ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موبایل های پرطرفدار جهان در چه کشورهایی ساخته می شوند؟

طی چند دهه گذشته، بازار اسمارت فون کاملاً شکوفا شد. ابزارهای موبایل دائماً از نظر طراحی، مشخصات سخت افزاری و ویژگی های کاربردی بهتر و بهتر شدند و بازار متنوعی را به وجود آوردند که ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

طی چند دهه گذشته، بازار اسمارت فون کاملاً شکوفا شد. ابزارهای موبایل دائماً از نظر طراحی، مشخصات سخت افزاری و ویژگی های کاربردی بهتر و بهتر شدند و بازار متنوعی را به وجود آوردند که هزاران محصول را در بر می گیرد. اگرچه این تنوع باعث دشوار شدن روند انتخاب شده، اما نتایج خوبی را نیز در پی داشته.

به خاطر تشکیل این بازار متنوع، رقابت سختی بین تولیدکنندگان به وجود آمده و مشتریان نیز آگاه تر شده اند و بهتر می توانند محصولات خوب را از اجناس تقلبی تشخیص دهند.

عرضه جهانی اسمارت فون ها در سال ۲۰۱۵

با این حال، نکته دیگری که هنگام خرید محصول جدید به ذهن افراد می رسد، محل ساخت این کالاهاست. در ادامه این مقاله، برترین کشورهای تولیدکننده اسمارت فون را به اجمال بررسی خواهیم کرد، اما ابتدا باید سؤالی اساسی را پرسید:

چرا کشور سازنده اهمیت دارد؟

ساده ترین پاسخ سؤال فوق، بحث هزینه تولید است. از روزی که کمپانی های بزرگ دریافتند نیروی کار و مواد اولیه در بعضی کشورهای جهان ارزان تر هستند، شاهد احداث کارخانه های تولیدی متعددی در کشورهای مختلف بودیم. مثلاً در کشورهایی همچون چین، ویتنام، کره یا هند، کارگران در مقایسه با نیروی کار حاضر در ایالات متحده در ازای انجام کار مشابه، دستمزد کمتری می گیرند.

شاید بعضی از شما معتقد باشید این تفاوت نشانگر بی عدالتی اجتماعی است، و این نکته تا حدودی صحیح به نظر می رسد، اما این موضوع را نیز در نظر بگیرید که هزینه زندگی در کشورهای فوق نیز به مراتب کمتر از دیگر مناطق پرهزینه جهان است.

با این حال اگرچه هزینه نیروی کار می تواند به عنوان انگیزه تولید محصولات در کشورهای دیگر به شمار آید، دسترسی به مواد اولیه کمیاب که در بسیاری از دیوایس ها و لوازم الکترونیکی استفاده می شوند، کمپانی ها را ناگزیر به این کار کرده.

از جمله این مواد می توان به گرافیت مورد استفاده در باتری ها، سیلیکون به کار رفته در پردازنده ها، و فلزاتی همچون نقره، مس و پلاتینیم اشاره کرد. گفته می شود در بین 17 عنصر کمیاب زمین، 16 مورد آن برای تولید اسمارت فون مورد نیاز است.

در همین زمینه، چین را می توان سلطان بی چون و چرای جهان دانست. طبق گزارشات موجود، این کشور بیش از 95 درصد مواد کمیاب مورد استفاده در محصولات الکترونیکی را تولید کرده و ذخایر و معادن موجود در این منطقه، 50 درصد کل موجودی عناصر کمیاب جهان را تشکیل می دهند.

برای مقایسه مقادیر فوق، کافیست به این آمار توجه کنید که کشور هند تنها 2.5 درصد تولید جهانی این مواد را بر عهده دارد، و ایالات متحده آمریکا با کسب رده دوم ذخیره سازی عناصر کمیاب، تنها از 13 درصد کل منابع جهانی برخوردار است. بنابراین، تولید ابزارهای موبایل در جایی که مواد خام به راحتی و به وفور در دسترس باشند، منطقی به نظر می رسد.

huawei-P9-22

چین

همان طور که انتظار داریم، کشور چین نقش اصلی را در تولید اسمارت فون ها ایفا می کند. این کشور علاوه بر مشارکت در تولید شناخته شده ترین برندهای محصولات تکنولوژی، صاحب چندین برند نسبتاً معروف و پرطرفدار جهانی از جمله هوآوی، OPPO، وان پلاس، شیائومی، میزو و ZTE نیز هست.

البته پس از انتشار اخباری مبنی بر شرایط نامطلوب کاری در برخی کارخانه ها، چندین کمپانی بین المللی اقدام به کاهش تولیدات خود در کشور چین کردند. با این حال هنوز هم بسیاری از محصولاتی که در بازار لوازم خانگی و الکترونیکی دیده می شوند، به صورت جزئی یا کامل در چین تولید می گردند.

یکی از مشهورترین برندهایی که حضور قابل توجهی در صنعت تولید چین دارد، اپل است. این کمپانی بسیاری از قطعات دیوایس های خود را در این کشور تولید نموده و محصولات زیادی را در آنجا مونتاژ می نماید، البته بسیاری از کارخانه های طرف قرارداد این کمپانی به علت شرایط کاری نامساعد و بروز خودکشی های متعدد بین کارگران مورد توجه مجامع بین المللی قرار گرفته اند.

کمپانی لنوو که چندی پیش موتورولا را از گوگل خرید نیز اکثر محصولات خود را در چین تولید می کند. آلکاتل نیز همین رویه را به کار بسته. همچنین LeEco، شرکت تازه واردی که اخیراً Vizio را به مبلغ 2 میلیارد دلار تصاحب کرد نیز اسمارت فون هایش را در سرزمین پهناور چین می سازد. علاوه بر برندهای چینی اشاره شده، سامسونگ نیز دو کارخانه تولیدی بزرگ در چین در اختیار دارد.

sony xperia xa (20)

ژاپن

از گذشته های دور، رابطه تنگاتنگی بین فناوری های پیشرفته و نام ژاپن وجود دارد. هنوز هم وقتی از ژاپن بازدید کنید، می بینید بسیاری از تکنولوژی های جدید و حتی موارد پیش پا افتاده که در زندگی روزمره استفاده می شوند، در کشور ژاپن از کیفیت بالاتری برخوردارند. به همین دلیل سرزمین آفتاب تابان را می توان یکی از پیشگامان صنایع تولیدی دانست.

در مورد موبایل های تولید ژاپن، می توان به برند Kyocera اشاره کرد که در اوایل هزاره سوم کاملاً شناخته شده بود. این شرکت هنوز هم اسمارت فون های خود را در کشور مورد بحث می سازد. با این حال، معروف ترین تولیدکننده ژاپنی در حال حاضر، کمپانی معظم سونی است که موبایل های آن را با نام اکسپریا می شناسیم.

گزارش ها نشان می دهند در حال حاضر، سونی بزرگ ترین تولیدکننده اسمارت فون در ژاپن به شمار می رود.

samsung-galaxy-S7-86

کره جنوبی

طی چند دهه گذشته، کره جنوبی که یکی از فقیرترین کشورهای جهان بود، به جرگه ثروتمندترین آنها پیوست. در واقع بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود، این کشور را چهاردهمین اقتصاد قوی در سطح جهان معرفی کرد. بدین ترتیب، در حال حاضر این کشور کوچک آسیای جنوب شرقی از نظر ابداع و نوآوری، به عنوان رقیبی سرسخت برای دو همسایه اش، یعنی چین و ژاپن به شمار می رود.

مدت هاست که نام کره جنوبی در صنعت با نام سامسونگ گره خورده، شرکتی که فروش سالانه اسمارت فون هایش در سطح جهان همه رقبا، حتی اپل را پشت سر گذاشته و در مقام اول ایستاده. با این حال، نکته مهم این است که بیشتر محصولات کمپانی فوق از کشور ویتنام تأمین می شود و گزارش ها نشان می دهند ویتنام بیش از نیمی از اسمارت فون های سامسونگ را تولید می کند؛ در نتیجه سهم تولید کشور کره جنوبی در تولید این دسته محصولات به 8 درصد کاهش یافته.

اما در این کشور، نام بزرگ دیگری همچون «ال جی» نیز به چشم می خورد که همواره رقیب سامسونگ بوده و بیشتر محصولاتش را در کارخانه های کره جنوبی تولید می کند. با در نظر گرفتن مجموع تولیدات دو کمپانی مطرح کره جنوبی، این کشور از نظر تولید اسمارت فون از ژاپن سبقت گرفته، اما این نکته را هم در ذهن داشته باشید که هر دو کمپانی فوق در حال تأسیس خطوط تولیدی در کشورهای همسایه هستند.

LG-G5-Logo-AM-AH-1-1600x1067

هند

چند سال قبل، دولت هند کمپینی با نام «در هند بسازید» را به راه انداخت، که هدف آن تشویق تولیدکنندگان ملی و بین المللی برای تولید محصولاتشان در این کشور بود، تا بدین ترتیب سرمایه گذاری خارجی مستقیم سرزمین خود را افزایش دهند.

در راستای این طرح، احداث سایت های تولیدی در این کشور بسیار ساده تر شده و در نتیجه، چندین کمپانی مشهور مانند شیائومی، هوآوری و لنوو/موتورولا به تولید بخشی از محصولات خود در این کشور اقدام کردند.

ظاهراً به خاطر اثربخشی سیاست های دولت هند، این کشور به زودی می تواند به قطب تولید موبایل در جهان تبدیل شده و به رقابت مستقیم با چین بپردازد. در سال 2015 این کشور شاهد 63 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مستقیم بود.

علاوه بر برندهای چینی فوق، بسیاری از برندهای معروف جهانی نیز به راه اندازی سایت های تولیدی در کشور هند دست زده اند. تولید محصولات سامسونگ از سال 2006 در این کشور در جریان است و در حال حاضر سه کارخانه از این کمپانی در هند فعال هستند، که آخرین واحد آن در سال قبل و صرفاً به منظور ساخت گلکسی S6 Edge راه اندازی شد.

همچنین به تازگی کمپانی LG نیز برخی از محصولاتش را در هند تولید می کند، اگرچه فعلاً ظرفیت تولید بسیار محدود است. HTC نیز سیاست مشابهی را در پیش گرفته، و دیگر شرکت ها همچون مایکروسافت، ایسوس و مایکرومکس نیز در صنعت تولید هند ریشه دوانده اند.

پیش بینی می شود طی سال های آتی، کمپانی های دیگری مانند سونی نیز از توان تولید کشور هند استفاده کرده و اقدام به تأسیس کارخانه در این کشور نمایند.

htc-one-m9-6

تایوان

نام این کشور نیز از قدیم با تولید محصولات الکترونیکی گره خورده. با این حال علی رغم محصولات متعددی که از تایوان به بازار جهانی عرضه می شوند، دو اسم درخشان تر از همه به چشم می خورند: HTC و ایسوس.

با وجود موفقیت نسبی سری Zenfone، هنوز نمی توان نقش مهمی را برای ایسوس در بازار اسمارت فون در نظر گرفت. تولید موبایل در تایوان را می توان تقریباً در انحصار HTC دانست که بخش اعظم محصولات خود را در داخل کشور تولید کرده، و مقدار کمی را نیز در هند می سازد.

همچنین همان طور که می دانید، کمپانی فوق اخیراً با گوگل وارد قرارداد شده و مسئولیت ساخت دو دیوایس نکسوس جدید با نام های «Marlin» و «Sailfish» را بر عهده گرفته. طبق اظهارات مسئولین این شرکت، هر دو اسمارت فون فوق در داخل کشور تایوان ساخته می شوند.

به علاوه، موبایل انقلابی Nextbit Robin نیز در تایوان تولید می گردد. این محصول که ابتدا به عنوان پروژه کیک استارتر معرفی شد، از فضای ذخیره سازی کلاود به جای حافظه داخلی استفاده می نماید.

DTEK50_Angle1_onWhite_rev

کانادا

شاید با مشاهده نام این کشور در فهرست فوق متعجب شوید. باید اذعان کرد که کانادا نقش تعیین کننده ای در تولید جهانی اسمارت فون ندارد. تنها حضور برجسته این کشور در آمریکای شمالی را می توان به برند «بلک بری» نسبت داد که اخیراً با معرفی اولین موبایل اندرویدی اش با نام Priv و محصول جدید با نام غیرعادی DTEK50 قصد دارد بازگشتی موفقیت آمیز به بازار تلفن همراه داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • Reza shirinnejad
    Reza shirinnejad | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

    سونی?
    ژاپن?
    بهترین ? برترین
    ? ?

  • mahdi
    mahdi | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

    پس آمریکا چی؟؟ آیفون؟؟ یعنی آیفون پر فروش نیست؟؟?

    • mohammadreza heydariazar
      mohammadreza heydariazar | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

      داداش آیفون با قطعاتی از چندکشور تو چین مونتاژ میشه.

    • shahin rashidi
      shahin rashidi | ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

      نه

  • reza
    reza | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

    فقط هوآوی سونی چیه دیگه

    • mahdi
      mahdi | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

      باز این اومد

  • ALI
    ALI | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

    اینجا که نوشته سونی ساخت ژاپنه پس چجوریه که ما z1 خریدیم روش زده بود made in china!!!???تازه با گارانتی هم بود!! یا مثلا تلویزیونش رو خریدیم روی اونم زده بود ساخت چین!?

    • علیرضا سروری
      علیرضا سروری | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

      چین از همه گوشی ها کپی میزنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی