ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

اگر از کنترلر اکس باکس وان استفاده می کنید، ویندوز 10 خود را به روز رسانی نکنید

کنترلر کنسول اکس باکس 360 از همان بدو عرضه در سال 2005 به یکی از پرطرفدارترین گیم پد های کامپیوتر تبدیل شد و حتی با انتشار کنترلر اکس باکس وان در سال 2013 این روند ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

کنترلر کنسول اکس باکس 360 از همان بدو عرضه در سال 2005 به یکی از پرطرفدارترین گیم پد های کامپیوتر تبدیل شد و حتی با انتشار کنترلر اکس باکس وان در سال 2013 این روند تغییر نکرد. چرا؟ چون این کنترلر به سادگی قابل همخوانی و استفاده در ویندوز بوده و هست.

بعد از انتشار چند درایور غیر رسمی برای کنترلر اکس باکس وان، مایکروسافت بالاخره در ماه های ابتدایی سال 2014 رسما درایور های مخصوص گیم پد را منتشر کرد. این روند نیز در هفته جاری همراه با انتشار به روز رسانی سالیانه ویندوز 10 ادامه یافت و ردموندی ها درایور های جدیدی شامل نرم افزار کنترلر جدید اکس باکس وان اس که به بلوتوث مجهز شده را درون سایت خود قرار دادند.

اما در روزهای اخیر بیشتر بازیکنان کامپیوترهای خانگی که قصد داشتند از کنترلر اکس باکس وان خود استفاده کنند، با مشکلات فراوانی برای هماهنگی با بازی مورد علاقه شان روبرو شدند. چه از نسخه بلوتوث دار استفاده می کنید یا چه از نسخه قبلی کنترلر ها، با به روز رسانی این هفته ی ویندوز 10 آماده درگیری با مشکلات متعددی باشید.

قبل از هر نقدی، بازیکنان در همان روزهای ابتدایی به اعتراض پرداختند و صفحات ارتباطی مایکروسافت با هجومی از انتقادات گیمر های پی سی روبرو شد. مایکروسافت نیز در پاسخ از این مسئله به عنوان نقص فنی یاد کرده و اذعان داشته به زودی و در به روز رسانی های جزئی پیش رو مشکل رفع خواهد شد.

Xbox-Design-Lab

امیدواریم این به روز رسانی در اسرع وقت اتفاق بیافتد، چرا که مایکروسافتی ها برای پیاده سازی برنامه های ویژه آینده خود برای کنترلر اکس باکس وان و یکپارچگی بستر گیمینگ فرصت زیادی ندارند. کمتر از 50 روز دیگر فورزا هورایزن 3 به عنوان نخستین بازی پشتیبان Play Anywhere توسط استودیو ترن10 به طور همزمان برای اکس باکس وان و ویندوز 10 منتشر خواهد شد. این سیستم که بستری یکپارچه برای ارتباط و بازی بین دو پلتفرم مایکروسافت است به شدت مورد تاکید مدیران بوده و نظر مخاطبین را نیز به خود جلب کرده است. بدون شک فورزا هورایزن 3 یکی از محبوب ترین عناوین این سیستم خواهد بود.

نکته جالب توجه اینجاست که مشکلات پشتیبانی از کنترلر اغلب گریبان بازیکنانی را گرفته که تا قبل از این به سادگی در بازی های منتخب شان از گیم پد اکس باکس وان استفاده می کردند. بسیاری از بازی ها دیگر امکان شناسایی کنترلر را چه از طریق بلوتوث و چه از طریق دانگل بی سیم اکس باکس وان ندارند. حتی در مواردی (خصوصا بعضی بازی های استیم) سیستم تصور می کند گیم پد اکس باکس وان، دو کنترلر مجزای در کنار هم است!

تعداد و آمار بازی هایی که دچار این مشکل شده اند به نظر می رسد بسیار زیاد بوده و واحد پشتیبانی اکس باکس در وب سایت خود صفحه ای جهت رسیدگی به آن باز کرده است. بر اساس تجربیات مردم بعد از نصب به روز رسانی ویژه سالیانه ویندوز 10، سیستم عامل نه کنترلر های اولیه اکس باکس وان را می شناسد نه کنترلر های بلوتوثی جدید را. در برخی موارد گیم پد اکس باکس وان در ابتدا با سیستم کامپیوتر ارتباط برقرار کرده، اما به محض استفاده خاموش می شود.

با پاکسازی کامل درایورهای مربوط به گیم پد ویندوز و نصب جداگانه از طریق سایت مایکروسافت، کنترلر اکس باکس وان در ابتدا به سادگی به کامپیوتر متصل می شود، اما باز هم بعد از استفاده از کار میافتد (در یک مورد پاکسازی و نصب دوباره درایورها حتی عنوانی که بعد از به روز رسانی دچار مشکل نشده بود را از دور خارج کرد.) لازم به ذکر است که کنترلرهای اکس باکس 360 همچنان به خوبی و بدون مشکل از تمامی عناوین پشتیبانی می کند.

Xbox One S Controller Bluetooth Design Lab Custom

رابط برنامه نویسی نرم افزار (API) یا همان درایور گیم پدهای بازی در ویندوز DirectInput نام دارد. مایکروسافت در سال 2005 درایوری اختصاصی با نام XInput برای سیستم عامل خودش منتشر کرد که از کنترلر های اکس باکس 360 پشتیبانی می کرد و نسخه به روز رسانی شده ی آن نیز پشتیبانی از اکس باکس وان را اضافه نمود. ناشران به سادگی با قرار دادن این API در بازی های خود قابلیت همخوانی با کنترلر های اختصاصی مایکروسافت را درون عناوین خود فعال می نمایند. برخی از گیم پد های جانبی و غیر اصلی نیز با کمی دستکاری در رابط نرم افزاری خود از XInput استفاده می کنند. اما آیا مشکلات اخیر به سبب تغییرات اعمال شده در این درایور است؟

از جهاتی به نظر می رسد این مشکل ارتباط مستقیمی با درایور مخصوص اکس باکس ندارد؛ چرا که برخی دیگر از کنترلر های محبوب از جمله سونی دوال شاک 4 نیز در حال حاضر غیر قابل استفاده هستند. اخیرا کاربران بسته دستکاری شده ای منتشر کرده اند که مشکل پشتیبانی کنترلر سونی را برطرف می سازد، اما با این حال توسعه دهندگان شرکت سونی معتقدند مشکل به وجود آمده عمیق تر از این حرف هاست و با دستکاری به طور کامل رفع نخواهد شد.

احتمالا به زودی به روز رسانی ویژه ای برای درایور کنترلر اکس باکس وان عرضه خواهد شد و مشکلات هر آنچه که سر ویندوز 10 آمده برطرف می شود. اما همچنان دلیل درخواست به روز رسانی درایور گیم پد اکس باکس وان مشخص نیست و همینطور معلوم نیست چرا مایکروسافت کاری کرده تا سایر کنترلر ها نیز از کار بیافتند.

مشکل دیگری که گریبان گیر کنترلر های جدید اکس باکس وان اس است و به نظر نمی رسد در آینده ای نزدیک به روز رسانی خاصی دریافت کند، مسئله محدودیت پشتیبانی بلوتوثی است. به طوری که به طور همزمان فقط یک کنترلر امکان اتصال به سیستم را دارد.

Xbox One controller pc

مایکروسافت پیش از این محدودیت های موجود را بیان نکرده بود؛ اما بعد از پیگیری مردم، در یکی از صفحات رسمی پشتیبانی اکس باکس نوشته شد: «از طریق بلوتوث شما تنها امکان اتصال یک گیم پد اکس باکس وان اس را به ویندوز 10 دارید، و آن کنترلر ها فقط توسط ویندوز 10 به روز رسانی شده به نسخه سالیانه هفته اخیر پشتیبانی می شوند.» اگر قصد داریم از چند گیم پد اکس باکس وان روی کامپیوتر خانگی خود استفاده کنید می بایست دانگل بی سیم مایکروسافت را خریداری کرده یا گرفتار کابل شوید.

علاوه بر این مشکل دیگر جایی نمایان می شود که حتی بعد از به روز رسانی جدید ویندوز 10، سیستم عامل به خودی خود امکان شناسایی و اتصال به کنترلر را از طریق بلوتوث ندارد. در واقع این گیم پد به روشی متفاوت از کنسول اکس باکس وان به کامپیوتر متصل می شود. شما در ابتدا باید با استفاده از کابل درایور اختصاصی گیم پد را به روز رسانی کرده و سپس با تنظیم بلوتوث به برقراری ارتباط بپردازید.

اگر از بازیکنانی هستید که به کنترلر های خوش دست اکس باکس وان عادت کرده اید، پیشنهاد می کنیم فعلا ویندوز 10 خود را به روز رسانی نکنید تا مایکروسافت فکری به حال این مشکلات بکند. یا اگر دچار این به روز رسانی شده اید و قصد دارید به روزهای خوب گذشته برگردید، استفاده از سیستم بازیابی نسخه قبلی ویندوز (در صورت فعال بودن) را پیشنهاد می کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • R
    R | ۱۸ مرداد ۱۳۹۵

    آپدیت جدید واقعا مسخره هست و بعضی نرم افزارها درست کار نمی کنن. من که بعد چند روز برگشتم به بیلد قدیمی.

  • Amin Shayegan
    Amin Shayegan | ۱۸ مرداد ۱۳۹۵

    این اپدیت جدیده مثل ios 8 شده همش باگه

  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۱۸ مرداد ۱۳۹۵

    دیووانست مایکروسافت.

مطالب پیشنهادی