDK برابر با 4.4 ثانیه و با PDK Sport Chrono برابر با 4.2 ثانیه است که در صورت ورود به کشور آن را به یکی از سریع ترین خودروهای موجود در خیابان ها تبدیل می کند. اگر مسیر مستقیم برای نسخه S نیز فراهم شود، دستیابی به حداکثر سرعت 285 کیلومتر بر ساعت امکان پذیر خواهد بود.

Porsche Boxster (3)

نکته ای که ذکر آن به شدت ضروری است اینست که 718 باکستر استاندارد با گیربکس PDK در 100 کیلومتر 6.9 لیتر سوخت مصرف می کند، برای نسخه S این رقم 7.3 لیتر اعلام شده که از بسیاری از خودروهای داخلی با توانی بسیار پایین تر کم مصرف تر است!

در بحث آلایندگی نیز این خودرو در نسخه های مختلف بین 158 الی 184 گرم  CO2 در هر کیلومتر از خود برجای می گذارد که با توجه به معیارهای کنونی میزان کمی به شمار به می رود.

Porsche Boxster (4)

پورشه 718 باکستر استاندارد در آلمان 53,646 یورو و در آمریکا حدود 56 هزار دلار قیمت گذاری شده است. 718 باکستر S نیز در سرزمین مادری 66,141 یورو و در آن طرف دنیا حدود 68 هزار دلار قیمت دارد.

این که این خودروها با چه قیمتی در ایران ارایه می شوند، از فرمولی منطقی پیروی نمی کند؛ اما محض مقایسه پورشه ماکان که آن سوی مرزها قیمتی در حدود 47 هزار دلار دارد، این سوی مرزها با قیمتی بیش از 600 میلیون تومان معامله می شود!

Porsche Boxster (2)

حضور خودروهای این چنینی در برخی از خیابان ها می تواند علاوه بر ایجاد مناظر اروپایی، اتفاقی خوب برای علاقه مندان به خودروهای روز باشد؛ زیرا می توانند با سر زدن به این خیابان ها پوسترهای روی دیوار اتاق خود را از نزدیک تماشا کنند.

البته این اتفاق زمانی خوشایند همگان خواهد بود که رقم پرداختی حاصل  تلاش و هوش و استعداد در کارآفرینی باشد، نه ماحصل رانت و روابط اقتصادی نا سالم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • hamid saffarzadeh
    hamid saffarzadeh | ۴ مرداد ۱۳۹۵

    "البته این اتفاق زمانی خوشایند همگان خواهد بود که رقم پرداختی حاصل تلاش و هوش و استعداد در کارآفرینی باشد، نه ماحصل رانت و روابط اقتصادی نا سالم."

  • Mohsen_Khazaei
    Mohsen_Khazaei | ۳ مرداد ۱۳۹۵

    "البته این اتفاق زمانی خوشایند همگان خواهد بود که رقم پرداختی حاصل تلاش و هوش و استعداد در کارآفرینی..." به نظرم این صحبت نویسنده ربطی به موضوع مطلب و محتوای سایت نداشت و بسیار غیر حرفه ای و عامیانه بود.

    • سعید علیپور
      سعید علیپور | ۳ مرداد ۱۳۹۵

      سلام. نظر شما هم برای ما محترم هست محسن عزیز. درست مثل بقیه

  • Ramyar Ahmadi
    Ramyar Ahmadi | ۲ مرداد ۱۳۹۵

    انتظارات به پایان رسید آخیش خواستم بخرم ولی از بس دیر شد دارم کم کم سرد میشم?????

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی