ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حکایت گلکسی نوت 7 و طراحی مشابه؛ آیا سامسونگ بار دیگر در پی تکرار خود است؟

تاریخ نشان داده اگر در طراحی نسل های مختلف اسمارت فون به یک شکل ثابت -هرچند زیبا و مورد پسند- پایبند باشیم، شکست خواهیم خورد. مشتریان همواره انتظار پیشرفت و تغییر در تمامی جنبه ها را ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

تاریخ نشان داده اگر در طراحی نسل های مختلف اسمارت فون به یک شکل ثابت -هرچند زیبا و مورد پسند- پایبند باشیم، شکست خواهیم خورد. مشتریان همواره انتظار پیشرفت و تغییر در تمامی جنبه ها را دارند، و زمانی که انتظاراتشان به خوبی برآورده نشود، واکنش منفی شدیدی را نثار تولید کننده خواهند کرد.

در واقع مصرف کنندگان همواره انتظار تغییر، ارتقاء و بهتر شدن محصول را دارند و به این موضوع توجه نمی کنند که آیا پیشرفت بیشتر در حوزه مورد انتظار آنها ممکن است یا خیر.

با توجه به موارد فوق و در پرتو اطلاعات فراوانی که در مورد گلکسی نوت 7 پیش از رونمایی رسمی آن در اختیار داریم، این سؤال پیش می آید که آیا سامسونگ به شیوه قدیم خود بازگشته؟ آیا این کمپانی با ارائه طرحی قدیمی، ویژگی هایی آشنا و رویکردی نه چندان جدید، دوباره با چالش های چند سال قبل خود روبرو خواهد شد؟

samsung-galaxy-note-7

اجازه دهید ماجرا را بیشتر توضیح دهیم. گلکسی نوت 7 که هر روز اخبار جدیدی در مورد آن منتشر می شود، بسیار آشنا به نظر می رسد - و این آشنایی مشکل ساز خواهد بود. اسمارت فون مورد بحث تقریباً شبیه پرچمداران کنونی سامسونگ یعنی گلکسی S7 و نسخه Edge آن است، که آنها هم شباهت بسیاری به نسل قبلی یعنی نوت 5 و گلکسی S6 دارند.

بیشتر ویژگی هایی که در محصول آتی این کمپانی می بینیم، از جمله گواهی IP68 نیز چیز جدیدی به شمار نمی آیند. اگر مشخصات سخت افزاری این دستگاه را با گلکسی S7 Edge مقایسه کنیم، هیجان زده نخواهیم شد: صرفاً صفحه نمایش بزرگ تر و طبیعتاً باتری قوی تر شده.

Alleged-Samsung-Galaxy-Note-7-and-new-Gear-VR-renders

سامسونگ در زمان قدیم

در زمانی نه چندان دور، سامسونگ را با طراحی خسته و بی روح، ویژگی های تقریباً بی فایده، و ناتوانی در نوآوری می شناختیم.

قطعاً بازخورد بیرحمانه کارشناسان در مورد طراحی تکراری HTC One M9 را به خاطر دارید. هجمه سنگین رسانه ها به سامسونگ قبل از معرفی گلکسی S6 را نیز به یاد بیاورید که دائماً کمپانی یاد شده را در مورد نحوه طراحی سری کهکشانی هایش پس از گلکسی S3 مورد تمسخر قرار می دادند. سونی نیز وضعیتی مشابه دارد و زبان طراحی یکنواختش در موبایل های اکسپریا همواره مورد نکوهش قرار می گیرد.

Samsung-Galaxy-S5-colours

واقعیت این است که حتی اگر طرح ارائه شده کاملاً عالی و بی عیب و نقص باشد، باز هم نمی توان از زیر بار مسئولیت و انجام تغییرات شانه خالی کرد. البته باید اذعان کنیم به عقیده اکثر کارشناسان، گلکسی S7 Edge را با کمی اغماض می توان بهترین و کامل ترین اسمارت فونی دانست که تاکنون تولید شده، اما باز هم نقص هایی در آن می بینیم. مثلاً برای دریافت گواهی IP باید کیفیت بلندگو را فدا کرد، و لبه منحنی محصولات سامسونگ پس از یک دوره کوتاه، هیچ وقت مورد استفاده عملی قرار نگرفتند.

گلکسی S7 Edge را با کمی اغماض می توان بهترین و کامل ترین اسمارت فون تولید شده تاکنون دانست.

اگر حضور پوشش شیشه ای پشت موبایل را تجربه کرده اید، قطعاً با ما هم عقیده خواهید بود که این نوع بدنه، یکی از بدترین سطوح ممکن به شمار می رود: سطح دائماً کثیف و چرب پر از اثر انگشت و لک. لغزندگی و استعداد خط و خش افتادن روی بدنه هم که از ویژگی ذاتی اش به شمار می رود. واضح است که صنعت تلفن های هوشمند در این زمینه هنوز راه درازی در پیش دارد.

ویژگی های مشابه، ظاهری متفاوت

از نظر مشخصات سخت افزاری باید گفت وقتی تلفن همراه جدیدی را پس از حدود 6 ماه معرفی می کنیم، اما ویژگی های آن را تغییر نداده و فقط قالبی بزرگ تر را برای آن در نظر می گیریم، نباید نامی جدید مانند گلکسی نوت 7 را برای آن انتخاب کنیم، در واقع می شود این محصول جدید بسیار شبیه به گلکسی S7 Edge نسخه پلاس است. آیا صرفاً افزودن قلم استایلوس باعث کسب رضایت وفاداران سری محصول فوق خواهد شد؟

Samsung galaxy S7 edge (42)آیا طرفداران سامسونگ واقعاً نوت 7 را به عنوان پرچمدار جدید می پذیرند، یا آن را همان پرچمدار قبلی با صفحه ای بزرگ تر و یک قلم اضافه می دانند؟ البته درک این موضوع ساده است که با موفقیت S7، کمپانی مورد بحث نمی خواسته همه چیز را به هم بریزد و کام خود را تلخ کند، اما شاید همین موضوع بحرانی جدید را برای آنها ایجاد کرده و خاطرات نه چندان دلچسب قدیم را زنده کند.

آنچه تاکنون دیده ایم بیشتر شبیه به نسخه پلاس گلکسی S7 Edge همراه با قلم استایلوس است تا گلکسی نوت 7

البته طبیعی است وقتی دو سری محصول پرچمدار داشته باشید، نمی توانید با معرفی هرکدام از آنها همه چیز را متحول سازید. پیش تر نیز با این موضوع آشنا بودیم و بسیاری از موبایل های سری S و سری نوت سامسونگ در هر سال، ویژگی های مشابه زیادی داشتند.

Samsung galaxy S7 edge (23)

این استراتژی به خودی خود مشکلی ندارد، اما تاریخ نشان می دهد که بسیاری از برندها با پیروی از مسیری مشابه، به لبه پرتگاه رسیده اند. همه می دانند که انتظار نوآوری و پیشرفت مداوم با این سرعت، امری غیر منطقی است، اما اهمیتی ندارد؛ همه چیز به مصرف کننده بر می گردد و آنها همواره انتظارات بیشتری خواهند داشت.

هیجان موقت

اگر ویژگی ها و رندرهایی که تا به حال دیدیم صحت داشته باشند، می توان ناامید شدن بخشی از طرفداران را انتظار داشت. ظاهراً جهش ناگهانی سامسونگ پس از معرفی گلکسی S6 در زمینه طراحی و ویژگی های کاربردی به صورت موقتی بوده و این کمپانی صرفاً به خاطر شوک ناشی از کاهش وحشتناک فروش قبل از آن، دست به ابداع و تغییر زده.

سامسونگ با کسب موفقیت در فروش S7 فعلاً در دوران سرخوشی به سر می برد، اما با ادامه این مسیر و عدم تغییر، باید به آنها گوشزد کرد «آزموده را آزمودن خطاست».

Samsung galaxy S7 edge (5)

البته شاید در زیر ظاهر درخشان و رندرهای پر زرق و برق این موبایل، ابداعات نرم افزاری شگرفی پیاده شده باشند. اما تصاویر منتشر شده از سیستم و نسخه بتای Grace UX چیزی خلاف این موضوع را نشان می دهند، و انتظار نداریم به جز ساختاری سفید و شُسته و رُفته تر از قبل، با خلاقیت جدیدی روبرو شویم.

شاید عمر باتری طولانی تر باشد، نرم افزار دوربین خارق العاده عمل کند، فلش جلوی دستگاه نیز بتواند بسیاری از کاربران را راضی نماید، اما گواهینامه IP چندان توجیهی ندارد. لبه های خمیده نیز تا زمانی که کاربردی نداشته باشند، چنگی به دل نخواهند زد.

احتمال دارد موبایل مجهز به اسکنر عنبیه چشم خیلی جذاب به نظر برسد، اما آیا این ویژگی به تنهایی برای صف بستن مشتریان دست به نقد کافیست؟ با توجه به شرایط و اخبار موجود، ظاهراً هیجان چندانی برای حضور گلکسی نوت 7 در بازار وجود ندارد.

samsung-galaxy-S7-101

احتمال شکست

آیا گلکسی نوت 7 «شکستی عظیم» نام می گیرد؟ واقعیت این است که احتمالاً جواب سؤال فوق منفی خواهد بود. طرفداران این برند و به خصوص سری نوت بسیار وفادارند، ضمن اینکه فهرست ویژگی های موبابل مورد بحث نیز کم و بیش قانع کننده به نظر می رسد و طرفداران متعصب برند سامسونگ به آنها افتخار می کنند. ابعاد بزرگ تر و اسکنر عنبیه نیز شاید خریداران جدیدی را به سمت این محصول بکشاند.

گلکسی نوت 7 سامسونگ از تکرار محصول شش ماه قبل این شرکت در لباسی جدید حکایت دارد

قابلیت ثبت ویدئو از صفحه نمایش و تولید انیمیشن GIF با استفاده از S Pen، کاهش رزولوشن به 720p برای کاهش مصرف باتری، قفل گشایی دستگاه (و احتمالاً باز کردن قفل اپلیکیشن ها) با اسکنر عنبیه، دو برابر شدن حافظه ذخیره سازی داخلی، لبه های خمیده، درگاه USB-C، قابلیت مرتب کردن اپلیکیشن ها بر اساس حروف الفبا و ...، همه اینها ویژگی های خوبی به نظر می رسند، اما آیا «خوب» برای هیجان زده کردن عموم مردم کافی خواهد بود؟

پاسخ به سؤال فوق، منفی است. شاید بتوان گفت در عصری به سر می بریم که تقریباً همه اسمارت فون ها به اندازه کافی خوب هستند. دوران پیشرفت های حیرت انگیز فناوری که سال های گذشته شاهد بودیم، تقریباً به سر آمده و به همین خاطر، به سختی می توان مجموعه ای از ویژگی های کاملاً جدید را به بازار هزار نقش اسمارت فون معرفی نمود. در واقع هر آنچه از یک موبایل نیاز داریم، همین الآن در اختیارمان قرار دارد.

samsung_galaxy_note_7_pre_order_dubai_4

کسی چه می داند. فقط زمان می تواند آینده گلکسی نوت 7 را آشکار سازد: یا شاهد محصولی مثال زدنی از نظر طراحی، عملکرد و ویژگی های برجسته خواهیم بود، یا اینکه داستان «لباس نوی پادشاه» دوباره تکرار می شود.

به هر حال چیزی که پیش روی ماست، از تکرار محصول شش ماه قبل این شرکت در لباسی جدید حکایت دارد؛ و اگرچه دیدار آشنا همه جا مسرت بخش است، در دنیای تکنولوژی و به ویژه اسمارت فون چنین موضوعی صدق نمی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (34 مورد)
  • Farzad Parsaee
    Farzad Parsaee | ۱۲ مرداد ۱۳۹۵

    سلام . به نظر یه چشمای کارکشته نیاز هست که بخوای گلکسی نوت ۵ و نوت ۷ رو از پشت تشخیص بدی

  • amirhossienrazi
    amirhossienrazi | ۱۲ مرداد ۱۳۹۵

    از نظر من این اسمارت فون با samsung galaxy j5 هیچ فرقی نداره یک مداد اضافی دو حجم رم بالاتر کسی به لبه دار بودن گوشی توجهی نمیکنه چون یه سری برنامه هایی برای اندروید اومده که ویژگی لبه دار بودن این گوشی هارو بی اثر میکنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی