ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سفر Solar Impulse 2 به دور دنیا به پایان رسید

«سولار ایمپالس 2» که بیش از یک سال قبل از فرودگاه ابوظبی به پرواز درآمد، بالاخره سفر خود را به دور دنیا به پایان رساند. این هواپیمای خورشیدی دو روز قبل از قاهره برخاسته و ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۵ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۴۵

«سولار ایمپالس 2» که بیش از یک سال قبل از فرودگاه ابوظبی به پرواز درآمد، بالاخره سفر خود را به دور دنیا به پایان رساند. این هواپیمای خورشیدی دو روز قبل از قاهره برخاسته و با طی کردن آخرین بخش مسافرت طولانی اش، دیشب در فرودگاه ابوظبی به زمین نشست.

هواپیمای خورشیدی مورد بحث در طول سفر خود بیش از 505 ساعت (23 روز) را در هوا گذراند، و برای دوری از شرایط خطرناک جوی و البته استراحت دو خلبانش، در فرودگاه های مختلفی در قاره های اروپا، آمریکای شمالی و آسیا بر زمین نشست.

آخرین مرحله پرواز «سولار ایمپالس 2» از قاهره تا ابوظبی به مدت 2 روز و 37 دقیقه تحت هدایت «برتراند پیکارد» انجام شد، اما این پرواز را نمی توان طولانی ترین بخش مسافرت 16 مرحله ای آنها دانست. افتخار طولانی ترین سفر به «آندره بورشبرگ» خلبان دوم Solar Impulse 2 تعلق دارد که به مدت 4 روز و 21 ساعت و 51 دقیقه هدایت هواپیما را از ناگویا در ژاپن تا هونولولو در هاوایی بر عهده داشت.

البته پرواز طولانی فوق با هدف تست استقامت دو خلبان انجام شده، وگرنه Solar Impulse 2 به کمک 17000 سلول خورشیدی نصب شده روی بال هایش قادر است هر مسیر طولانی را به راحتی بپیماید.

اگرچه پهنای بال این هواپیما از بوئینگ 747 بیشتر بوده و به 72 متر می رسد، اما به هیچ وجه آسایش و راحتی هواپیماهای مسافربری را ندارد. این دو خلبان باید ساعت های متمادی در کابین تنگ و کوچک به سر ببرند. همچنین با توجه به حداکثر سرعت 30 مایل در ساعت، حتی پیمودن کوتاه ترین مسافت ها بین کشورهای اروپایی نیز سخت و طاقت فرسا به نظر می رسد.

آخرین مرحله سفر نیز دشواری های خاص خود را به همراه داشت و به خاطر برخورد با جریان های هوایی متلاطم، «پیکارد» مجبور شد در طی روز به ارتفاع 29000 پایی صعود کرده و ارتفاع هواپیما در شب را به 5000 پا برساند.

سازندگان «Solar Impulse» می گویند با طراحی هواپیمای فوق به جهانیان نشان دادند «با فناوری های پاک نیز می توان کارهای ظاهراً غیر ممکن را محقق ساخت». طبق گفته آنها این سفر 40 هزار کیلومتری «نه تنها در تاریخ هوانوردی، بلکه در تاریخ صنعت انرژی نیز بی سابقه است».

در همین راستا «پیکارد» از کابین خلبان «سولار ایمپالس 2» به همه اعلام کرد: «تمام فناوری های پاک به کار رفته در این پروژه، در هر جای دیگر نیز قابل استفاده هستند. ما 40 هزار کیلومتر را طی کردیم، حالا نوبت دیگران است تا این راه را ادامه دهند. روی سخن من با سردمداران، شهرداران، سازمان ها و رؤسای شرکت هاست.»

در ادامه ویدئوی مربوط به این سفر ماجراجویانه را ببینید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی