ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

مهم ترین مهره های شبکه ارتباطی شما در برهه های مختلف زندگی حرفه ای

زندگی حرفه ای شما راکد نیست؛ یا به عبارت بهتر، نباید راکد باشد. برای آنکه جلو بیافتید، بعضی چیز ها باید تغییر کنند؛ چیزی که در برهه ای از زندگی حرفه ای شما نتیجه داده، ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

زندگی حرفه ای شما راکد نیست؛ یا به عبارت بهتر، نباید راکد باشد. برای آنکه جلو بیافتید، بعضی چیز ها باید تغییر کنند؛ چیزی که در برهه ای از زندگی حرفه ای شما نتیجه داده، لزوماً در برهه ای دیگر نتیجه بخش نخواهد بود. مهارت های شما باید پیوسته در حال رشد باشند. به همین دلیل باید هر چند وقت یک بار از به روز بودن مهارت های خود اطمینان حاصل کنید. حتی نحوه ی استفاده ی شما از شبکه های اجتماعی به دنبال شغل و مطرح کردن نام خود نیز با گذر زمان باید تغییر کند.

اما آدم هایی که می شناسیم چطور؟ اغلب اوقات فکر می کنیم شبکه ی ارتباطات حرفه ای هر کسی مدام در حال گسترش است؛ به این ترتیب که هر فرد تازه ای که با آن آشنا می شویم را به لیستمان اضافه می کنیم. این فهرست هر روز طولانی تر می شود و فرصت های پیش رویمان نیز گسترش می یابد. اما ممکن است به این سادگی هم نباشد. درست همانطور که در طول زندگی حرفه ای خود، با هدف کسب مهارت های تازه، برخی مهارت های کهنه را کنار می گذاریم، گزینه ی هوشمندانه این است که از میان شبکه ی بزرگ ارتباطات خود، روی برخی افراد خاص تمرکز بیشتری داشته باشیم؛ افرادی که می توانند بر حسب موقعیت بیشترین حمایت را از ما به عمل بیاورند.

در ادامه افرادی را به شما معرفی خواهیم کرد که در برهه های مختلف زندگی حرفه ای تان بازیگران ارزشمندی محسوب می شوند. بهتر است در هر یک از این دوره ها که هستید، به این مهره ها توجه بیشتری داشته باشید.

نیروی جویای کار: ارتباطات خانوادگی و گروه های دانشگاهی

وقتی تازه قصد دارید وارد بازار کار شوید، مهم ترین افراد شبکه ی ارتباطی شما کاملاً مشخص خواهند بود؛ زیرا هنوز فرصت آن را نداشته اید که به عنوان عضوی از نیروی کار، شبکه ی ارتباطی و حرفه ای خود را شکل دهید. بنابراین، ارتباطات خانوادگی و دانشگاهی، بهترین فرصت شما برای ورود به بازار کار خواهند بود.

به سختی می توان گفت از بین این دو، کدام می توانند نقش مفید تری بازی کنند؛ بخش بزرگی از این موضوع به موقعیت بستگی دارد. اگر بر فرض در شرکت دوست مادرتان موقعیت شغلی خالی وجود دارد، او می تواند بهترین مهره ی شبکه ی ارتباطی شما باشد.

شبکه ی ارتباطی دانشگاهی نیز بسیار قدرتمند است. در دوران حاضر که همه تا این حد با یکدیگر در ارتباط اند، احتمال اینکه سال بالایی های شما با فراغت از تحصیل یا ورود به بازار کار دست جوان تر ها را نیز بگیرند زیاد است؛ زیرا خودشان نیز موقعیت فعلی شما را تجربه کرده اند. بنابراین در این دوره شبکه ی دوستان و آشنایان دانشگاهی و حتی دبیرستانی خود را حفظ کنید و به خاطر داشته باشید.

کارمند پایین رده (۳ تا ۵ سال سابقه): متخصصین جذب نیرو یا مدیران سابق

bigstock-senior-and-junior-businessman--26168942

پیش تر، از کمک متخصصین جذب نیروی انسانی صرفاً برای موقعیت های شغلی مدیریتی و موقعیت های موقت استفاده می شد. اما این رویه در حال تغییر است. وقتی این همه جوان جویای موفقیت به دنبال گذر از مرحله ی کارمندی به مدیریتی باشند، طبیعی است برای تسهیل این موقعیت دست کمک به سوی متخصصین جذب نیروی انسانی دراز کنند.

انتخاب مهره ی دومی که می تواند در این برهه به پیشرفت شغلی شما کمک کند نیز به این بستگی دارد که مقصدتان کجا باشد. اگر به دنبال یک کارفرمای تازه هستید، مدیری که قبلاً برایش کار کرده اید و به شرکت دیگری رفته می تواند انتخاب بسیار خوبی برای برقراری ارتباط مجدد باشد.

در غیر این صورت، یکی از مدیران ارشد شرکت خودتان که می تواند نقش راهنما یا مشاور شما را بازی کند بهترین شانس شما خواهد بود. در هر دو صورت، نکته ی مهم این است که از آن چند سال ابتدایی فعالیت خود استفاده کنید و با کسانی ارتباط برقرار کنید که جایگاهشان یک یا دو رده از شما بالاتر باشد.

کارمند میان رده: همکارانی که به شرکت های رقیب پیوسته اند

معمولاً در میانه های زندگی حرفه ای، ارتباطاتی که در خارج از شرکت خود می یابید برایتان اهمیت بیشتری پیدا می کنند. کسانی که در این دوره بسیار برای شما حائز اهمیت هستند همکاران سابقی هستند که از شرکت شما رفته اند و از آن مهم تر، به شرکت های رقیب پیوسته اند.

رقبای شما معمولاً از صحبت کردن با شما خرسند خواهند بود. اینجاست که تجربه ی کاری شما در سطح خودتان اهمیت می یابد. بهره مندی از یک نیروی آشنا در آن شرکت نیز بیش از هر زمان دیگر اهمیت می یابد؛ قدرت معرف در بازار کار امروز انکارنشدنی است.

مدیر ارشد: کارمندان سابق

Copyright: Wolfram Scheible www.scheible.de

وقتی به بالای پلکان ترقی شغلی رسیده باشید، ممکن است ترجیح دهید صرفاً با هم رده های خود در ارتباط باشید و از همان ها کمک بگیرید. همقطاران شما ممکن است در سطح میانی، به ارتقای زندگی حرفه ای شما کمک زیادی کرده باشند اما در سطوح بالاتر اوضاع به این ترتیب نخواهد بود.

مهم ترین ارتباطات حرفه ای شما در سطوح بالا، کسانی هستند که قبلاً مدیرشان بوده اید. اگر آنها در سازمان دیگری مشغول شده باشند و از قضا سازمان مذکور نیز به دنبال اضافه کردن یک مدیر رده بالای دیگر به تیم خود باشد، می توانید از این طریق برای پر کردن موقعیت یاد شده اقدام کنید. البته پیش نیاز استفاده از چنین فرصتی آن است که پیش از این، مدیر و راهنمای خوبی برای او بوده باشید.

جمع بندی

به طور کلی نمی توان ارزش کسانی که در رده های پایین تر مشغول فعالیت هستند را نادیده گرفت. آنها همان کسانی هستند که شرکت های نوآوری خلق کرده اند و مدیران ارشد چیز های زیادی می توانند از آنها یاد بگیرند. حتی ممکن است خودشان بعداً در موقعیت استخدام نیرو قرار بگیرند.

نگاه تبعیض آمیز به شبکه ی ارتباطی و محدود کردن آن به ارتباطات همسطح یا بالاتر، با ظهور ابزار های نوین شبکه سازی چندان معقول به نظر نمی رسد. این روز ها شبکه سازی به معنای عام و نامحدود خود امری پذیرفته شده محسوب می شود. این روزها هر کسی در هر سطح و مرتبه ای دوست دارد با دیگران ارتباط داشته باشد و این نکته ی مثبتی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی