ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاون سازمان تنظیم مقررات می گوید طرح رجیستری از امروز اجرا می شود

ظاهراً سریال ناهماهنگی و اطلاع رسانی های ضد و نقیض در خصوص اجرای طرح رجیستری همچنان ادامه دارد. پس از آنکه روز گذشته (شنبه دوم مرداد) دكتر فرنقی زاد، رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۴۵

ظاهراً سریال ناهماهنگی و اطلاع رسانی های ضد و نقیض در خصوص اجرای طرح رجیستری همچنان ادامه دارد. پس از آنکه روز گذشته (شنبه دوم مرداد) دکتر فرنقی زاد، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از آماده نبودن مقدمات اجرای طرح رجیستری خبر داد، امروز (یکشنبه سوم مرداد) حسین فلاح جوشقانی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اجرای فنی طرح رجیستری گوشی های موبایل به صورت آزمایشی خبر داده و گفته است: «سامانه ی شناسایی و ثبت گوشی ایجاد شده است».

طرح رجیستری تلفن همراه با هدف مبارزه با واردات غیر قانونی موبایل به داخل کشور قرار بود از اول مرداد ماه اجرایی شود؛ طرحی که به گفته ی مسئولان آن پس از اجرا اجازه ی استفاده از شبکه ی تلفن همراه کشور به تلفن های قاچاق داده نمی شود.

جوشقانی ضمن تأکید بر اجرای فنی این طرح از امروز، در مورد برخی ابهامات آن نیز توضیحاتی ارائه کرده است که در ادامه آنها را از نظر خواهید گذراند.

سامانه ی فنی شناسایی موبایل های قاچاق ایجاد شده است

جوشقانی اظهار کرده رجیستری موبایل با هماهنگی کمیته ای متشکل از وزارت ارتباطات و وزارت صنعت و معدن در بخش های مختلف اجرایی می شود. وی ادامه داده است: «بخشی از این طرح مربوط به ثبت موبایل ها در سامانه ی گمرک قبل از ورود به کشور است. در همین حال این گوشی ها باید توسط واردکننده در سامانه ی وزارت صنعت و معدن نیز به ثبت برسد تا موبایل ها تا زمانی که به مصرف کننده ی نهایی می رسند، بر اساس کد فعالسازی در بازار قابل رهگیری باشد».

فلاح جوشقانی تصریح کرده است این موارد در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و سازمان گمرک و وزارت صنعت و معدن در آن دخیل هستند. وی با این حال افزوده است: «این سازمان ها تاکنون رسماً اعلام نکرده اند که طرح رجیستری را اجرایی کرده اند و مردم با چه شرایطی موبایل بخرند».

سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری خاطرنشان کرده است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بخشی از این طرح که به شبکه ی اپراتور های تلفن همراه می شود حضور دارد تا هنگام قرار گرفتن سیم کارت در موبایل، مشخص شود موبایل مذکور در سامانه ی وزارت صنعت و معدن به ثبت رسیده است یا خیر.

وی گفته است: «در این راستا، رگولاتوری سامانه ای را ایجاد کرده است که در صورت قرار دادن سیم کارت در موبایلی جدید، موبایل را شناسایی کرده و اعلام می کند که آیا قبلاً مراحل ثبت برای ورود به بازار را انجام داده است یا خیر. در صورتی که پاسخ منفی باشد امکان استفاده از موبایل با سیم کارت اپراتور های کشور ممکن نخواهد بود».

آماده نبودن تجهیزات شبکه برای رجیستری

فلاح جوشقانی تأکید داشته این طرح از امروز به صورت آزمایشی اجرایی می شود و افزوده است: «هفته ی قبل قرار بود فاز آزمایشی این پروژه را آغاز کنیم اما به دلیل عدم تأمین تجهیزات برای شبکه ی اپراتور های موبایل، این موضوع به امروز (یکشنبه سوم مرداد) موکول شد».

وی اجرای این مدل رجیستری را در راستای انتخاب یکی از دو روشی که مد نظر وزارت صنعت بوده عنوان کرده و آن را به وزارت ارتباطات مربوط ندانسته است. جوشقانی اظهار داشته است: «این روش کمترین تأثیر را در ارتباطات مشترکان موبایل دارد و کسانی که تاکنون در شبکه ی موبایل کشور فعال هستند، به هیچ وجه اجرای رجیستری را احساس نخواهند کرد».

این مقام مسئول در رگولاتوری اذعان داشته است پیاده سازی رجیستری ممکن است از لحاظ فنی با مشکلاتی همراه باشد. به همین دلیل فعلاً به صورت آزمایشی اجرا می شود تا در صورتی که ابهامات آن برطرف شد، وارد فاز عملیاتی نهایی بشود.

تأکید سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری بر این بوده است که استعلام از تلفن های موبایل، تنها به تلفن هایی مربوط می شود که می خواهند برای نخستین بار وارد شبکه ی اپراتور شوند. به این معنی که موبایل های در حال استفاده به هیچ وجه شامل طرح رجیستری نمی شوند و ارتباط آنها قطع نخواهد شد.

بنا به گفته های او، حتی به تلفن هایی که در شبکه شناسایی نشوند هم فرصت داده می شود تا نسبت به ثبت و رجیستری اقدام کنند.

جوشقانی در مورد موضوع عدم ثبت آیفون که پیش از این از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح شده گفته است: «بخش فنی این طرح مربوط به ماست و در مورد برخورد با یک گوشی و یا یک برند خاص، ستاد مبارزه با قاچاق کالا پاسخگو خواهد بود. ما در وزارت ارتباطات، بستر فنی تطابق گوشی و سیم کارت را فراهم کرده ایم».

سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری، اطلاع رسانی در مورد چگونگی ثبت موبایل برای خریداران را وظیفه ی وزارت صنعت دانسته است.

لازم به یادآوری است اطلاع رسانی های ضد و نقیض در خصوص طرح مهمی همچون رجیستری موبایل، تنها به ایجاد تلاطم در بازار و مهیا شدن آن برای سوء استفاده کمک می کند و گرد و خاک آن بدون شک بیش از هر کس دیگر به چشم مصرف کننده می رود.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • saeid99
    saeid99 | ۴ مرداد ۱۳۹۵

    اقا تکلیف ما چی میشه فردا ایفون بخریم مشکلی پیش نمیاد؟

  • امین
    امین | ۳ مرداد ۱۳۹۵

    دوباره فردا یکی دیگه میاد میگه اجرا نشده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی