ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر 10 ویژگی برتر آپدیت سالیانه ویندوز 10

طی چند روز آینده مایکروسافت یک سالگی ویندوز 10 را جشن می گیرد، سالی بسیار پرکار و شلوغ که آپدیت های متعدد همراه با ویژگی ها و پیشرفت های جدیدی را برای دهمین نسخه سیستم ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۵ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

طی چند روز آینده مایکروسافت یک سالگی ویندوز 10 را جشن می گیرد، سالی بسیار پرکار و شلوغ که آپدیت های متعدد همراه با ویژگی ها و پیشرفت های جدیدی را برای دهمین نسخه سیستم عامل محبوب ویندوز به همراه داشت. اما بزرگ ترین آپدیت ویندوز 10 به زودی در تاریخ 12 مرداد منتشر خواهد شد. در این به روز رسانی رایگان بسیاری از قابلیت های مورد انتظار کاربران اضافه شده، اما علاوه بر آن شاهد بهبودهای جزئی و ویژگی های تازه هستیم که باعث ایجاد تجربه کاربری بهتری برای این سیستم عامل خواهد شد.

لذا در ادامه به 10 مورد از بهترین ویژگی های جدید ویندوز 10 می پردازیم.

Windows 10 Ink Platform Build 2016

Windows Ink

بدون شک Windows Ink بهترین بخش آپدیت سالیانه به شمار می رود و ویژگی های متعددی را به ویندوز اضافه می کند. در واقع این قابلیت، نقطه محوری برای استفاده از قلم استایلوس در برنامه های داخلی ویندوز یا اپلیکیشن های ثالث به شمار می رود.

در این قسمت می توان از «برگه یادداشت های چسبان» (Sticky Notes) برای یادداشت برداری و نوشتن نکات مهم از جمله قرارهای ملاقات استفاده کنید، و نکته جالب این که کورتانا در صورت درک نوشته های شما، می تواند آنها را به اعلان های یادآور تبدیل کند.

همچنین در این مجموعه می توان به صفحه طراحی اشاره کرد که از آن برای ترسیم موارد مختلف یا راهنمایی دوستان و اعضای خانواده در مورد نحوه انجام برخی عملیات استفاده کنید. خط کش مجازی این قسمت نیز بسیار جالب است، و از آن می توان برای ترسیم خطوط صاف یا شکل های هندسی مختلف بهره گرفت. در واقع در این بخش قادریم ترکیب هنرمندانه ویژگی های لمسی و قلم استایلوس را ببینیم.

طراحی بر روی صفحه دسکتاپ نیز بسیار سودمند است. در این حالت یک تصویر به صورت خودکار از محیط کاربری شما ذخیره شده و می توانید موارد مورد نیاز را روی آن بنویسید و سریعاً به اشتراک بگذارید.

با این تفاسیر، Windows Ink را نمی توان پایان محدودیت های موجود در کاربرد قلم استایلوس در ویندوز 10 دانست. هنوز نمی شود برنامه ایمیل داخلی ویندوز را اجرا کرده و سریعاً به نوشتن ایمیل با دست پرداخت. در واقع، هنوز قلم استایلوس به عنوان یکی از بخش های اصلی بدنه ویندوز تبدیل نشده.

البته مایکروسافت در تلاش است تا زمینه استفاده بیشتر از قلم در مرورگر Edge، کورتانا و اپلیکیشن هایی مانند Maps و Office را فراهم سازد.

2_edge_extension

افزونه های مرورگر Edge

اگر به افزونه های مرورگر کروم علاقه دارید، باید خوشحال باشید، زیرا افزونه ها به Microsoft Edge نیز می آیند. در آپدیت سالیانه ویندوز 10 قابلیت پشتیبانی از افزونه ها به این مرورگر اضافه می شود، و حال باید منتظر فعالیت توسعه دهنده های شخص ثالث باشیم تا بتوانند استور ویندوز را با افزونه های خود غنی تر سازند.

افزونه های Edge  و کروم تقریباً شبیه هم هستند، و در حال حاضر به مواردی همچون AdBlock، 1Password، LastPass و EverNote دسترسی داریم.

مایکروسافت همچنین قابلیت دریافت نوتیفیکشن های وب را به Edge افزوده و از طریق آن، وب سایت ها می توانند اعلان های خود را به مرکز کنترل ویندوز 10 (بخش نوتیفیکیشن) ارسال کنند. همچنین با کلیک راست روی دکمه برگشت به عقب، می توانید فهرستی از صفحات مرور شده را دیده و با کلیک راست روی زبانه های باز شده می توانید آنها را در محل کنونی شان سنجاق کنید.

ظاهراً ردموندی ها مصرف باتری این مرورگر را نیز کاهش داده و می گویند بهینگی مصرف باتری آن تا 70 درصد بهتر از رقباست. با این حال، Edge هنوز مشکلات عجیبی در رندر کردن صفحات وب دارد که احساس ناقص بودن مرورگر را به کاربر تحمیل می کند. باید دید مایکروسافت با ارتقاء مداوم این مرورگر جدید، می تواند کاربران را به ترک کروم و جایگزین کردن آن با Edge متقاعد سازد یا خیر.

3_cortana

بهبود عملکرد Cortana

دستیار هوشمند مایکروسافت یا همان کورتانا که سال گذشته با معرفی ویندوز 10 عرضه شد، ظاهراً پس از آپدیت سالیانه به صفحه قفل نیز اضافه می شود. شما بدون وارد شدن به محیط دسکتاپ می توانید از کورتانا بخواهید نکته ای را یادداشت کند، موزیک پخش نماید، اعلان یادآوری را فعال کرده، و کارهای زیاد دیگری را انجام دهد.

همچنین به نظر می رسد این دستیار صوتی هوشمندتر شده و می تواند قرار ملاقات های شما را با استفاده از Outlook زمان بندی کند، یا سندی که هفته قبل تهیه کردید را با انتخاب شما برای دوستانتان ارسال نماید.

البته هنوز تعداد زیادی از کاربران به صورت صوتی از کورتانا استفاده نمی کنند. بیشتر کارشناسان می گویند بهتر است مایکروسافت بر توان عملیاتی دستیار هوشمند خود توجه کرده و بهره وری آن را بیشتر سازد تا ابزاری مشابه Alfred (اپلیکیشن ویژه سیستم عامل macOS) برای ویندوز پدید آورد.

4_Dark_theme_UI

تِم Dark و تغییرات در رابط کاربری

ظاهر تاریک جدید ویندوز 10 بسیار جذاب است. مایکروسافت در سال گذشته تغییرات زیادی در رابط کاربری به وجود آورد، و به نظر می رسد طراحی آنها به نقطه نهایی نزدیک شده. بسیاری از صفحات نمایش لپ تاپ ها و مانیتورها حاشیه سیاه رنگ دارند، و استفاده ار تِم Dark در محیط ویندوز می تواند صفحه دسکتاپ را با کناره های مانیتور یکنواخت کند.

همچنین با قابلیت انتخاب تِم تیره تر، پس زمینه تمامی اپلیکیشن ها از رنگ سفید یا روشن به رنگ مشکی تغییر خواهد کرد.

البته تغییرات محیط کاربری ویندوز صرفاً به تِم Dark ختم نمی شود. در آپدیت جدید، تمامی اپلیکیشن ها در منوی استارت به صورت یکپارچه تعبیه می شوند، و کاشی های زنده نیز لینک های فعال دارند. یعنی اگر در کاشی های اخبار به مطلبی جالب برخوردید، با کلیک بر روی آن به صفحه همان مطلب منتقل می شوید.

البته Action Center (مرکز کنترل یا مرکز پیام) نیز دستخوش تغییر شده، و آیکون ها در نوار وظیفه می توانند نوتیفیکیشن های متعددی را پشتیبانی کنند. همچنین می توان دکمه های عملیات سریع در بخش فوق را به دلخواه مرتب کرده و با 14 گزینه موجود، به راحتی به تنظیماتی همچون VPN، حالت تبلت، ساعات بی صدا، وای-فای و غیره دسترسی یافت.

همچنین مایکروسافت به ارتقاء ساعت سیستم دست زده و تقویم کامل به همراه فهرستی از رویدادهای آتی را به شما نشان می دهد.

ضمناً اگر از صفحه نمایش لمسی بهره مند هستید، می توانید با فعال کردن حالت تبلت و انتخاب گزینه «پنهان کردن خودکار نوار وظیفه» محیط کاری بهتری را تجربه کنید. در این حالت استفاده کامل از صفحه نمایش ممکن شده و نحوه نمایش تمامی اپلیکیشن ها در صفحه استارت نیز بهتر و کامل تر شده است.

تنظیم خودکار منطقه زمانی

مدت هاست که قابلیت تنظیم خودکار منطقه زمانی در OS X وجود دارد، و همگان در تعجب از اینکه چرا مایکروسافت چنین ویژگی را به ویندوز اضافه نمی کند به سر می بردند. بالاخره در آپدیت سالیانه شاهد این ویژگی خواهیم بود. بنابراین اگر سفرهای زیادی به اقصی نقاط جهان دارید، دیگر لازم نیست نگران تنظیم دستی ساعت سیستم خود باشید.

البته برای بسیاری از افراد، این ویژگی چندان کاربردی به نظر نمی رسد، اما به عقیده کارشناسان گاهی اوقات تغییرات جزئی و ناچیز، نتیجه مطلوبی را به همراه خواهند داشت. برای فعال کردن این گزینه باید به صفحه تنظیمات بروید.

6_windows_hello

قابلیت «Windows Hello» برای اپلیکیشن ها و وب سایت ها

ویژگی Windows Hello یکی از بهترین قابلیت های اضافه شده به ویندوز 10 به شمار می رود. این برنامه از دوربین های مبتنی بر فناوری RealSense اینتل (که در آخرین PCها و لپ تاپ ها تعبیه شده) برای اسکن چهره شما استفاده کرده و قابلیت ورود به محیط ویندوز بدون استفاده از رمز عبور را ممکن می سازد.

این قابلیت عملکرد بسیار خوبی داشته و به راحتی می توانید با تنظیم آن، از زحمت وارد کردن مداوم رمز عبور خلاص شوید.

ظاهراً در آپدیت سالیانه، این ویژگی ارتقاء یافته و با اپلیکیشن ها و وب سایت ها نیز یکپارچه خواهد شد. در این صورت اگر کامپیوتر شخصی شما از Windows Hello پشتیبانی کند، می توانید بدون نیاز به ویندوز وارد وب سایت ها شوید. فقط کافیست جلوی دوربین بنشینید تا چهره شما اسکن شده و هویتتان تأیید شود.

Xbox-One-Windows-10

اجرای اپلیکیشن های ویندوز 10 بر روی Xbox One

اکس باکس وان نیز بالاخره اپلیکیشن های ویندوز را دریافت می کند. البته قول این ویژگی مدت ها قبل داده شده بود، اما ظاهراً در آپدیت سالیانه ویندوز 10 نهایتاً به آن جامه عمل پوشانده می شود. از آنجا که اکس باکس وان جدیداً به ویندوز 10 مجهز شده، مایکروسافت با آپدیت این سیستم، پشتیبانی از کورتانا و اپلیکیشن های عمومی را به آن اضافه خواهد کرد.

در همین رابطه، می توان اپلیکیشن های جدید زیادی را برای Xbox متصور شد، ضمن اینکه در حال حاضر اپلیکیشن های Netflix و اَپ های داخلی MSN Weather و Groove Music در هر دو پلتفرم وجود دارند. از آنجا که ظاهر برنامه های یاد شده در کامپیوترهای شخصی و Xbox چندان با یکدیگر تفاوت ندارد، می توان انتظار داشت که توسعه دهندگان به سادگی بتوانند اپلیکیشن های خود را به اکس باکس وان منتقل نمایند.

8_bash_windows10

Bash در ویندوز

زمانی که مایکروسافت از Bash برای ویندوز پرده برداشت، توسعه دهندگان و برنامه نویسان کاملاً حیرت زده شدند. اگر شما هم جزء توسعه دهندگان هستید، از Bash بسیار بهره خواهید برد، اما در غیر این صورت شاید هیچگاه از آن استفاده نکنید.

Bash در واقع پوسته خط فرمان لینوکس است که به محیط ویندوز اضافه شده و این ویژگی برای توسعه دهندگان لینوکس به منظور دسترسی به تمامی ابزارهای خود در محیط ویندوز، بسیار سودمند خواهد بود.

این قابلیت حالتی انتخابی داشته و باید ابتدا آن را فعال کنید، اما پس از فعال سازی می توانید آپدیت های آن را به صورت مداوم دریافت نمایید. شاید این ویژگی بتواند توسعه دهندگان را برای ساخت اپلیکیشن های پلتفرم ویندوز ترغیب کند.

پراجکت کردن روی PC

مایکروسافت ویژگی «پراجکت کردن روی PC» را در آپدیت سالیانه به ویندوز 10 اضافه کرده است. این قابلیت شبیه به «ریموت دسکتاپ» محسوب می شود که پیش از این نیز در ویندوز حضور داشته است

با استفاده از این ویژگی می توانید چیزی که روی صفحه نمایش موبایل یا کامپیوتر خود می بینید را به نمایشگر یک رایانه دیگر منتقل کرده، و از صفحه کلید، ماوس و سایر وسایل جانبی متصل به آن برای کنترل دستگاه اولیه استفاده نمایید. این ویژگی زمانی مفید است که می خواهید سندی را به همکار خود نشان دهید، اما قصد ندارید فایل مربوطه را مستقیماً برای او ارسال کنید.

skype

نسخه جدید برنامه اسکایپ

نسخه های متعددی از اپلیکیشن Skype برای ویندوز 10 وجود دارند، و انتخاب از بین آنها کار دشواریست. هرچند نسخه دسکتاپ این برنامه بیشتر استفاده می شود، مایکروسافت اپلیکیشن یونیورسال جدیدی را طراحی کرده که ظاهراً گزینه نهایی برای استفاده از این برنامه در ویندوز 10 خواهد بود.

البته این اَپ هنوز کامل نشده، اما برای رفع نیازهای ساده همچون تماس های ویدئویی و صوتی و پیام رسانی عادی به راحتی قابل استفاده است. این برنامه به سرعت بارگذاری شده و پیغام های اعلان آن مستقیماً در مرکز کنترل ویندوز 10 به نمایش در می آیند.

10_sync_phone

همگام سازی اعلان های موبایل با PC

در کنار Windows Ink که قبلاً به آن اشاره شد، همگام سازی پیام های اعلان موبایل با PC یکی دیگر از ویژگی های بسیار مفید در آپدیت سالیانه ویندوز 10 به شمار می رود. با فعال کردن این ویژگی، در صورتی که تلفن همراه مبتنی بر ویندوز 10 یا اندروید داشته باشید، می توانید از کورتانا برای همگام سازی پیام ها بین موبایل و PC استفاده کنید. حتی با این قابلیت می توانید به پیام های خود پاسخ داده، نوتیفیکیشن ها را حذف کرده، و به سرعت عکس ها را از موبایل به کامپیوتر منتقل نمایید.

ویندوز به عنوان یک سرویس

در مجموع، آپدیت سالیانه ویندوز 10 بسیار هیجان انگیز به نظر می رسد. پس از حدود یک سال، مایکروسافت توانسته سیستم عامل جدید خود را با ویژگی های متعدد و کاربردی به روز نماید. این کار، در واقع تحقق وعده «ویندوز به عنوان یک سرویس» به شمار می رود، و برآورده شدن انتظارات کاربران از سوی ویندوز در عمل، بسیار دلگرم کننده است.

البته هنوز کمبودهای زیادی در ویندوز 10 احساس می شود، اما گاهی اوقات همین تغییرات کوچک و جزئی در کنار هم می توانند نتیجه ای رضایت بخش را به همراه آورند.

مایکروسافت توانسته پیشرفت های بنیادین و پایه ای را در این آپدیت بگنجاند، تا پشتیبانی بهتری از مانیتورهای متعدد و تغییر DPI، بهبود زمان شارژدهی باتری، و افزایش سرعت عملیات در محیط ویندوز فراهم شود.

لازم به ذکر است که با وجود ارائه آپدیت سالیانه، ویندوز 10 هنوز کامل نشده است. این سیستم عامل تازه یک ساله شده، و مطمئناً ویژگی ها و تغییرات زیادی را در سال بعد به خود خواهد دید. ظاهراً ایده ردموندی ها برای ارائه سیستم عامل یکپارچه بر روی دیوایس های مختلف به دوران بلوغ خود نزدیک می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • علی علیزاده
    علی علیزاده | ۶ مرداد ۱۳۹۵

    dark theme عالیههههه

  • kh
    kh | ۶ مرداد ۱۳۹۵

    حجم اپدیت جدید چقدر هست

  • milad
    milad | ۶ مرداد ۱۳۹۵

    فقط ویندوز ۷

  • حسین فاضلی
    حسین فاضلی | ۵ مرداد ۱۳۹۵

    فقط ۸.۱. واقعاً بی نقصه!

  • mohammad
    mohammad | ۵ مرداد ۱۳۹۵

    من که عاشق ویندوز 10هستم ., دوتا شاهکار ماکروسافت یکی ویندوز 7و دیگری 10❤

مطالب پیشنهادی