ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بهترین دانشگاه های جهان برای ادامه تحصیل: مراکز آموزش عالی بریتانیا

بریتانیا از لحاظ تعداد محصلین خارجی، پس از امریکا رتبه ی دوم را به خود اختصاص می دهد که آن هم با توجه به اندازه ی بسیار متفاوت این دو کشور امری طبیعی است. این ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

بریتانیا از لحاظ تعداد محصلین خارجی، پس از امریکا رتبه ی دوم را به خود اختصاص می دهد که آن هم با توجه به اندازه ی بسیار متفاوت این دو کشور امری طبیعی است. این سطح از محبوبیت با توجه به آوازه ی چشمگیر دانشگاه های بریتانیا در سطح جهان جای تعجب نیست. تعداد دانشگاه های بریتانیایی در میان رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ به رقم چشمگیر ۷۱ می رسد که از این میان، نام ۴ دانشگاه آن بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان به چشم می خورد.

دانشگاه کمبریج در حال حاضر به صورت مشترک با یک دانشگاه دیگر در رده ی سوم جهان قرار دارد و دانشگاه آکسفورد رده ی ششم را به خود اختصاص داده است. دانشگاه UCL یا کالج لندن نیز پس از آکسفورد در رده ی هفتم، و کالج سلطنتی لندن نیز در رده ی هشتم جهان قرار دارند.

کالج کینگز لندن (KCL) و دانشگاه ادینبورگ نیز در میان ۲۵ دانشگاه برتر، و دانشگاه های منچستر و علوم اقتصادی و سیاسی لندن (LSE) نیز در میان ۴۰ دانشگاه برتر جهان حضور دارند. در کل ۱۸ دانشگاه انگلستان در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان به چشم می خورند، و ۱۲ تای دیگر نیز در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر حضور دارند. بنابراین اگر به دنبال تحصیل در بریتانیا هستید، از لحاظ تعداد انتخاب های جذاب با مشکلی مواجه نخواهید شد.

دانشگاه های بریتانیا

شرایط بهره مندی از تحصیلات عالی در بریتانیا بر اساس کشور زیرمجموعه ی این پادشاهی (انگلستان، ولز، اسکاتلند یا ایرلند شمالی) متفاوت خواهد بود، اما در کل نظام های تحصیلی این کشور ها شباهت های زیادی با یکدیگر دارند. دوره ی کارشناسی در دانشگاه های بریتانیا اغلب سه ساله است، اما دوره ی لیسانس در اسکاتلند معمولاً یک سال بیشتر طول می کشد.

برخی دانشگاه های بریتانیا دوره های کارشناسی فشرده نیز ارائه می کنند که می توان آنها را ظرف ۲ سال نیز به اتمام رساند. برخی دوره های کاربردی و حرفه ای نیز وجود دارند که گذراندن آنها معمولاُ یک یا دو سال طول می کشد و مدرکشان نیز چیزی شبیه مدرک کاردانی یا فوق دیپلم نظام آموزشی امریکا است.

دانشجویان در بریتانیا تحصیلات عالی خود را با کسب مدرک کارشناسی آغاز می کنند، گرچه برخی رشته ها نیز در دوره هایی دانشجو می پذیرند که مستقیماً به کارشناسی ارشد ختم می شوند که تحصیل در آنها مجموعاً ۴ سال به طول می انجامد. اما به طور جداگانه، به پایان رساندن دوره ی کارشناسی ارشد یک یا دو سال، و دوره ی دکترا حداقل ۳ سال زمان می برد.

دوره های اغلب دانشگاه های بریتانیا به زبان انگلیسی برگزار می شوند اما در ولز و اسکاتلند می توان دوره هایی به زبان های ولزی و اسکاتلندی نیز یافت.

شهر های دانشجویی بریتانیا

بریتانیا با کنار هم قرار دادن مناطق روستایی و شهر های بزرگ، هم برای علاقمندان طبیعت و هم برای علاقمندان فرهنگ شهرنشینی پیشنهاد های جذاب متعددی دارد. فیلم سازان، بازیگران، موسیقیدانان، طراحان و نویسندگان بریتانیایی در سرتاسر جهان شناخته شده هستند و محترم شمرده می شوند و این موضوع، با وجود طیف وسیع گالری ها، موزه ها، و سالن های مختلف، در عرصه های هنری و فرهنگی قدرتمند سرتاسر بریتانیا بازتاب می یابد.

در یک سوی طیف فرهنگی این کشور، می توان از عشق و علاقه ی مردم آن به ورزش و به ویژه فوتبال، یا وقت گذرانی آنها در مکان های عمومی لذت برد. دانشگاه های بریتانیا نیز نسخه ی کوچکی هستند از تفریحات و سرگرمی های مختلفی که در این کشور وجود دارد و پر هستند از فرصت های گوناگون برای پرداختن به ورزش، تئاتر، امور داوطلبانه، و به طور کلی سرگرم کردن خود.

اغلب شهر ها و دانشگاه های بزرگ بریتانیا به شدت چندفرهنگی هستند و همین موضوع فرصت های بیشماری برای آشنا شدن با فرهنگ، مردم و سنت های جای جای جهان، علاوه بر بریتانیا فراهم می آورد.

در ادامه می توانید در مورد شهر های دانشجویی مهم بریتانیا بیشتر بدانید:

لندن

Abbaye de westminster Big Ben London

پایتخت بریتانیا در میان بهترین شهر های جهان برای دانشجویان قرار دارد و نام ۱۸ دانشگاه آن نیز در میان رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان به چشم می خورد. این ابرشهر عظیم با جمعیت ۹ میلیونی خود مرکز مالی، فرهنگی و سیاسی کشور محسوب می شود. زندگی در لندن پر جنب و جوش و پر سرعت است، بنابراین اگر از شلوغی و سر و صدا خوشتان نمی آید ممکن است برای شما مناسب نباشد.

هزینه های زندگی در این شهر به درستی به بالا بودن معروف است، بنابراین شاید برای کسانی که از لحاظ بودجه در مضیقه هستند نیز گزینه ی مناسبی محسوب نشود. اما اغلب کسانی که در لندن تحصیل می کنند با این موضوع موافق خواهند بود که شهر یاد شده از لحاظ فرصت های فرهنگی، سرگرمی ها و شبکه سازی ارزش این گرانی را دارد.

بسیاری از بهترین کتابخانه ها، موزه ها، گالری های هنری و تئاتر های بریتانیا در لندن واقع شده اند، و مرکز تجمع قسمت های متعددی از بخش خصوصی این پادشاهی نیز دراین شهر قرار دارد. لندن به قدری مکان دیدنی و سرگرمی های مختلف دارد که حتی در صورت گذراندن کل دوره های تحصیلات عالی تا دکترا در این شهر نیز فرصت کافی برای پرداختن به همه ی آنها را نخواهید داشت. به طور قطع شهر های کمی در جهان هستند که تا این حد هیجان انگیز و متنوع باشند؛ چه از لحاظ آکادمیک و چه از هر لحاظ دیگر.

دانشگاه های لندن برخی از بهترین های دنیا را در خود جای داده اند، از جمله UCL و کالج سلطنتی لندن که هر دو در رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. دیگر دانشگاه های برتر لندن کالج کینگز با رتبه ی نوزدهم جهانی و دانشگاه علوم اقتصادی و سیاسی با رتبه ی سی و پنجم جهان را شامل می شوند.

منچستر

Manchester-Town

منچستر به عرصه های فعالش در زمینه ی موسیقی شهرت دارد. شهر های کمی در جهان هستند که ظرف ۳۰ سال گذشته زادگاه این تعداد گروه موسیقی و اجرا بوده باشند. این شهر موطن بسیاری از گروه های کوچک و بزرگ برگزیده در زمینه ی موسیقی محسوب می شود و از این لحاظ عرصه ی به غایت پر جنب و جوش و پر شتابی به شمار می آید. بخش Northern Quarter این شهر، به عنوان قلب فرهنگی و موسیقایی آن شناخته می شود و محدوده ی Canal Street از جمله زنده ترین نقاط آن است.

به این ترتیب می توان منچستر را شهری مناسب برای خوش گذرانی دانست اما از سوی دیگر، از لحاظ ورزشی و به ویژه فوتبالی نیز فرصت های زیادی در آن یافت می شود. شهرت جهانی تیم فوتبال منچستر یونایتد به سختی قابل جایگزین شدن است و تیم رقیب آن نیز به نام منچستر سیتی، یکی از ثروتمند ترین باشگاه های ورزشی جهان به شمار می آید.

اگر به معماری علاقه دارید نیز باید منچستر را در فهرست مکان های دیدنی خود قرار دهید، چرا که سبک های مختلف و متعددی در آن خواهید یافت؛ از معماری ویکتوریایی و گوتیک گرفته تا آسمانخراش های معاصر و امروزی. این شهر سومین تجمع بزرگ چینی ها در اروپا نیز محسوب می شود.

برترین مؤسسه ی آکادمیک در میان دانشگاه های منچستر، دانشگاه منچستر است که دانشکده ی کسب و کار منچستر نیز در آن واقع شده. این دانشگاه در رتبه بندی ۲۰۱۵-۲۰۱۶ دانشگاه های جهان، رده ی سی و سوم را به خود اختصاص داده است. اگر دوست داشته باشید بیشتر در جو این دانشگاه قرار بگیرید نیز می توانید به رادیو دانشجویی آن، یا رادیو MMU که اداره اش با دانشجویان دانشگاه متروپولیتن منچستر است گوش کنید. درست خارج از مرکز شهر نیز دانشگاه سالفورد قرار دارد که از ساختمان های رسانه ای و چند مجموعه ی فرهنگی از جمله Lowry Center و موزه ی علم و صنعت دور نیست.

بیرمنگام

Victoria Square and Birmingham City Council House and Town Hall at dusk

بیرمنگام دومین شهر بزرگ بریتانیا محسوب می شود که طی دوران انقلاب صنعتی اهمیت آن افزایش زیادی یافت. این شهر که از سوی محلی ها با عنوان Brum نیز نامیده می شود امروزه یک هاب پر جنب و جوش تجاری در نظر گرفته می شود که بعد از لندن بزرگ ترین محدوده ی خرید و فروش بریتانیا را در خود جای داده و یکی از چندفرهنگی ترین نقاط این کشور است. عرصه های هنری، موسیقایی و ادبی، در این شهر جایگاه پر رنگی دارند؛ ارکستر سمفونیک شهر بیرمنگام و چند مؤسسه ی فرهنگی دیگر نیز در این شهر فعالیت دارند.

وجود ۶ دانشگاه در شهر بیرمنگام آن را به یکی از بزرگ ترین مراکز آموزش عالی و پژوهش های آکادمیک خارج از پایتخت بدل می کند. طرح جاری توسعه ی این شهر نیز قرار است ظرف ۲۰ سال آن را به یکی از ۲۰ شهر برتر دنیا برای سکونت تبدیل کند. بهترین رتبه در میان دانشگاه های بیرمنگام از آنِ دانشگاه بیرمنگام است که در رتبه بندی جهانی جایگاه هفتاد و ششم را به خود اختصاص داده. دانشگاه استون که در میان ۳۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد، به علاوه ی چهار دانشگاه دیگر از جمله مرکز منطقه ای وست میدلند دانشگاه اوپن.

گلاسگو

Main-Glasgow-Image1

این شهر ممکن است سالیان دراز در سایه ی شهر ادینبورگ به سر برده باشد، اما بزرگ ترین شهر اسکاتلند ظرف سال های اخیر، آوازه ی قدیمی خود را از تن تکانده و به عنوان یکی از پویا ترین شهر های رو به رشد بریتانیا مطرح شده است.

گلاسگو با معماری تاریخی، سنت های محلی و موزه های خود، حالا آنقدر مراکز تجمع، رستوران ها و سالن های اجرای موسیقی دارد که می تواند حتی مشکل پسند ترین انسان ها را نیز کاملاً راضی کند. مرتفع ترین سینمای جهان نیز در این شهر واقع شده است.

سازمان PETA که در زمینه ی حقوق حیوانات فعالیت می کند، گلاسگو را مناسب ترین شهر بریتانیا برای گیاهخواران تشخیص داده است. گلاسگو، بزرگ ترین شهر اسکاتلند، مثل ادینبورگ برای توریست ها جذابیت ندارد و هزینه ی زندگی در آن نیز به مراتب پایین تر است. شاید به همین دلیل باشد که بعد از لندن، بیشترین جمعیت دانشجوی بریتانیا در گلاسگو ساکن هستند.

دانشگاه های گلاسگو نیز مثل سیر صعودی خود این شهر، ظرف سال های اخیر پله های ترقی را یک به یک طی کرده اند. دانشگاه گلاسگو در حال حاضر به صورت مشترک در رتبه ی شصت و دوم رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان قرار دارد. این در حالی است که دانشگاه استراثکلاید نیز به صورت مشترک در رتبه ی ۲۴۹ قرار دارد.

آکسفورد و کمبریج

DSC_3412_web

آکسفورد و کمبریج دو شهر جداگانه هستند که هر یک تاریخچه و شخصیت خاص خود را دارد. اما دو نیمه ی اسطوره ای آکسبریج (دو دانشگاه آکسفورد و کمبریج) با خویشاوندی تاریخی و رقابت پایان ناپذیرشان در ذهن همگان به یکدیگر پیوند خورده اند.

هر دوی آنها شهر هایی قدیمی با تاریخچه ای به قدمت قرون وسطا هستند که در حاشیه ی رودخانه و به سمت جنوب انگلستان واقع شده اند و فاصله ی چندانی با لندن ندارند. هم آکسفورد و هم کمبریج شهر های نسبتاً ساکت و آرامی محسوب می شوند و نقش دانشگاه در هر دو بسیار برجسته و پررنگ است. لازم به یادآوری است دانشگاه های آکسفورد و کمبریج، قدیمی ترین دانشگاه های دنیای انگلیسی زبان محسوب می شوند.

مراکز تشکیل دهنده ی دو دانشگاه مذکور در مراکز شهرهایشان کاملاً به چشم می آیند و اگر به آنجا رفته باشید دیده اید که مملو از دانشجویان جوان و با استعدادی هستند که غالباً با دوچرخه این طرف و آن طرف می روند و در حاشیه ی رودخانه به استراحت می پردازند. کمبریج مأمن تعداد زیادی از صنایع بهره مند از فناوری های پیشرفته است از جمله صنایع نرم افزاری و علوم زیستی. همین امر لقب «تالاب سیلیکون» را برای آن به ارمغان آورده که نوعی بازی با کلمات از روی «دره ی سیلیکون» یا همان سیلیکون ولی است. اما آکسفورد تاریخچه ی درازی در محصولات تخمیری و تولید موتور دارد. سایت اصلی تولید موتور های کوچک در این ناحیه واقع شده که امروزه تحت مالکیت شرکت خودروسازی BMW فعالیت می کند.

هر دوی این دانشگاه ها از مشهور ترین و سطح بالا ترین دانشگاه های جهان هستند. در رتبه بندی دانشگاه های برتر دنیا در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶، دانشگاه کمبریج رتبه ی سوم و دانشگاه آکسفورد نیز رتبه ی ششم را به خود اختصاص داده اند. و البته دانش آموختگان برجسته ی این دو دانشگاه آنقدر زیاد هستند که ذکر تک تک نام هایشان مقدور نیست.

اخذ پذیرش دانشگاه های بریتانیا

بریتانیا برای ارائه ی پذیرش تحصیل در دانشگاه های خود، خدمات متمرکزی تحت نام خدمات پذیرش دانشگاه و کالج  (University and College Admission Service) یا UCAS دارد که به تمام درخواست های دوره های لیسانس و پایین تر رسیدگی می کند. این سیستم هم به دانشجویان بریتانیایی سرویس می دهد و هم به دانشجویان خارجی علاقمند به تحصیل در بریتانیا.

برای ثبت تقاضای خود باید ابتدا در وبسایت UCAS ثبت نام کنید، سپس درخواست خود را تکمیل و ارسال نمایید. خود وبسایت تمام جزئیات مربوط به نحوه ی ثبت درخواست پذیرش، مدارک مورد نیاز، نحوه ی رهگیری درخواست ثبت شده و نحوه ی پاسخ دهی به دانشگاه مورد نظر را ذکر کرده است. وبسایت یاد شده برای دانشجویان خارجی راهنما نیز تلقی می شود، و اطلاعات مربوط به ویزا، امور مالی دانشجویان و غیره را نیز در اختیار آنها قرار می دهد.

با ثبت درخواست، UCAS درخواست شما را به مؤسسات انتخاب شده توسط شما ارسال می کند و سپس پاسخ آنها را برای شما ارسال می نماید. اگر از سوی مؤسسه ای پذیرفته شده باشید، یک پیشنهاد دریافت خواهید کرد. این پیشنهاد می تواند در قالب فرصت مشروط ارائه شود. معنای آن این است که اگر بتوانید مجموعه معیار های لازم برای دریافت پذیرش را محقق کنید، موقعیت تحصیلی مورد نظر به شما اختصاص خواهد یافت. فرصت بی قید و شرط نیز به معنای آن است که معیار های لازم برای دریافت پذیرش را داشته اید.

اگر خوش شانس نباشید نیز ممکن است با پاسخ انصراف مواجه شوید که یعنی یا شما یا دانشگاه، از رشته ی مورد نظر صرف نظر کرده است. در حالت دیگر نیز ممکن است پاسخ درخواست ناموفق دریافت کنید که یعنی دانشگاه مورد نظر تصمیم بر رد درخواست پذیرش شما داشته است. در صورتی که از تمام پنج دانشگاه یا کالجی که درخواست داده بودید پاسخ منفی دریافت کرده باشید یا خودتان پیشنهاد آنها را رد کرده باشید این امکان را خواهید داشت که گزینه ی دیگری را نیز امتحان کنید.

برای مدارس، کلاس های زبان انگلیسی، دوره های پیشرفته تر و دوره های لیسانس به بالا، سامانه ی متمرکزی برای ثبت درخواست پذیرش وجود ندارد و باید خودتان مستقیماً با مؤسسه ای که دوره ی مورد نظر را ارائه کرده تماس بگیرید. معمولاً می توانید فرم های درخواست را روی وبسایت این مؤسسات پیدا کنید.

مدارک لازم برای درخواست پذیرش از دانشگاه های بریتانیا

تمام متقاضیان باید در یک «بیانیه ی شخصی»، دلایل و انگیزه های خود برای علاقمندی به تحصیل در رشته ی مورد نظرشان را بیان کنند. اگر برای کسب پذیرش به بیش از یک مؤسسه درخواست می دهید، مطمئن شوید نام هیچ یک را در بیانیه های انگیزه ی خود نیاورید چرا که همه ی آنها همان را دریافت خواهند کرد. وبسایت UCAS توصیه های زیادی در مورد نوشتن بیانیه های انگیزه ی شخصی دارد، اما به عنوان یک قانون کلی، متقاضیان خارجی تشویق می شوند دلایل خود برای تحصیل در بریتانیا به جای کشور خودشان را شرح دهند و بگویند تحصیل آنان در بریتانیا چه کمکی به آینده شان می کند. آنها باید مهارت انگلیسی خود را نیز مثلاً با ذکر دوره های زبانی که گذرانده اند در درخواست خود شرح دهند.

ممکن است لازم باشد متقاضیان خارجی علاوه بر تکمیل فرایند های UCAS، کپی مدارک تحصیلی خود را نیز به دانشگاه مورد نظرشان ارسال کنند. علت این امر معمولاً آن است که UCAS تنها می تواند مدارک شما را از برخی از ارائه دهندگان آنها به دانشگاه مورد نظرتان بفرستد، نه همه ی آنها. دانشگاه ها برای اغلب مدارک مورد نیاز دیگر، می خواهند نتایج مستقیماً برایشان ارسال شوند.

بسته به نوع دوره ای که برای آن اقدام به ثبت درخواست می کنید، فرم ها و مهلت های متفاوتی وجود دارد. وبسایت UCAS معمولاً در مورد مهلت پایانی برای ثبت درخواست پذیرش کاملاً شفاف عمل می کند؛ پس حواستان به این تاریخ ها باشد.

UCAS درخواست های پذیرش را بررسی می کند اما تصمیم گیری نهایی در مورد صلاحیت افراد توسط خود دانشگاه انجام می شود. بنابراین اگر سؤالی خارج از مباحث فنی ثبت درخواست دارید، باید آن را از دانشگاه مورد نظر خود بپرسید نه UCAS. پیش از ثبت درخواست پذیرش مطمئن شوید ضوابط شرکت در دوره ی مورد نظر، هزینه ها و جزئیات آن را به طور کامل مطالعه کرده اید. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید می توانید با دانشگاه مورد نظرتان مکاتبه کنید. فراموش نکنید که مدارک و شرایط اخذ پذیرش بسته به کشور اقامت شما می تواند متفاوت باشد.

هزینه های ادامه تحصیل در بریتانیا

pp-graduation-uni-getty

هزینه ی ادامه تحصیل در بریتانیا بسته به کشور مبدأ شما می تواند متغیر باشد. هزینه ی محصلین اتحادیه ی اروپا با کسانی که از داخل بریتانیا برای ادامه ی تحصیلاتشان اقدام می کنند برابر است اما کسانی که از جایی خارج از اتحادیه ی اروپا می آیند معمولاً با هزینه های سنگین تری مواجه می شوند. بیشینه ی هزینه ی تحصیل در سطح کارشناسی در دانشگاه های عمومی بریتانیا بسته به منطقه ی آن متغیر است. در انگلستان و ولز، دانشگاه ها مجازند سالانه تا سقف ۹۰۰۰ پوند (حدود ۱۳۷۰۰ دلار آمریکا) از دانشجویان هزینه دریافت کنند.

ایرلند شمالی و اسکاتلند در سطح کارشناسی از دانشجویان بومی و اهل کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا (به جز ۳ بخش دیگر بریتانیا که سالانه ۹۰۰۰ پوند می پردازند) هزینه ای دریافت نمی کنند.

دانشجویان خارجی یعنی آنهایی که از جایی غیر از کشور های عضو اتحادیه ی اروپا اقدام می کنند باید انتظار هزینه های به مراتب سنگین تری را داشته باشند. این هزینه ها بسته به رشته ی مورد نظر سالانه چیزی بین ۷۰۰۰ پوند (حدود ۱۰۶۰۰ دلار آمریکا) و ۳۵۰۰۰ پوند (حدود ۵۳۰۰۰ دلار آمریکا) خواهند بود. در سطح کارشناسی ارشد هیچ سقفی برای هزینه ها وجود ندارد و هزینه ی تحصیل در این مقطع برای دانشجویان بومی و غیر بومی معمولاُ بیشتر از کارشناسی است که باز به مدرک و دانشگاه آن بستگی دارد.

کمک هزینه های دانشجویی در بریتانیا

از لحاظ کمک هزینه ی تحصیلی در بریتانیا گزینه های زیادی پیش روی دانشجویان خارجی قرار دارد. دانشجویان اهل کشور های عضو اتحادیه ی اروپا ممکن است برای دریافت کمک از نهاد SFE نیز سزاوار شناخته شوند. کمک هزینه ی تحصیل در بریتانیا از ثبت درخواست پذیرش در سامانه ی UCAS جداست. بسیاری از دانشجویان خارجی صلاحیت دریافت انواع بورسیه، کمک هزینه و وام های تحصیلی ارائه شده از سوی دولت، نهاد های خیریه و دیگر سازمان ها را دارند.

اگر در مقطع کارشناسی ارشد در منچستر، وارویک یا ناتینگهام مشغول به تحصیل باشید، ممکن است صلاحیت درخواست یکی از بورسیه های QS Scholarships را داشته باشید. دانشجویان MBA نیز می توانند از مزایای اختصاصی این بورس تحصیلی برای رشته ی خود بهره مند شوند.

وزارت مربوطه ی حوزه ی آموزش در کشور مبدأ و نیز حتی سفارتخانه های بریتانیا در دیگر کشور ها ممکن است اطلاعاتی پیرامون این منابع داشته باشند. اما رقابت برای دریافت اغلب آنها بسیار تنگاتنگ است. بنابراین باید تا می توانید زودتر اقدام کنید تا شانس خود برای دریافتشان را به حداکثر برسانید. متقاضیان خارجی بسته به ملیت خود ممکن است صلاحیت دریافت وام یا کمک مالی از سوی دولت بریتانیا را نیز داشته باشند.

همیشه مطمئن شوید تمام زیر و بم برنامه ی مالی خود را می دانید، تا بتوانید تمام هزینه هایتان را به درستی پوشش دهید. توصیه می شود پیش از شروع دوره به دنبال کمک مالی باشید چرا که پیگیری این موضوع در حین سال تحصیلی می تواند بسیار دشوار باشد.

بهداشت و درمان در بریتانیا

2-NHS-hopsital-afpget

با اینکه هزینه های استفاده از سیستم بهداشت و درمان خصوصی در بریتانیا بالاست، تمام دانشجویان خارجی دوره های تمام وقتی که حداقل شش ماه به طول می انجامند می توانند از خدمات بهداشت و درمان همگانی بریتانیا (NHS) بهره مند شوند. این خدمات شامل ثبت نام و مشاوره ی رایگان با یک پزشک یا پرستار عضو، درمان رایگان بیمارستانی در صورت ارجاع پزشک عضو، و هزینه ی استاندارد برای داروهای تجویز شده را شامل می شوند (به جز ولز و اسکاتلند که در آنها هزینه ی دارو های تجویزی نیز رایگان است).

می توانید در مرکز پزشکی دانشگاه محل تحصیل خود برای بهره مندی از خدمات بهداشت و درمان همگانی بریتانیا ثبت نام کنید. در غیر این صورت، باید از طریق یکی از مراکز وابسته ی نزدیک محل اقامت یا تحصیل خود اقدام کنید. شورای امور دانشجویان خارجی بریتانیا (UKCISA) نیز منبع خوبی برای کسب جزئیات خدمات بهداشتی و درمانی، امور دانشجویی و کار در حین یا پس از تحصیل محسوب می شود.

اسکان دانشجویی در بریتانیا

اغلب دانشجویان خارجی که در بریتانیا درس می خوانند در اقامتگاه های ارائه شده از سوی دانشگاه مستقر می شوند. اقامتگاه های یاد شده، خوابگاه های دانشجویی، خانه های دانشجویی و آپارتمان های دانشجویی را در بر می گیرند. این مراکز می توانند با ارائه ی خدمات یا بدون خدمات اضافی باشند.

طیف گسترده ای از اقمتگاه های خصوصی نیز در اختیار شما خواهد بود؛ چه به صورت تک نفره و چه به همراه چند نفر دیگر. سعی کنید پیش از عزیمت به بریتانیا، محل اقامت خود را مشخص و تثبیت کنید. دانشجویان خارجی معمولاً اقامت در خوابگاه را ترجیح می دهند، اما وبسایت های زیادی نیز وجود دارند که در زمینه ی پیدا کردن خانه به آنها کمک می کنند. اتحادیه ی دانشجویی و اداره ی اسکان دانشجویان دانشگاه باید منابع خوبی برای کسب اطلاعات در این زمینه باشند.

خو گرفتن به زندگی و تحصیل در بریتانیا

UK

اگر در یک دانشگاه بریتانیایی مشغول تحصیل شوید احتمالاً خواهید دید که دانشگاه به منظور خوشامدگویی به دانشجویان خارجی رویداد های متعددی برگزار خواهد کرد که با فعالیت های اجتماعی، کارگاه ها و جلسات متعددی همراه خواهند بود و شانس گشت و گذار در کمپ دانشگاه و نواحی اطراف را در اختیار شما خواهند گذاشت. رویداد دیگری تحت عنوان Freshers' Week به معنای هفته ی تازه وارد ها وجود دارد که بعضی اوقات یک هفته و در برخی مواقع تا دو هفته به طول می انجامد. رویداد های این مدت به منظور خوشامدگویی به دانشجویان تازه وارد طراحی شده اند. نمایشگاهی نیز با همین عنوان برگزار می شود که شانس ورود به گروه های دانشجویی و انجمن های مختلف را در زمینه های ورزشی، هنری و اجتماعی در اختیارتان قرار خواهد داد.

به دانشجویان خارجی توصیه شده است به محض ورود به بریتانیا یک حساب بانکی در این کشور باز کنند. این فرایند می تواند چند هفته به طول بیانجامد، بنابراین مطمئن شوید تا افتتاح حساب، پول کافی در اختیار دارید. ممکن است از شهروندان برخی کشور ها خواسته شود خود را به پلیس نیز معرفی نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۲ مرداد ۱۳۹۵

    انگلستان دانشگاههاش خیلی خوبه. اگر بخواید همون جا شغل هم راحت گیرتون میاد. اگر هم بخواید برگردید می تونید باز هم حقوقتون رو از انگلیس بگیرید و به عنوان جاسوس تو ایران فعالیت کنید. :) از بس که روی ایران سرمایه گذار کردن

  • امین گرامی
    امین گرامی | ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

    سلام.وقت بخیر
    بسیار مطلب خوبی بود....لطفا در رابطه با بهترین دانشگاه های ایالات متحده امریکا هم مطلب بزارید.....ولی جامع تر...ممنونم

  • Nima k
    Nima k | ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

    خوشم اومد خوب بود. لطفا ایران رو هم بنویسید نه ب خاطر این که نمیشناسیم ب خاطر این که رتبه هاشو هم ببینیم و خودمونو هم نباید دست کم بگیریم موافقا لایک

  • Hamed_P_Azad
    Hamed_P_Azad | ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

    این شد یه مقاله درست و حسابی. استرالیا رو هم بنویسید. به دلیل شباهت های زیادی که با انگلیس داره قطعاً خیلی جذاب خواهد بود.

مطالب پیشنهادی