ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

باریک ترین و بلندترین برج متحرک «مشاهده» دنیا در انگلستان افتتاح شد

تصویری که در بالا مشاهده می کنید عنوان باریک ترین و بلندترین برج دیدبانی یا مشاهده در جهان را از آن خود کرده است. این سازه که British Airways i360 نام دارد در شهر ساحلی برایتون ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰

تصویری که در بالا مشاهده می کنید عنوان باریک ترین و بلندترین برج دیدبانی یا مشاهده در جهان را از آن خود کرده است.

این سازه که British Airways i360 نام دارد در شهر ساحلی برایتون در جنوب انگلستان واقع شده و از زمان افتتاحش تا به امروز نیز توجه بسیاری از مردم محلی و گردشگران را به خود جلب کرده. البته همه واکنش ها به این برج هم مثبت نبوده اند و برخی حتی به تمسخر آن را به دوناتی تشبیه کرده اند که روی یک میله قرار داده شده یا حتی یک تیر چراغ برق عظیم الجثه.

علاقمندان به این بنا اما آن را نمونه بسیار خوبی از طراحی مینیمالیستی یا ساده گرایانه خوانده اند که همزمان معرف طراحی و مهندسی به سبک اروپایی هم هست.

این سازه عظیم درست در مقابل دریا قرار گرفته و با ارتفاع 162 متری خود با بنای یادبود جرج واشینگتن برابری می کند. در روزهایی که هوا صاف است، بازدیدکنندگانی که به بالاترین نقطه برج می روند می توانند از مناظر و ویوی بسیار عالی آن استفاده کرده و تا 40 کیلومتر آنطرف تر را هم ببینند.

علاقمندان به بازدید از این برج می توانند با پرداخت 19 دلار (بابت بلیط) با استفاده از آسانسور شیشه ای اش که تا 200 نفر ظرفیت دارد بعد از حدود 20 تا سی دقیقه به بالاترین نقطه از آن بروند.

هزینه ساخت این جاذبه گردشگری برابر با 60 میلیون دلار عنوان شده و حاصل تلاش دیوید مارکس و جولیا بارفیلد، زن و شوهر معماری است که پروژه های بزرگ دیگری نظیر چرخ و فلک Eye Ferris لندن را در کارنامه خود دارند.

اما نکته مهم در مورد i360 قطر آن است که به ادعای طراحانش از چهار متر تجاوز نمی کند، از همین رو لازم بوده که برای حمل مسافران و انتقالشان به بخش بالایی برج نوعی لوله شیشه ای برای آن طراحی گردد. این لوله 90 تن وزن دارد و از 24 بخش شیشه ای دست ساز و نوعی پایه آینه مانند تشکیل شده است.

در پایان اضافه نماییم که پروژه ساخت این بنا دو سال به طول انجامیده و طرفدارن و منتقدان خود را پیدا کرده است. نظر شما چیست؟ آیا می توان این بنا را یک شاهکار طراحی خواند؟

i360-1-970x546-c i360-2-970x546-c i360-3-970x546-c i360-4-970x546-c i360-5-970x546-c i360-6-970x546-c i360-7-970x546-c

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • میلاد گنج خانی
    میلاد گنج خانی | ۲۲ مرداد ۱۳۹۵

    یه لحظه منظره ای که میشه باهاش دیدو تصور کنین.... به نظرم از لحاظ ظاهری هیچ حرفی واسه گفتن نداره ولی جنبه فانش واقعا شاهکاره

  • Erfan
    Erfan | ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

    چه خوشگله??

  • lohrasbi
    lohrasbi | ۱۸ مرداد ۱۳۹۵

    این که در مدت 2 سال ساخته شده واقعا شاهکاره الان تو ایران یه مجتمع مسکونی میخان بسازن 4 سال بهترین حالت طول میکشه...البته این برج فقط جنبه توریستی و فان داره یجورایی بیخاصیته

  • Ali Jahany
    Ali Jahany | ۱۸ مرداد ۱۳۹۵

    چقد زشته?

مطالب پیشنهادی