ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

قرارداد ایران خودرو و MAHLE امضا شد؛ تکنولوژی آلمان در موتورهای آینده ایران

ایران خودرو همانقدر که در انتخاب محصول و تولید خودروهای سواری وامدار صنعت خودروسازی فرانسه است و به گروه پژو سیتروئن (PSA) گرایش دارد، در زمینه فنی و تولید موتورهای جدید و تکنولوژی های سخت ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

ایران خودرو همانقدر که در انتخاب محصول و تولید خودروهای سواری وامدار صنعت خودروسازی فرانسه است و به گروه پژو سیتروئن (PSA) گرایش دارد، در زمینه فنی و تولید موتورهای جدید و تکنولوژی های سخت افزاری نیز به آلمان تمایل نشان می دهد که البته در پیشرو بودن آلمان در صنعت خودروسازی هیچ شکی نیست.

پس از توسعه موتور EF7 با شرکت E.F.V وابسته به دانشگاه فنی آخن، حالا و پس از لغو تحریم ها، ایران خودرو همکاری با شریک قدیمی خود MAHLE را از سر گرفته است و امروز قرداد همکاری جدیدی بین این دو کمپانی به امضا رسید.

MAHLE در صنعت خودروسازی کمپانی چندان مشهوری برای عموم افراد نیست اما در واقع همچون بوش و زیمنس، یکی از بازیگران اصلی و پشت پرده در زمینه طراحی و تولید قطعات فنی موتور محسوب می شود و یکی از شاخص ترین کمپانی ها در زمینه مهندسی و متالوژی موتورهای احتراق داخلی در سطح جهان است.

MAHLE-1

پیشینه همکاری ماهله و ایران خودرو به سال ها قبل و توسعه خط تولید موتورهای دیزل برای اتوبوس های درون شهری در تبریز بر می گردد. شرکت پیستون سازی تبریز در واقع ماحصل این پروژه است که سال هاست به تولید پیستون و قطعات فنی موتورهای دیزل مشغول است.

براساس آنچه در نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو ایران در اسفند ماه سال گذشته به نمایش در آمد، می توان انتظار یک خانواده از موتورهای سه و چهار سیلندر توربو و پیشرفته را برای محصولات آینده ایران خودرو داشت.

مدیرعامل ایران خودرو در مراسم امضای قرارداد این مشارکت از موتورهایی با رنج قدرت 120 الی 160 اسب بخار و 280 نیوتن متر گشتاور و مصرف سوخت 4.7 لیتر در یکصد کیلومتر سخن گفته است.

هرچند که مسلما از نظر فنی دانش تولید چنین موتورهایی توسط MAHLE وجود دارد اما قیمت بالا، مسائل مهندسی از نظر کیفیت تولید و متالوژی نمونه های ایرانیزه شده و سازگاری با بنزین و شرایط استفاده در ایران از جمله نگرانی های هستند که می توانند در زمان اجرایی شدن این پروژه جدی شوند.

از طرف دیگر رنج قدرت 160 اسب بخار عموما برای خودروهای بزرگ یا خانوادگی چندان کافی به نظر نمی رسد و ظاهرا ایران خودرو برنامه ای برای تولید خودروهای لوکس و قدرتمند با برند خود ندارد و احتمالا این خانواده از موتورها را با تیراژ تخمینی 350 هزار دستگاه برای نسل های جایگزین دنا، سمند و پژو مورد استفاده قرار خواهد داد.

MAHLE-2

هرچند در حال حاضر نیز ایران خودرو نمونه توربو EF7 با قدرت حدودی 150 اسب بخار و مصرف نسبتا مناسب را در اختیار دارد و می تواند در قدم های بعدی با کیفی سازی و به روز رسانی این پیشرانه قدرت های بیش از 160 اسب بخار را نیز استخراج کند.

 براساس این قرداد قرار است تا نمونه اولیه از 4 موتور به صورت پروژه مشترک بین مهندسان ایرانی و آلمانی و با انتقال دانش فنی از آلمان به ایران ساخته شود و سه نمونه دیگر توسط مهندسان ایرانی توسعه یابد.

از طرف دیگر سایپا ظاهرا برنامه هایی برای مشارکت با F.E.V دارد و در صدد توسعه موتوری سه سیلندر و 1.0 لیتری توربو با حدود یک صد اسب بخار توان است، این موتور می تواند بر روی خودروهای بعدی سایپا با پلت فرم جدید مورد استفاده واقع شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • امینnew
    امینnew | ۱۴ مرداد ۱۳۹۵

    هیچ امیدی به خودروسازی کشور نیست حالا اینا هرکاری میخوان انجام بدن مگر جز اینکه جیب مردم رو به ناحق خالی میکنن؟

  • سعید جوان
    سعید جوان | ۱۴ مرداد ۱۳۹۵

    فقط امیدوارم باز بخاطر ساخت موتور با این تکنولوژی بهونه نشه برای بالابردن قیمت ها

  • sobhanalikhani
    sobhanalikhani | ۱۴ مرداد ۱۳۹۵

    خدا کنه موتور ۱۶۰اسب بخاری با ۴.۷لیتر مصرف در ۱۰۰کیلومتر سوخت بیاد

  • مهدی سلامی
    مهدی سلامی | ۱۴ مرداد ۱۳۹۵

    موتور ۱۶۰ اسب بخار ضعیف نیست واقن، حتی واسه خودرو های بزرگ و خانوادگی، مثلا نیو اکتیون با اون هیکل ۱۵۰ اسب بخار قدرت داره
    امیدوارم این همکاری حتمن عملی بشه

مطالب پیشنهادی