ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نقشه راه صنعت نیمه رسانا از توقف کوچک شدن ترانزیستورها ظرف 5 سال آینده خبر می دهد

یکی از روندهای پایدار صنعت چیپ [جدای از تحقق قانون مور] این بوده که فعالان این عرصه همواره به دنبال راهی برای کوچک تر نمودن ترانزیستورها و ایجاد چیپ های قدرتمند بدون افزایش اندازه یا ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰

یکی از روندهای پایدار صنعت چیپ [جدای از تحقق قانون مور] این بوده که فعالان این عرصه همواره به دنبال راهی برای کوچک تر نمودن ترانزیستورها و ایجاد چیپ های قدرتمند بدون افزایش اندازه یا میزان مصرف انرژی آنها بوده اند.

اما این مساله طبق نقشه راهی که اخیرا توسط سازمان صنعت نیمه رسانا منتشر شده (و در برگیرنده نام های بزرگی نظیر IBM و اینتل می شود) ممکن است به زودی تغییر یابد. طبق این پیش بینی جدید، از سال 2021 به آن طرف، ترانزیستورها دیگر کوچک نخواهند شد.

به بیان ساده تر، دیگر به لحاظ اقتصادی برای شرکت ها مقرون به صرفه نیست که ابعاد ترانزیستورها را کاهش دهند و در واقع شرکت ها توانایی پرداخت هزینه های این کار را نخواهند داشت. در مقابل ممکن است که بازیگران این صنعت به سمت تولید چیپ های سه بعدی روی بیاورند تا به شکل بهینه تری از فضای داخلی چیپ ها استفاده نمایند.

در حال حاضر شواهد و مدارک زیادی دال بر تحقق یافتن این پیش بینی وجود دارد. همانطور که احتمالا می دانید، شمار شرکت هایی که می توانند همچنان در زمینه تولید چیپ با دیگران رقابت نمایند مرتبا کوچک تر می شود.

اینتل، GlobalFoundries (واحد تولیدی سابق AMD)، سامسونگ و TSMC تنها نام های بزرگ باقی مانده هستند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که تمامی آنها در آینده نیز حضور داشته باشند.

آهنگ کند توسعه اینتل تا حدود زیادی بازتابی از دشواری های پیش روی کارشناسان و مهندسان آن برای کوچک کردن ترازیستورهاست که باید بدون بروز هیچ مشکلی از جمله هدر رفت قابل توجه انرژی صورت بگیرد.

البته این بدان معنا نیست که قانون Moor ظرف 5 سال آینده حذف خواهد شد بلکه در مقابل، ممکن است برای مدت زمانی چیپ های سه بعدی و دیگر ترفندها، باعث دوبرابر شدن پیچیدگی این محصولات شوند. از طرف دیگر نباید فراموش شود که این پیش بینی ها صرفا حکم نقشه راه را دارند و تضمینی در تحقق شان نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علیرضا بدری
    علیرضا بدری | ۴ مرداد ۱۳۹۵

    ایران ترانزیستو کوچیکتر رو میسازه
    خخخخخ

مطالب پیشنهادی