ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چت امن در اپلیکیشن واتس اپ
تکنولوژی

گفتگوهای حذف شده در واتس اپ همچنان قابل ردیابی هستند

جاناتان زدزیارسکی (Jonathan Zdziarski) یک محقق در زمینه اپلیکیشن های سیستم عامل iOS است و بررسی های جدید او نشان می دهد که شرح یا لوگ (log) چت های انجام گرفته در اپلیکیشن واتس اپل، حتی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۸ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

جاناتان زدزیارسکی (Jonathan Zdziarski) یک محقق در زمینه اپلیکیشن های سیستم عامل iOS است و بررسی های جدید او نشان می دهد که شرح یا لوگ (log) چت های انجام گرفته در اپلیکیشن واتس اپل، حتی پس از پاک شدن آنها توسط کاربران،‌ در حافظه موبایل یا تبلت شخص باقی مانده و حتی نسخه پشتیبان آن در دفضای ابری ذخیره سازی می گردد.

او با بررسی ایمج گرفته شده از نسخه اخیر این اپلیکیشن دریافته است که ردپای لوگ گفتگوهای انجام شده، حتی پس از اقدام به حدف توسط کاربر، در خود اپلیکیشن ذخیره می شود. بنابراین هر کس که بتواند به طور فیزیکی به موبایل یا تبلت شما دسترسی داشته باشد، در نهایت می توان به مخزن این لوگ ها دست بیابد و فهرست کاملی از اطلاعات مربوط به تمام گفتگوهای انجام گرفته را در این اپلیکیشن در اختیار بگیرد.

اطلاعات مذکور از دید خود نرم افزار نیز حدف شده تلقی می شوند، اما از آنجا که در پایگاه داده آن بازنویسی نمی گردند، همچنان قابل استحصال هستند.

زدزیارسکی دریافته که اطلاعات مربوط به چت های صورت گرفته در حافظه داخلی و حتی فضاهای ابری چون iCloud ذخیره می شوند. به خصوص که پشتیبان گیری از پیام های واتس اپ در iCloud از رمزنگاری مطمئنی برخوردار نیست، بنابراین مقامات رسمی می توانند با گرفتن مجوزهای قضایی لازم به راحتی به محتوای آنها دسترسی پیدا کنند، حتی اگر این اطلاعات را از موبایل خود حذف نموده باشید.

البته به نظر می رسد این حقیقت محدود به اپلیکیشن واتس اپ نمی شود و بسیاری از موارد مشابه نیز چنین ردهایی را از خود بر جای می گذارند. زدزیارسکی اپلیکیشن iMessage را به عنوان نمونه نام می برد که حجم بسیاری از اطلاعات را در فضای ابری ذخیره می کند. البته می توان به استثناهایی از جمله پیام رسان امن Signal نیز اشاره کرد که تقریباً هیچ ردی از خود بر جای نمی گذارد.

نتایج بررسی جدید زدزیارسکی می تواند تاثیر قابل توجهی در مسیر مشاجرات حقوقی این شرکت با مقامات برخی کشورها چون برزیل، جهت افشای اطلاعات مکالمات تعدادی از شهروندان خواهد گذاشت.

مقامات این شرکت پیش از این مدعی شده بودند که ویژگی رمزنگاری «end-to-end» پیام ها، امکان در اختیار گذاری لوگ چت ها را از بین برده است. حالا باید دید واکنش این شرکت و مقامات دولتی به یافته اخیر جاناتان زدزیارسکی چه خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی