ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اجرایی شدن فاز نخست شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت

پس از مدت ها بالاخره مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت وعده داده فاز اول شبکه ی ملی اطلاعات در هفته ی دولت (شهریورماه) سال جاری اجرایی شود. محمد جواد آذرجهرمی با حضور در گفت و گوی ويژه ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۰:۴۵

پس از مدت ها بالاخره مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت وعده داده فاز اول شبکه ی ملی اطلاعات در هفته ی دولت (شهریورماه) سال جاری اجرایی شود.

محمد جواد آذرجهرمی با حضور در گفت و گوی ویژه ی خبری شبکه ی ۲ سیما در خصوص سهم ترافیک اینترنت داخلی و بین المللی در کشور گفته است: «در سال ۹۳ سهم ترافیک استفاده از اینترنت خارجی به داخلی ۹۰ به ۱۰ درصد بود که امروز این سهم به ۶۰ به ۴۰ درصد رسیده است که باید برای ادامه ی این تغییر سهم، اقتصاد بر مبنای شبکه ی ملی اطلاعات را درست کنیم، چرا که تا وقتی شبکه برقرار نباشد، سرویس های مبتنی بر آن نیز نمی توانند حضور داشته باشد. اما اگر اقتصاد در شبکه ی ملی اطلاعات در کشور نهادینه شود و مثلا به جای سرویس هایی چون نتفلیکس، کاربران داخلی از سرویس های تصویری داخلی استفاده کنند علاوه بر درآمد، اشتغال نیز ایجاد می شود».

آذرجهرمی اظهار داشته: «پیاده سازی مراکز تبادل داده که از پیش نیاز های شبکه ی ملی اطلاعات به شمار می رود هزینه ای در بر نداشت و با بهره برداری از آنها چیزی حدود ۶۳۰ میلیارد تومان از درآمد های شرکت ارتباطات زیرساخت کم کرد. اما باعث شد قیمت استفاده از اینترنت کاربران نهایی بسیار کاهش پیدا کند».

علت اصلی تأخیر در اجرایی شدن شبکه ی ملی اطلاعات

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت نداشتن یک تعریف واحد از شبکه ی ملی اطلاعات را دلیل اصلی تأخیر های پیش آمده در اجرایی شدن این طرح عنوان کرده و افزوده است: «از همان ابتدا تعریف های ارائه شده از شبکه ی ملی اطلاعات بسیار متفاوت بود و تحلیل ها و تعبیر ها از آن زیاد بودند. اما تدبیر مقام معظم رهبری در تشکیل شورای عالی فضای مجازی بر این بود که متخصصان و اهالی فن دور یک میز بنشینند و در مورد آن به جمع بندی برسند که بعد از تصویب در برنامه ی پنجم در مجلس، الزامات به آن اضافه شد که برای تهیه ی این الزامات جلسات متعددی برگزار شد که سرانجام ۱۸ ماه پیش جمع بندی در قالب یک تعریف واحد صورت گرفت و در پی آن نقشه ی راه آماده شد تا از موازی کاری های بی مورد و فعالیت های خارج از برنامه جلوگیری به عمل آید».

این مقام مسوول در تشریح دیگر دلایل تاخیر در اجرایی شدن شبکه ی ملی اطلاعات، از نبود زیرساخت مناسب گفته و افزوده است: «۲ تا ۳ سال پیش اگر صحبت از اجرای شبکه ی ملی اطلاعات بود، باید گفت که کل ظرفیت ترافیک جابجایی اطلاعات در کشور به ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه می رسید که شبکه ی ملی اطلاعات با آن قابل اجرا نبود. ضمن اینکه فقط برای استفاده از این شبکه ۲۳ هزار کیلومتر فیبر نوری در استان های کشور کشیده شده است که با این مقدار ۶۰ هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور طی ۲ سال و نیم گذشته ایجاد شده است».

ظرفیت جابجایی اطلاعات در کشور ظرف ۳ سال گذشته ۶.۵ برابر شده است

جهرمی از احداث ۱۰ هزار کیلومتر فیبرنوری دیگر تا پایان کار دولت خبر داد تا به این تریب ظرفیت ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه ی جابجایی ترافیک در کشور به ۴ هزار گیگابیت بر ثانیه برسد. وی گفته است: «به عنوان مثال برای ارائه ی IPTV روی تلفن های در بستر این شبکه، کاربر نهایی باید امکان استفاده از سرعت ۲ مگابیت بر ثانیه را داشته باشد. ما ۲۳ میلیون خانوار در کشور داریم که مطابق برنامه ی پنجم توسعه ۶۰ درصد آن ها باید به این شبکه دسترسی داشته باشند. این ظرفیت قبلاً در کشور وجود نداشت اما در ۳ سال اخیر ایجاد شده است».

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در تشریح تغییرات اقتصادی که در چند وقت اخیر و در پی اجرای پیش نیاز های شبکه ی ملی اطلاعات در کشور رخ داده، خاطر نشان کرده است: «هم اکنون ۲۵ هزار تیم توسعه ی نرم افزار در کشور تشکیل شده اند که ۱۰۰ هزار اشتغال ایجاد کرده است. آنها می توانند با ارائه ی سرویس های مختلف درآمد داشته باشند».

جهرمی در مورد تسهیلات فراهم شده در پی برقراری شبکه ی ملی اطلاعات افزوده است: «تولیدکنندگان محتوا تا قبل از مصوبه ی ۲۸ اردیبهشت سال جاری باید بابت هر ۱۰ گیگابیت بر ثانیه چیزی حدود ۱.۷ میلیارد تومان پرداخت می کردند که اکنون با ایجاد مراکز تبادل اطلاعات این میزان به صفر رسیده است. ضمن اینکه بر اساس مصوبه ی اخیر کاربر نهایی اگر یک واحد اینترنت خارجی مصرف می کند می تواند دو واحد از ترافیک داخلی استفاده کند که اگر توسعه ی بازار در شبکه ی ملی اطلاعات صورت بگیرد این میزان به یک دهم نیز قابل کاهش است».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • kasra_sh
    kasra_sh | ۶ مرداد ۱۳۹۵

    ببینید به زبان ساده دارن با محدود کردن مردم به پیشرفت کمک میکنن، یعنی چی؟ یعنی تعرفه واردات خودرو خدا تومن، یعنی پیشنهاد طرح اینترنت ملی، یعنی گرونی لپ تاپ، گرونی آنچنانی موارد مصرفی خارجی، اینجوری مردم مجبور میشن همون جنس ایرانی که کیفیتش در حد جنسای چینی (یا بعضا همون ساخت چینی) رو بخرن، مثال بارزش خودرو پراید، مردم مجبورن اینو بخرن در حالی که میدونن ماشین خوبی نیست میخرن چون چیز دیگه نیست، سایپا هم دلش خوش که جنس بی کیفیت و خطرناکش رو میخرن، در صورتی که تو بازار جهانی چنین شرکتی نهایتا ۱ تا ۲ سال دووم میاره، الان تو این قیمت (۲۰میلیون) خیلی چیزای دیگه هست که برای اینکه سایپا فروش داشته باشه وارد نمیشه یا با قیمت غیر منطقی به بازار عرضه میشه، نظر شخصی من اینه که دنیا یه جنگل بزرگه، اگه شرکتی تونست قلمرو خودش رو نگه داره، ارزش حمایت داره، اما شرکتی که نمیتونه بعد از ۲۰ سال طراحی به روز داشته باشه و کیفیت قابل ارائه بده همون بهتر که منقرض بشه، ایرانیا بدشون نمیاد چیز خوب داشته باشن که، شما شبکه داخلی خوب داشته باش، من نامردم اگه نتفلیکس نگاه کنم، خب ندارین دیگه، اون از ماشین اینم از گوشی که دیروز مقالشو خوندیم(منظور glx)، روز خوبی داشته باشید...

  • pouya
    pouya | ۶ مرداد ۱۳۹۵

    آره خب اگه اینجوری بشه خیلی خوب میشه، یجوراییم داریم میشیم مثل چین، یه یوتیوب داریم به اسم آپارات، یه فیس بوک داریم به اسم فیس نما دوتا ایبی داریم به اسم دیوار و شیپور، یه آمازون داریم به اسم دیجیکالا، نمیگم بده همشونم حداقل جایگزینای لایقی هستن ولی... این یجور دیک تاتوریه که به آدم حق انتخاب داده نمیشه، الآن هم که انگار قراره یه نتفلیکس ایرانی درست بشه...

  • | ۶ مرداد ۱۳۹۵

    خیلی هم عالیه
    هم ارزون هم سریع

  • Pedram Zarei
    Pedram Zarei | ۶ مرداد ۱۳۹۵

    یعنی چی؟ اون از بازار موبایل اینم از این یه باره بگید برید بمیرید.... اینترنتم میخواید ملی کنید؟ از این خبرا نیست؛ مگه این که خواب ببینین

    • hadi haddadian
      hadi haddadian | ۶ مرداد ۱۳۹۵

      اصلا میدونی چی شده؟

    • پارسا انوشه
      پارسا انوشه | ۶ مرداد ۱۳۹۵

      اینترنت ملی دقیقا اون چیزی نیست که یه شبکه ی بسته باشه. در موردش بیشتر بخونید. به نوعی بستن ارتباطات داخلیه که اطلاعات به خارج منتقل نشه وگرنه شبکه خارجی تغییری نمی کنه

    • پارسا انوشه
      پارسا انوشه | ۶ مرداد ۱۳۹۵

      در مورد بازار موبایل هم مبارزه با قاچاقه. کا بدی نمی کنند

مطالب پیشنهادی