ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چرا هسته اصلی تجارت یاهو به فروش می رسد؟

دوره شکوهمند یاهو به عنوان یک کمپانی مستقل به سرآمده و در حال حاضر، به نظر می رسد که خریدار اصلی آن «ورایزن» است. هر دو کمپانی در حال انجام مذاکرات نهایی خود هستند و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

دوره شکوهمند یاهو به عنوان یک کمپانی مستقل به سرآمده و در حال حاضر، به نظر می رسد که خریدار اصلی آن «ورایزن» است. هر دو کمپانی در حال انجام مذاکرات نهایی خود هستند و اینطور که خبر می رسد، قیمت تمام شده حدود ۵ میلیارد دلار است.

اکنون به نظر می رسد که این داد و ستد به شکل مستقیم مربوط به کسب و کار اینترنتی یاهو بوده و هنوز معلوم نیست که دارایی های مشهود دیگر نظیر املاک و پتنت ها نیز در این پنج میلیارد محاسبه شده اند یا خیر. گفته می شود که یاهو و ورایزن امید دارند تا در هفته جاری به توافقات نهایی دست یافته و در روز سه شنبه، خبر نهایی را اعلام کنند.

یاهو اعلام کرده بود که هسته اصلی تجارتش را به فروش می رساند. اما این هسته دقیقاً چیست؟ یاهو در واقع به مجموعه ای از سرویس های ورزشی و خبری، موتور جستجو، سرویس ایمیل و همچنین شبکه اجتماعی Tumblr اشاره دارد.

این در حالیست که سال گذشته، ورایزن اقدام به خرید AOL و وب سایت های زیرمجموعه اش مانند هافینگتون پست، تک‌کرانچ و انگجت با مبلغ ۴.۴ میلیارد دلار کرد و حالا می خواهد تسلط بیشتری بر دنیای وب پیدا کند. تحلیلگران نیز باور دارند که با ترکیب AOL و یاهو، ورایزن می تواند در مقام سومین پلتفرم تبلیغات آنلاین، پس از گوگل و فیسبوک قرار گیرد.

در این میان یاهو، برای ورایزن تولید محتوای بالایی خواهد داشت و می تواند در زمینه اخبار ورزشی و همچنین مالی، به لطف یک میلیارد شخصی که به شکل ماهانه از سرویس هایش دیدن می کنند، درآمدزایی مطلوبی پیدا کند. اما این مقدمه بیشتر در مورد ورایزن و دلایلش برای خرید یاهو بود. بیایید به شکل خلاصه ببینم چرا کار یاهو به جایی رسید که مجبور شد با این قیمت، هسته اصلی شرکت خود را به فروش برساند.

یاهو به عنوان یکی از غول های اینترنتی، بیش از یک دهه است که با مشکلات مختلف رو به روست و نمی تواند یک استراتژی مناسب برای پیشبرد اهداف خود در زمینه جستجو، ویدیو و رسانه های اجتماعی به دست آورد. حالا بالاخره این شرکت تسلیم شده و می خواهد در سیستم پیشنهاد دهی، بالاترین پیشنهاد برای فروش بخشی از شرکت خود را به دست آورد. بخشی که از آن به عنوان هسته اصلی یاد می شود و بالاتر در موردش توضیح دادیم.

تا کنون از میان شرکت هایی که خواهان خرید یاهو بوده اند، می توان به نام هایی نظیر AT&T و ورایزن در کنار چندین و چند شرکت کوچک تر اشاره کرد.

یاهو دیگر در فضای رقابتی زندگی نمی کند

Screen Shot 1395-05-02 at 17.31.18-w800

تمام ارزش یاهو، در کاربران آن است. اتکای یاهو به کاربرانش حتی از گوگل و فیسبوک هم بیشتر است و در چندین سال اخیر، این شرکت به مرور درآمدهای خود از محل تبلیغات را از دست داده.

این در حالیست که روند استفاده کاربران از پلتفرم جستجوی یاهو نیز کاهش یافته و در این زمینه پشت سر گوگل و فیسبوک ایستاده.

یاهو در حال کوچک شدن است

Screen Shot 1395-05-02 at 17.31.26-w800

پس از سال ها رشد عالی،  بحران جهانی مالی از راه رسید و درآمد یاهو نیز رو به کاهش رفت. برگ برنده یاهو، سرمایه گذاری اولیه اش در شرکت چینی «علی بابا» بود. یاهو اینک ۱۵ درصد از سهام علی بابا را در اختیار دارد و زمانی که این کمپانی چینی در سال ۲۰۱۴ به بازار بورس پیوست، سود بسیار بالایی به یاهو رسید. این مبلغ به حدی بوده که ۱۵ درصد سهام یاهو از علی بابا، بسیار بیشتر از تجارت یاهو ارزش داشته.

از سال پیش تا کنون، یاهو با زیانی ۴.۴ میلیارد دلاری رو به رو بوده. این شرکت در بازسازی خود ناموفق بود و هفته پیش خبر رسید که برخی دارایی هایش نظیر Tumblr را در تراز منفی خود قرار داده و به عنوان زیان تلقی کرده. یاهو، در سال ۲۰۱۳ شبکه اجتماعی Tumblr را با مبلغ ۱ میلیارد دلار خریده بود.

یاهو از طرف سهام دارنش تحت فشار است

Screen Shot 1395-05-02 at 17.31.35-w800

ماریسا میر پیش از اینکه عنوان مدیر عاملی را در یاهو قبول کند، یکی از مدیران ارشد گوگل بود. وی در سال ۲۰۱۲ به یاهو پیوست تا این شرکت اینترنتی بزرگ را سرپرستی کرده و مشکلاتش را نیز حل کند. آن هم پس از اینکه چندین مدیر عامل دیگر، قادر به احیای یاهو پس از دوره حباب دات-کام نشده بودند.

پس از اینکه ماریسا میر مدیریت یاهو را در دست گرفت، ارزش سهام این شرکت به بالاترین حد خود از زمان حباب دات-کام رسید اما در سال ۲۰۱۵، ارزش هر سهم دوباره شروع به کاهش یافتن کرد.

حال تحلیلگران باور دارند که کاربران، هنوز هم حس گرمی نسبت به یاهو، به عنوان یک برند دارند، حتی اگر چندان از سرویس های آن استفاده نکنند. در نقطه مقابل، به طور معمول حس مردم نسبت به شرکت های مخابراتی بسیار بد است. در نتیجه، ورایزن می تواند برخی از سرویس های خود را با استفاده از برند یاهو به مشتریانش ارائه دهد.

نکته جالب اینکه یاهو و AOL، از رقبای قدیمی همدیگر هستند که رقابت شان به روزهای اولیه وب کشیده می شود. حتی «تیم آرم استرانگ»، مدیر کنونی AOL نیز زمانی که در گوگل به کار مشغول بوده، با «ماریسا میر» رقابت داشته.

چند سال پیش، مدیر عامل یاهو ایده ادغام شدن با AOL را کاملاً بی اساس و غیر ممکن دانست. اما با وجود شرایط فعلی، کاهش شدید ارزش سهام، زیان های پیاپی و همچنین فشار سهام داران، شاید راه دیگری برای ماریسا میر وجود نداشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی