ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تکنولوژی جدیدی که تماشای فیلم های سه بعدی بدون نیاز به عینک را در سالن های سینما ممکن می کند

نمایشگرهای سه بعدی بی نیاز از عینک مدت هاست که وارد بازار شده اند و نمی توان آنها را ایده ای تازه و نو قلمداد نمود. این نمایشگرها در قالب محصولات متنوعی نظیر موبایل، کنسول بازی و ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰

نمایشگرهای سه بعدی بی نیاز از عینک مدت هاست که وارد بازار شده اند و نمی توان آنها را ایده ای تازه و نو قلمداد نمود. این نمایشگرها در قالب محصولات متنوعی نظیر موبایل، کنسول بازی و برخی تلویزیون ها ارائه گردیده اند که البته مورد آخر شاید بزرگ ترین کالای بهره مند از این پنل ها باشد.

بنابراین، خبر بد برای علاقمندان به سینما آنکه برای تجربه چنین تصاویری در سالن های سینما هنوز هم لازم است از عینک های خسته کننده ای استفاده نمود که برای این منظور طراحی شده اند.

با این همه، به لطف تلاش های صورت گرفته از سوی آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر MIT و یک موسسه علمی دیگر، این پیش نیاز احتمالا در آینده نزدیک حذف خواهد شد. تیم یاد شده با همکاری هم نوعی تکنولوژی نمایشگر را توسعه داده اند که به دوستداران سینما امکان می دهد فیلم های سه بعدی را در مقیاس سینمایی شان آن هم بدون نیاز به عینک مشاهده نمایند.

تیم MIT در باب این فناوری که Cinema 3D نام دارد آورده اند:

کاری که تکنولوژی جدید انجام می دهد این است که چندین دستگاه parallax barriers (دستگاهی که در مقابل یک منبع تصویر نظیر نمایشگرهای کریستال مایع قرار داده می شود و امکانی را برای بیننده فراهم می کند که بدون نیاز به استفاده از عینک های سه بعدی تصاویر برجسته ای را مشاهده نماید) را در یک نمایشگر اِنکُد می کند به نحوی که هر تماشاچی تصویری مطابق با موقعیت نشستن خود را دریافت می کند. در ادامه با  استفاده از تعدادی آینه و لنز در داخل سیستم اپتیک Cinema 3D این طیف از نماها در تمام سالن تکرار می شوند.

در نظر داشته باشید که این فناوری با سیستم های سه بعدی بی نیاز از عینک کنونی فرق دارد چراکه در این سیستم ها کاربران باید از یک زاویه معین به صفحه نگاه کنند تا تصاویر سه بعدی را مشاهده نمایند. این را هم اضافه نماییم که طبق اعلام MIT این فناوری کاملا هم برای تجاری سازی آماده نیست، با این همه محققان امیدوارند که روزی رنگ حقیقت به خود بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی