ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توضیحات یکی از طراحان پروژه رجیستری موبایل در خصوص این طرح

طرح رجیستری موبایل مدتی است خبرساز شده و به خاطر اطلاع رسانی های ضعیف و بعضاً ناقص برخی مسئولین و دست اندرکاران طرح، اثری منفی روی بازار موبایل کشور گذاشته است. این طرح که قرار بود ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۱۵

طرح رجیستری موبایل مدتی است خبرساز شده و به خاطر اطلاع رسانی های ضعیف و بعضاً ناقص برخی مسئولین و دست اندرکاران طرح، اثری منفی روی بازار موبایل کشور گذاشته است. این طرح که قرار بود از اول مرداد ماه اجرایی شود، قرار است جلوی استفاده از موبایل های قاچاق را در شبکه ی تلفن همراه کشور بگیرد.

پس از بالا و پایین های بسیار در اجرایی شدن این طرح، روز گذشته حسین فلاح جوشقانی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آخرین اظهار نظر رسمی در این خصوص را به خود اختصاص داد و گفت استفاده از سامانه ی فنی طرح رجیستری آغاز شده است.

حال، علیرضا محمدی، یکی از طراحان پروژه ی مذکور، در ارتباط با مشخصات و نحوه ی اجرای این طرح توضحیاتی ارائه کرده است. وی درباره ی نحوه ی اجرای این پروژه در سال ۸۵ و دلایل شکست آن گفته است طرحی که در سال ۸۵ اجرا شد به این دو دلیل شکست خورد: «۱- اجرا نشدن توسط همه ی اپراتورها و ۲- تنها متکی بر شناسه ی گوشی بودن که ماهیتی قابل جعل داشت و به راحتی، با هزینه ی اندک و دانشی جزئی قابل جعل بود».

چه راهکارهایی برای جلوگیری از شکست مجدد این طرح اندیشیده شده است؟

او در خصوص راهکارهایی که برای جلوگیری از شکست مجدد طرح اندیشیده شده اظهار داشته که این طرح در کشور هایی که مبارزه با قاچاق موبایل در آنها موضوعیت دارد اجرایی شده و در ITU نیز مستندات کاملی برای آن وجود دارد. به گفته ی محمدی بخش زیادی از دانش این طرح در بسیاری از کشور های دنیا مثل ترکیه، امارات و اوکراین نهادینه شده اما این طرح در کشورمان با دانش فنی داخلی باز تولید شده است و متخصصان، اندیشمندان دانشگاهی، شرکت‌ های دانش بنیان، تیم‌ های فنی اپراتور های موبایل، متخصصان ستاد قاچاق کالا، گمرک و وزارت صنعت نیز حدود یک سال و هشت ماه است که ساز و کار های آن را مورد بررسی و تدوین قرار داده اند.

وی تصریح کرده است: «مطمئن باشید که ضعف های گذشته را ندارد و منحصراً متکی بر شناسه‌ های قابل جعل نیست. در این طرح ترکیب شناسه ی تلفن همراه و سریال سیم‌ کارت مد نظر است تا ماهیتی غیر قابل جعل ایجاد کند». این طراح پروژه ی رجیستری گفته طرح مذکور قرار است طی یک بازه ی زمانی ۲ ماهه‌ به صورت پایلوت روی موبایل های منتخب اجرایی شود تا در همه ی حالات تست نفوذ به طرح انجام و ایرادات و سناریو های خطر برای آن آزمایش شود.

بالاخره طرح رجیستری کی رسماً اجرایی می شود؟

محمدی در خصوص زمان اجرای تمام عیار طرح گفته است: «ورود به مرحله ی پایلوت، یکی دو هفته است که آغاز شده و طبق گفته ی رگولاتوری ۲ ماه برای پیاده‌ سازی، نصب و تست سناریو های شکست زمان لازم است. ممکن است برخی ناهماهنگی‌ها در بدنه مخابرات مثل اپراتورها برای نصب تجهیزات، زمانی را تلف کند اما به معنای توقف طرح نیست».

مخاطب این طرح کیست؟

این طراح پروژه ی رجیستری بار دیگر تأکید کرده است طرح یاد شده موبایل هایی که در دست مردم هست را مورد خطاب قرار نمی‌ دهد، اما بعد از اجرای رجیستری، موبایل هایی که از مبادی قانونی وارد کشور می‌ شوند، کد IMEI آنها ثبت می‌ شود و با ترکیب آن با شناسه ی هویتی مثل سریال سیم‌ کارت، شناسه ی غیرقابل جعلی ایجاد می‌ شود که مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی افزوده است: «با این شناسه ی غیرقابل جعل، در سمت اپراتور های موبایل امکان سرویس دادن به گوشی‌های قاچاق نخواهد بود».

در زمان اجرای طرح چگونه باید از قاچاق نبودن موبایل هنگام خرید اطلاع حاصل کرد؟

محمدی در این ارتباط اظهار کرده است: «فرض کنید برای خرید موبایل به فروشگاهی می‌ روید، باید ابتدا سیم‌ کارت را داخل گوشی قرار دهید و بعد از آن پیامی از سمت اپراتور برای شما ارسال می‌ شود که مثلاً گوشی قاچاق نیست و شروع به کار می‌ کند، در این صورت می‌ توانید آن را بخرید».

وی در خصوص راه های دیگر تشخیص قاچاق بودن یا نبودن موبایل اظهار کرده است: «۶ کانال ارتباطی برای این موضوع در نظر گرفتیم که یکی اینترنت، USSD، خود سیم‌ کارت و... است و لذا بگذارید که در پایان مرحله ی پایلوت آنها را اطلاع‌ رسانی کنیم. مکانیزم‌ هایی که برای این کار در نظر گرفتیم راحت است و مردم بدون نیاز به دانشی خاص می‌ توانند از قاچاق بودن گوشی‌ شان مطلع شوند».

آیا طرح رجیستری با پلمپ برخی عرضه کنندگان آیفون ارتباط داشت؟

وی درباره ی پلمپ برخی فروشگاه‌ های عرضه کننده ی آیفون طی روز های اخیر نیز عنوان کرده است که این موضوع مطلقاً هیچ ربطی با اجرای رجیستری ندارد. محمدی افزوده است: «رجیستری می‌ خواهد اجرا شود تا در لایه ی مصرف شاهد چنین برخورد هایی با مردم و فروشندگان نباشیم؛ ماهیت کار به این شکل است که کالای قاچاق در کشور بی‌ معنی شود. برخورد با برخی برند های موجود در بازار در راستای برخی سیاست‌ های دیگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است».

محمدی در ادامه از سود کلان قاچاق کالا و بازگرداندن آن به حاکمیت گفته است: «تصور می‌ کنم با توجه به اینکه رجیستری می‌ خواهد سود ۱۰۰۰ میلیارد تومانی را از جیب قاچاقچیان یقه سفید بیرون آورده و به حاکمیت بازگرداند، عده‌ ای سعی می کنند با هر دستاویزی آن را محکوم کنند».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • TNT
    TNT | ۴ مرداد ۱۳۹۵

    واقعا احمقه کسی که نسبت به این طرح خوشبین باشه،خوده طراح خودش داره میگن قراره از این به بعد سود از جیب قاچاقچی ها بره تو جیب دولت بعد یه عده ک# خل میان میگن آره طرح خوبیه و مبارزه با قاچاق و فلان،به نظر من که معنا و مفهومش کاملا واضحه شما رو نمیدونم!

  • saeid99
    saeid99 | ۴ مرداد ۱۳۹۵

    من که نفهمیدم یعنی اگه یکی الان بره ایفون بخره هیچ مشکلی بعدا براش پیش نمیاد با توجه به این که میگن ازمایشیه

  • morteza
    morteza | ۴ مرداد ۱۳۹۵

    من اولش فکر میکردم میخوان خودشون سودجویی کنن ولی اگه واقعا بخوان با قاچاق مبارزه کنن خیلی خوبه از گوشی شروع کنن امیدوارم جواب بده البته گوشی یه چیز کوچیکه ما وقتی میریم بازار خیلی چیزارو قاچاق میارن یا همین آقازاده ها یا گنده های مملکت بنزین بی کیفیت میارن لاستیک میارن هزارتا چیزی که تو خوده ایران به بهترین شکل تولید میشه رو بخاطر سوجویی وارد میکنن و همه جوونارو بیکار میکنن و تولید کننده هارو خانه نشین میکنن

  • Amir_Es
    Amir_Es | ۴ مرداد ۱۳۹۵

    یه نفر از همه چی بی خبر اومده یه طرح داده گفته اجرا کنین اما دریغ از لحظه ای تفکر

  • | ۴ مرداد ۱۳۹۵

    مقصود اصلی‌شون رو تو همون پاراگراف آخر گفتن! وای بر مردم فراموشکار!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی