ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مشاهدات غیرطبیعی تازه از Tabby؛ ستاره ای که گمان می رفت یکی از سازه های بیگانگان باشد

پاییز سال گذشته، ستاره کوچکی با نام KIC 8462852 به کانون توجه اخترشناسان تبدیل شد. نور این ستاره به گونه ای تغییر می کرد که بیشتر شبیه یک ابرسازه مصنوعی بود تا جرم آسمانی طبیعی، ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

پاییز سال گذشته، ستاره کوچکی با نام KIC 8462852 به کانون توجه اخترشناسان تبدیل شد. نور این ستاره به گونه ای تغییر می کرد که بیشتر شبیه یک ابرسازه مصنوعی بود تا جرم آسمانی طبیعی، و چه کسی می توانست در فضای دوردست چنین جسمی بسازد؟ موجودات بیگانه.

البته در آن زمان، مشاهدات بیشتری روی این ستاره انجام شد، اما هیچ اثری از بیگانگان به چشم نخورد، ضمن اینکه هیچ توضیح قانع کننده ای برای کاهش ناگهانی نور ساطع شده از آن ارائه نشد.

حال ماجرا کمی عجیب تر به نظر می رسد. در مقاله ای که به تازگی در وبگاه علمی «آرخیو» منتشر شده، دو نفر از دانشمندان «مؤسسه تکنولوژی کالیفرنیا» با نام «بن مانتت» و «جوشوآ سایمن» که عضو «مؤسسه کارنگی» نیز هستند، نتایج تحقیقات فتومتریک روی این ستاره را منتشر کردند.

آنها با مطالعه و بررسی دقیق تصاویر فول-فریم به دست آمده از مشاهدات تلسکوپ فضایی کپلر، به نتیجه جالبی رسیدند: نه تنها نور این ستاره به ناگاه در حد 20 درصد افت می کند، بلکه شار تابشی کل آن در مدت چهار سال نیز به طور پیوسته کاهش یافته است.

در این گزارش نوشته شده طی 1000 روز اول، روشنایی این ستاره در حدود 0.34 درصد در هر سال کاهش یافته، اما در 200 روز بعد سرعت کاهش نور بیشتر شده و شار تابشی آن به میزان 2 درصد کمتر شده. در مجموع طی دوره 4 ساله مشاهده این ستاره، 3 درصد کاهش روشنایی رخ داده که مقداری بسیار زیاد و خارق العاده به شمار می رود.

tabby_star_new_story_1

محققان برای توضیح این وضعیت، حدود 500 ستاره مجاور Tabby را نیز بررسی نمودند، اما هیچ نمونه مشابهی پیدا نکردند. «مانتت» می گوید: «مهم ترین دلیل تعجب ما، سرعت و غیرخطی بودن روند کاهش روشنایی است، به گونه ای که مدت ها نسبت به آن تردید داشتیم، اما به جرأت می توان گفت این پدیده واقعیت دارد.»

لازم به ذکر است تاکنون توضیحات متعددی برای کاهش روشنایی ستاره ها در گذر زمان ارائه شده که از آن جمله می توان به تجمع تکه های باقی مانده از ستاره های دنباله دار، اثر انحراف مداری و تغییر روشنایی بر اثر گرانش، یا بقایای سیاره های فروپاشیده اشاره کرد، اما هیچکدام از آنها نتوانسته پدیده حاضر را به خوبی توضیح دهد.

به هر حال مطمئناً به این زودی ها نمی توانیم معمای ستاره مورد بحث را حل کنیم، مگر اینکه آن را به طور کامل و دقیق زیر نظر بگیریم، و این کاری است که «تابی بویاجیان» کاشف KIC 8462852 به انجام آن همت گمارده.

«بویاجیان» پس از تأمین بودجه مناسب برای عملیات خود، توانست بخشی از شبکه تلسکوپ جهانی «لاس کامبرز» را در اختیار بگیرد تا به مدت یک سال کامل این ستاره را تحت نظر قرار دهد. او امیدوار است ستاره یاد شده را در لحظه چشمک زدن شکار کند. در صورت وقوع این رخداد، تمامی تلسکوپ های دیگر نیز مطلع شده و همگی به سمت Tabby نشانه می روند.

محققین امیدوارند با رصد ستاره فوق در تمامی طیف پهناور الکترومغناطیسی، اطلاعات بیشتری از آن کسب کرده و پیام احتمالی موجودات فضایی را درک نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mohammad mehdi.E
    mohammad mehdi.E | ۱۸ مرداد ۱۳۹۵

    عالی بود مقاله از این دست مقاله ها بیشتر بگذارید
    ممنون از تیم زحمتکشِ دیجیاتو

  • qwerty
    qwerty | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

    دیجیاتو جان بیشتر مطالب علمی از این دست رو پوشش بده.این مطلب عالی بود.

مطالب پیشنهادی