ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با آلیاژ جدید تیتانیوم-طلا می توان ایمپلنت های فوق مقاوم ساخت

بسیاری از ایمپلنت های مورد استفاده در بدن انسان (از جمله جایگزین استخوان های لگن یا دندان ها) را باید پس از نزدیک به 10 سال تعویض کرد، زیرا ترکیبات آنها به اندازه کافی قوی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

بسیاری از ایمپلنت های مورد استفاده در بدن انسان (از جمله جایگزین استخوان های لگن یا دندان ها) را باید پس از نزدیک به 10 سال تعویض کرد، زیرا ترکیبات آنها به اندازه کافی قوی نیستند تا بتوانند زمان بیشتری را دوام بیاورند. ظاهراً محققین «دانشگاه رایس» شهر هیوستن در ایالت تگزاس، این وضعیت را تغییر داده و کابوس جراحی های مداوم برای تعویض ایمپلنت را از بین برده اند.

به گزارش منابع خبری، این دانشمندان نوعی آلیاژ تیتانیوم-طلا ساخته اند که تا به امروز قوی ترین ترکیب سازگار با بافت های ارگانیک به شمار می رود، ضمن اینکه چهار برابر مستحکم تر از تیتانیوم خالص است. شدت مقاومت این ترکیب به اندازه ای است که دانشمندان برای پودر کردن آن به منظور تعیین درجه خلوص با مشکلات زیادی روبرو شدند.

برای ساخت این آلیاژ از ترکیب سه سهم تیتانیوم به ازای هر سهم طلا در دمای بسیار بالا استفاده شده، و ساختاری بلورین و فوق العاده مستحکم به وجود آمده.

البته پتانسیل کاربردی آلیاژ تیتانیوم-طلا هنوز مشخص نیست، زیرا آزمایشگاه تحقیقاتی فوق بیشتر به ویژگی های الکتریکی و مغناطیسی آن توجه داشته. به عقیده کارشناسان، کاربرد اصلی این ترکیب جدید در ساخت ایمپلنت خواهد بود، زیرا سطح آن از تیتانیوم خالص نیز صیقلی تر است. با این حال، شاید بتوان با استفاده از روش دوپینگ شیمیایی، آلیاژ مورد بحث را مستحکم تر از قبل ساخت.

لازم به ذکر است این کشف به معنای بی نیازی از تعویض ایمپلنت ها نخواهد بود، اما قطعاً با استفاده از آلیاژ تیتانیوم-طلا در ساخت ایمپلنت، تعداد عمل های جراحی ضروری برای تعویض آنها تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Bayernfan
    Bayernfan | ۴ مرداد ۱۳۹۵

    در‌مورد ایمپلنت های دندانی که من ندیدم جایی گفته شده باشه باید هر ده سال تعویض بشه.اکثر موارد شکست درمانم به خاطر عدم رعایت بهداشت و تحلیل استخوانه نه مشکل برای ایمپلنت..نکته بعدی که اینجا گفته صیقلی بودنه. تو خیلی از ایمپلنت ها سطح با‌روش های شیمیایی یا فیزیکی متخلخل می کنن تا سطح تماسش با استخوان زیاد تر بشه یعنی به صورت خود خواسته صیقلی بودن سطحو کم میکنن به طوری که اگه از نزدیک ببینینش کاملا زبری های سطحشو میبینین

مطالب پیشنهادی