ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیسبوک نقشه ساخت دوربین 360 درجه خود را منتشر کرد [تماشا کنید]

فیسبوک امروز به وعده خود مبنی بر انتشار نحوه ساخت Surround 360 جامه عمل پوشاند. این محصول در واقع از 17 دوربین تشکیل شده که می تواند ویدئوهایی را به صورت 360 درجه ضبط کند. ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

فیسبوک امروز به وعده خود مبنی بر انتشار نحوه ساخت Surround 360 جامه عمل پوشاند. این محصول در واقع از 17 دوربین تشکیل شده که می تواند ویدئوهایی را به صورت 360 درجه ضبط کند. شرکت مورد بحث نرم افزار ترکیب ویدئوهای جداگانه با یکدیگر و تشکیل تصویر نهایی را نیز منتشر ساخت.

ظاهراً هدف از انتشار این اطلاعات، تشویق دیگر سازندگان دوربین و تصویربرداران برای ثبت ویدئوهای بیشتر در این قالب آزمایشی، و البته اشتراک گذاری آنها در فیسبوک است.

دوربین Sorround 360 اولین بار در کنفرانس دولوپرهای F8 در فروردین ماه سال جاری معرفی شد. در آن زمان شرکت فوق اعلام کرد قصد دارد اطلاعات نرم افزاری و سخت افزاری این محصول را به صورت منبع باز برای عموم مردم ارائه کند. حال با مراجعه به صفحه رسمی Sorround 360 در وب سایت GitHub می توانید فایل های PDF مربوط به لوازم مورد نیاز برای ساخت این وسیله و نحوه اتصال قسمت های مختلف آن به یکدیگر را دریافت کنید.

با مشاهده اسناد منتشر شده، می بینیم تنها قطعه مورد نیازی که مستقیماً از بازار قابل تهیه نیست، محفظه مخروطی شکل بالا و پایین دستگاه خواهد بود، که البته با دسترسی به نقشه آن، به راحتی قابل ساختن است.

«برایان کاربال» یکی از مهندسین ارشد این کمپانی که پروژه ساخت Surround 360 را رهبری کرده، می گوید:

می توان تلاش کرد تا با تغییر در آرایش دوربین ها، محصولی کوچک تر، ارزان تر یا سبک تر تولید کرد. همچنین برخی افراد نیز آن را ارتقاء داده و به کیفیت و رزولوشن بهتری دست می یابند. هر دو راهکار فوق از نظر ما منطقی است.

طبق اظهارات فیسبوک، بازسازی مدل کنونی با قطعات اصلی تقریباً 30 هزار دلار هزینه داشته، و زمان مورد نیاز برای مونتاژ آن نزدیک به چهار ساعت خواهد بود.

تیم مهندسی Facebook معتقدند محصولی را طراحی کرده اند که از نظر ترکیب سخت افزاری و نرم افزاری منحصر به فرد بوده و مشابه آن در بازار وجود ندارد. Surround 360 می تواند ویدئوهایی تا رزولوشن 8K را ضبط کند، و دو دوربین تعبیه شده در بالا و پایین آن نیز باعث می شوند پایه یا میله نگهدارنده از ویدئوی نهایی حذف شود، در نتیجه دوربین کاملاً معلق در هوا دیده می شود.

البته شرکت های دیگر نیز در این زمینه به تحقیق و توسعه مشغولند؛ مثلاً نوکیا محصول Ozo را با قیمت 60 هزار دلار طراحی کرده، و گوپرو نیز با همکاری گوگل، دوربین «اُدیسه» را با هزینه 15 هزار دلاری ساخته، اما مدیران فیسبوک معتقدند بهترین طراحی را در بین محصولات موجود ارائه نمودند.

کارشناسان می گویند دلیل اصلی عرضه اسناد یاد شده، عطش فوق العاده غول شبکه های اجتماعی برای پشتیبانی از تمامی فرمت های ویدئویی موجود است، چه تصاویری که به صورت زنده از اپلیکیشن موبایل Facebook عرضه می شوند و چه تصاویری که با کیفیت بالا از این دوربین 30 هزار دلاری به دست می آیند، فیسبوک همه را با هم می خواهد.

گفتنی است اگر تصویربرداران و شرکت ها از نرم افزار و سخت افزار ساخت فیسبوک برای ضبط و ارائه این ویدئوها استفاده کنند، میزبانی و پخش آنها از سوی ساکنین «منلو پارک» برای بیش از 1.65 میلیارد کاربر فعالش ساده تر خواهد بود.

در همین راستا، Facebook اعلام کرده قصد ندارد تولیدکننده دوربین باشد یا از فروش آن سودی ببرد. «کابرال» می گوید:

هدف ما همواره ارتباط اقصی نقاط جهان با یکدیگر بوده. خب، چگونه این کار را انجام دهیم؟ بهترین راه حل موجود از طریق مشاهده ویدئو است، چه بهتر که 360 درجه باشد.

ظاهراً با این سیاست، فیسبوک قصد دارد جایگاه خود به عنوان رسانه اصلی اشتراک گذاری ویدئو توسط کاربران شبکه های اجتماعی را حفظ نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی