ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزاراش دیجیاتو از IOT Cup ؛ هکاتون اینترنت اشیاء

IOT Cup رویدادی از نوع هکاتون است که از 30 تیر تا 1 مرداد در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. همانطور که از نام این رویداد بر می آید، شرکت کننده ها باید در ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

IOT Cup رویدادی از نوع هکاتون است که از 30 تیر تا 1 مرداد در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. همانطور که از نام این رویداد بر می آید، شرکت کننده ها باید در زمینه اینترنت اشیاء (Internet of things) با هم رقابت می کردند. IOT Cup اولین رویداد مرتبط با اینترنت اشیاء در ایران است و در سه روز برگزاری آن، افراد با مهارت های مختلفی در حوزه های نرم افزار، سخت افزار، کسب و کار دور هم جمع شدند تا به ایده هایشان جامه عمل بپوشانند.

در حین رویداد، افراد با تجربه به شرکت کنندگان مشاوره دادند تا بتوانند در پایان مسابقه، حداقل محصول اولیه (MVP) خودشان را ارائه کنند. پدرام عطایی یکی از مربیان این رویداد بود که تحصیلات خود را در زمینه مهندسی برق و مهندسی پزشکی به اتمام رسانده و تجربه کار در زمینه اینترنت اشیاء را نیز دارد. او معتقد است آینده از آنِ اینترنت اشیاء خواهد بود و واقعیت مجازی رو به افول خواهد گذاشت چرا که هیچ چیزی نمی تواند جای تعامل انسانی را بگیرد.

iotcup13

پیش از برگزاری رویداد اصلی، فراخوانی برای ارسال ایده‌ها داده شد که از میان ایده های ارسالی، 32 ایده و در نتیجه، 32 تیم مجوز شرکت در مسابقه را گرفتند. قرار بود 50 تیم پذیرش بگیرند که به خاطر فضای محدود، 32 تیم پذیرفته شدند. دلیل بررسی ایده‌ها پیش از رویداد، سخت افزاری بودن ایده های مرتبط با اینترنت اشیاء است. در نهایت 15 تیم به مرحله ارائه ایده برای سرمایه گذاران راه یافتند.

اما از فضای برگزاری رویداد بگوییم. هکاتون اینترنت اشیاء توسط یک گروه مستقل از افراد علاقه مند برگزار شد. ابتدا قرار بود دانشگاه شهید بهشتی میزبان IOT Cup باشد اما به دلیل مشکلاتی، رویداد در دانشگاه علم و صنعت و با اعتبار شخصی برگزار شد. فضای بسیار محدودی به تیم ها اختصاص داده شده بود و همه آن ها کنار همدیگر در یک سالن کوچک کار می کردند.

هر تیم 2 میز کوچک داشت و تراکم سالن بالا بود. چنین فضایی را نمی توان مناسب یک رویداد در این ابعاد دانست. این در حالی است که رویدادهای مشابه با ابعاد کوچکتر، از کیفیت و فضای بهتری برخوردارند. با این وجود، تیم ها رقابت بسیار تنگاتنگی با همدیگر داشتند.

iotcup4

در ادامه با تعدادی از تیم های شرکت کننده به طور خلاصه آشنا می شویم:

شریف خوان

تیم شریف خوان با ایده هوشمند سازی بررسی کنتور برق آمده بود. یک ماژول روی کنتور برق نصب می شود که وضعیت آن را بررسی می کند و به اپلیکیشن موبایل یا پنل اداره برق می فرستد. اینطور دیگر نیاز نیست مأمور اداره برق، خانه به خانه کنتورها را بررسی کند و می‌تواند از راه دور روی موبایلش وضعیت آن را ببیند.

Techro

تِک رو یک ماژول برای هوشمند سازی شیر آب ساخته که با نصب کردن آن می توانید از مقدار مصرف آب روی آن شیر مطلع شوید. این ماژول به اپلیکیشن موبایل متصل می شود و نمودارهایی را برای مصرف بهینه آب به شما ارائه می کند.

MP&G

iotcup1

تیم MP&G روی یک قمقمه هوشمند کار می کرد که می تواند مقدار آب داخل خودش را اندازه بگیرد. این قمقمه یک اپلیکیشن موبایل دارد که وضعیت سلامت شما را بررسی می کند و در مواقع لازم به شما توصیه می کند آب بنوشید. علاوه بر این، روی آن یک حسگر ضربان قلب هم تعبیه شده است.

به گفته اعضای این تیم، «قمقمه هوشمند برای ورزشکاران و همه افرادی که به سلامتی خود اهمیت می دهند، مفید است. ـــ نمونه خارجی آن حدود 200 هزار تومان است اما نمونه بومی سازی شده ما حدود 100 هزار تومان قیمت خواهد داشت.»

ENOBAT

ای نوبت یک سیستم نوبت دهی آنلاین بانک است. در بانک ها، توزیع آماری مراجعه کنندگان مشخص نیست و به همین دلیل، روش سیستماتیکی برای نوبت دهی وجود ندارد. تیم ای نوبت با استفاده از ماژولی که ساخته، توزیع آماری مراجعه کنندگان را استخراج می کند و با توجه به آن، می تواند زمان های خلوتی بانک را تخمین بزند و در اختیار شما قرار دهد تا زمان مناسبی را برای مراجعه به بانک انتخاب و حتی نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

Quartet

تیم کوارتت روی یک حسگر کار می کرد که در پارکینگ ها و محل های مجاز پارک نصب می شود و با تشخیص جاهای پارک خالی، آن ها را روی موبایل می فرستد. بنابراین پیدا کردن جای پارک راحت تر خواهد شد. البته تا به حال ایده های زیادی با موضوع «پارکنیگ یاب» ارائه شده اند اما هنوز نمونه قابل اجرای خوبی وجود ندارد. امیدوارم این تیم بتواند به خوبی از پس اجرای ایده اش بر بیاید.

SU

iotcup2

بچه های دانشگاه شیراز تیم SU را تشکیل داده بودند. آن ها یک ماژول پریز هوشمند ساخته اند که می تواند ایمنی آن را افزایش دهد. مثلاً در مواقعی که دما یا رطوبت محیط افزایش پیدا کرد، پریز به طور خودکار قطع شود. علاوه بر این، قطع و وصل کردن پریزها از روی اپلیکیشن موبایل هم امکان پذیر خواهد بود.

کارُل

این تیم قصد دارم یک پلتفرم اینترنت اشیاء برای دولوپرها بسازد تا راحت تر بتوانند ایده هایشان را عملی کنند. پلتفرم کارِل شامل کدها و کتابخانه های مختلف و همچنین کیت های سخت افزاری کدنویسی شده است.

دارکوب

وقتی از تیم دارکوب درباره ایده شان پرسیدیم، گفتند «در بازکن هوشمند». شاید شما هم مثل ما ابتدا در بازکن نوشابه را تصور کنید اما بچه های دارکوب توضیح دادند که در حال ساختن یک آیفون هوشمند برای درب ساختمان ها هستند که آن را به تلویزیون، موبایل، لپ تاپ و دیگر گجت های شما وصل می کند و می توانید از هر جای خانه درب آن را باز کنید.

تصور کنید صبح جمعه در خواب ناز به سر می برید و ناگهان زنگ خانه را می زنند. اینجاست که در بازکن هوشمند تیم دارکوب به کمک می آید تا دیگر نیاز نباشد از جای خود بلند شوید.

لوکسین تِک

iotcup11

تیم لوکسین تک تقریباً تمام محصولاتش را از قبل ساخته و حتی تعدادی را نیز به فروش رسانده بود. این تیم انواع تجهیزات الکترونیکی هوشمند را ساخته است؛ تجهیزاتی مثل پریز، کلید و سرپیچ هوشمند. سرپیچ و کلید هوشمند یکی از راهکارهای هوشمندسازی لامپ ها بدون پرداخت هزینه برای خریدن لامپ های هوشمند گران قیمت است.

***

iotcup9

در مراسم اختتامیه، 3 تیم از میان 15 تیمی که محصول خود را ارائه کردند، برگزیده شدند. به سه تیم برتر به ترتیب مبلغ 20، 10 و 5 میلیون تعلق گرفت:

تیم اول: Smart Miror با محصول آینه هوشمند

تیم دوم: Boks با محصول سیستم تبلیغات هوشمند دیجیتال

تیم سوم: Techro با محصول سیستم مدیریت بهینه مصرف آب

به گفته برگزارکنندگان هکاتون اینترنت اشیاء، قرار است حمایت از تیم های دیگر نیز ادامه داشته باشد و برنامه های ویژه ای برای ارتباط آن ها بعد از رویداد نیز در نظر گرفته شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • سهند عباسپور
    سهند عباسپور | ۳ مرداد ۱۳۹۵

    واقعا مسابقه عالی هست دم کسایی که برگزارش کردن گرم
    واقعا اینجور چیزاست که میتونه کم کم باعث پیشرفت کشورمون تو این زمینه ها بشه

  • arash_rasoulzadeh
    arash_rasoulzadeh | ۳ مرداد ۱۳۹۵

    Internet of the things
    میشه اینترنت چیز ها

    internet of object نیست که

مطالب پیشنهادی