ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بهترین دانشگاه های جهان برای ادامه تحصیل: مراکز آموزش عالی استرالیا

اگر شما هم به ادامه ی تحصیلات خود در استرالیا علاقه دارید باید بگوییم جای تعجب ندارد. این کشور یکی از پر طرفدار ترین مقاصد تحصیلی دنیاست و فهمیدن دلیل این امر هم چندان سخت نیست. ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

اگر شما هم به ادامه ی تحصیلات خود در استرالیا علاقه دارید باید بگوییم جای تعجب ندارد. این کشور یکی از پر طرفدار ترین مقاصد تحصیلی دنیاست و فهمیدن دلیل این امر هم چندان سخت نیست.

وقتی صحبت از استرالیا می شود چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ سواحل شنی و یک اقیانوس آبی و عمیق و باربیکیو؟ شاید بهتر باشد کیلومتر ها سرزمین وحشی و بدون سکنه، عشق دیوانه وار به ورزش و تعدادی موجود عجیب و غریب و خارق العاده را نیز به این فهرست اضافه کنید که برخی از آنها آنقدر سمی اند که برای گرفتن جانتان کافی خواهند بود.

تمام این ها تا حد زیادی صحت دارند. استرالیا تنها در سرزمین اصلی خود دو ساحل بسیار بزرگ با عناوین «ساحل هشتاد مایلی» و «ساحل نود مایلی»، و ۱۰ هزار و ۶۸۳ ساحل کوچک تر دارد. آب و هوای گرم آن نیز جان می دهد برای بیرون غذا درست کردن و لذت بردن از نوشیدنی های خنک. اما به هیچ وجه نمی توان گفت استرالیا به همین ها ختم می شود، چرا که به عنوان نمونه، هیچ اسمی از نظام آموزشی فوق العاده ی این کشور در این میان نیامده است.

دانشگاه های استرالیا

تنها ایالات متحده ی امریکا و بریتانیا هستند که تعداد دانشگاه های زیر رتبه ی ۱۰۰ جهانی شان از استرالیا بیشتر است؛ که هر دوی آنها نیز جمعیت به مراتب بیشتر و در نتیجه دانشگاه های پر تعداد تری نسبت به استرالیا دارند.

هفت دانشگاه از «گروه هشت دانشگاه پرآوازه»ی استرالیا (چیزی مثل لیگ آیوی آمریکا) در رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند و در کل ۳۳ دانشگاه از این کشور در رتبه بندی های جهانی به چشم می خورند.

دانشگاه های استرالیا به خاطر علاقه ی بیش از اندازه شان به جذب دانشجو های بین المللی نیز معروف اند، و هر سال آمادگی پذیرش تعداد زیادی دانشجوی خارجی را دارا هستند.

ترکیب استقبال گرم، دانشگاه های شناخته شده در سطح جهان، و کیفیت بالای زندگی، استرالیا را به یکی از برجسته ترین مقصد های دانشجویان خارجی بدل می کند.

اگر تصمیم دارید تحصیلات خود را در استرالیا ادامه دهید، احتمالاً خود را در فضای چندملیتی مشابه ابرشهر های جهان خواهید یافت که اگر دلتان برای وطن تنگ شد، به طور قطع می توانید هم وطنان و خارجی های زیادی در آن پیدا کنید. اما شاید بهتر باشد با قرار گرفتن در این فضا از موقعیت استفاده کنید و کمی بیشتر با فرهنگ استرالیا دمخور شوید. قطعاً نسبت به موارد یاد شده چیز های بسیار بیشتری وجود دارد که می توانید زمان اضافی خود را با آنها پر کنید، اما در کل، همان کلیشه های همیشگی هم نباید برای وقت گذرانی بد باشند.

شهر های دانشجویی استرالیا

سیدنی

65830387

تنها نام بزرگ ترین شهر استرالیا برای آنکه تصاویر سواحل، موج سواری و نیز شناخته شده ترین نماد استرالیا یعنی سالن اپرای سیدنی به ذهن متبادر شود کافی است. سبک زندگی این شهر نیز به خاطر علاقه ی مردمش به خوشگذرانی بر سر زبان هاست. اما سیدنی نیز مثل بسیاری از شهر های بزرگ جهان که به زندگی شبانه شان معروف اند، سنت شکن، خلاق و پر از جذابیت های فکری است.

اگر تعاریف بالا با تعریف شما زا شهر مورد علاقه تان همخوانی دارند، بد نیست بدانید که در مورد دانشگاه گزینه های متعدد و متنوعی در اختیارتان خواهد بود. دو دانشگاه از گروه هشت دانشگاه برتر استرالیا، یعنی دانشگاه سیدنی (با رتبه ی ۴۵ جهانی) و دانشگاه نیو ساوت ولز (با رتبه ی ۴۶ مشترک با یک دانشگاه استرالیایی دیگر به نام کوئینزلند) در این شهر واقع شده اند. تعدادی مؤسسه ی آموزش عالی دیگر از جمله دانشگاه مکگوایر (رتبه ی ۲۲۹ مشترک جهان)،  دانشگاه فناوری سیدنی (رتبه ی ۲۱۸ جهان) و دانشگاه وسترن سیدنی (با رتبه ی ۶۵۱ جهانی) نیز در این شهر قرار دارند.

ملبورن

image.adapt.1663.medium

ملبورن که پایتخت فرهنگی و چندفرهنگی استرالیا به حساب می آید، برای کسانی که ممکن است سیدنی را بیش از اندازه شلوغ و پرشتاب بدانند جایگزین خوبی است. محلی های ملبورن به خاطر علاقه شان به ورزش زبانزد هستند. از لحاظ زندگی شبانه نیز می توان گفت ملبورن شهر زنده ای محسوب می شود. ملبورن از نظر معماری نیز یکی از شهر های استرالیاست که معماری آن به خوبی حفظه شده است.

دو دانشگاه از گروه هشت دانشگاه برجسته ی استرالیا در ملبورن واقع شده اند؛ یکی دانشگاه ملبورن (رتبه ی ۴۲ جهان) و دانشگاه موناش (رتبه ی ۶۷ جهان). مؤسسه ی فناوری رویال ملبورن (رتبه ی ۲۷۳ مشترک)، دانشگاه دیکین (رتبه ی ۳۲۴ مشترک) دانشگاه لاتروبی (رتبه ی ۳۹۴ مشترک) و دانشگاه فناوری سوینبورن (رتبه ی ۵۰۱) نیز از جمله دیگر مؤسسات آموزش عالی این شهر به حساب می آیند.

بریزبین

accommodation-brisbane-city-hotel-grand-chancellor-brisbane-3.jpg.1920x810_0_43_10000

سومین شهر بزرگ استرالیا یعنی Brisbane به خاطر برخورد دوستانه و صمیمی اهالی اش معروف است؛ عاملی که اغلب از آن به عنوان یکی از عوامل اصلی رشد این شهر یاد می شود. البته صمیمیت به تنهایی برای ساختن یک شهر کافی نیست؛ بریزبین عرصه ی پر جنب و جوشی برای موسیقی و شهری پر از مؤسسات فرهنگی در سطح جهان نیز شناخته می شود که البته سواحل زیبایی نیز دارد.

برجسته ترین دانشگاه در بین دانشگاه های بریزبین، دانشگاه کوئینزلند است (بریزبین مرکز ایالت کوئینزلند محسوب می شود) که به صورت مشترک رتبه ی ۴۶ جهانی را در رتبه بندی جهانی سال ۱۶-۲۰۱۵ داراست. از جمله دیگر دانشگاه های حاضر در رتبه بندی جهانی واقع در شهر بریزبین، می توان به دانشگاه فناوری بریزبین (با رتبه ی ۲۶۳)، و دانشگاه گریفیت (رتبه ی مشترک ۳۲۹) اشاره کرد.

پِرت

perth

اگر به دنبال یک زندگی آرام و به دور از هیاهو هستید، شهر Perth باید در رأس فهرست شما قرار داشته باشد. پرت در نقطه ی دنجی از ساحل غربی استرالیا واقع شده و سواحل بکر و آرام زیادی دارد. خود شهر نیز کم جمعیت و آرام است. اگر بیشتر به کافه، پارک، و سواحل آرام علاقه مندید تا زندگی پر هیاهوی شبانه، پیوندتان با پرت در آسمان ها بسته شده است.

دانشگاه وسترن استرالیا (با رتبه ی ۹۸ جهانی)، دانشگاه کرتین (با رتبه ی مشترک ۲۸۴) و دانشگاه مرداک (با رتبه ی ۵۵۱) از جمله دانشگاه های شهر پرت هستند. این شهر خانه ی اصلی یکی از دو دانشگاه خصوصی استرالیا یعنی دانشگاه نوتردام نیز به شمار می رود.

آدلاید

adelaide

آدلاید که در میان تاکستان های بزرگ استرالیا قرار دارد، مرکز ناحیه ی جنوب استرالیا محسوب می شود. آدلاید نیز مثل دیگر شهر های ذکر شده در این فهرست یک شهر ساحلی است، بنابراین می توانید علاوه بر سرسبزی تاکستان های اطراف، از موهبت سواحل زیبای استرالیا بهره مند باشید.

همان گونه که انتظار می رود، شهر آدلاید با توجه به موقعیت آن شهر مورد علاقه ی علاقمندان به خورد و خوراک است. مناطق محافظت شده و منابع طبیعی زیبا و متعددی نیز در نزدیکی این شهر قرار دارند که می توانند نظر علاقمندان به طبیعت و حیات وحش را نیز جلب کنند. بهترین رتبه ی جهانی از بین دانشگاه های موجود در آدلاید را دانشگاه آدلاید با رتبه ی مشترک ۱۱۳ به خود اختصاص داده است. پس از آن نیز به ترتیب می توان به دانشگاه ساوت استرالیا (با رتبه ی ۲۸۸) و دانشگاه فلیندرز (با رتبه ی ۵۰۱) اشاره کرد.

درخواست پذیرش از دانشگاه های استرالیا و هزینه ها

برای متقاضیان خارجی تحصیل در استرالیا هیچ سیستم جامعی در سطح فدرال یا کشوری وجود ندارد، بنابراین برای این منظور باید مستقیماً به صورت آنلاین و اغلب با صرف هزینه با هر دانشگاه مکاتبه کنید.

هزینه ی تحصیل در دانشگاه های استرالیا قطعاً کم نیست. میانگین هزینه های تحصیل برای دانشجویان خارجی بیش از ۱۰۵۰۰ دلار آمریکاست. این میزان از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و از رشته ای به رشته ی دیگر متفاوت است. به عنوان نمونه، هزینه ی تحصیل دانشجوی یکی از رشته های علوم انسانی بسیار کمتر از کسی است که در رشته ی پزشکی تحصیل می کند. اگر فکر می کنید هزینه ممکن است برایتان دردسر ساز شود، حتماً در این زمینه تحقیقات کافی به عمل بیاورید.

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی استرالیا

Australia-2

مدارک و سوابق مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی استرالیا به این بستگی خواهد داشت که قصد تحصیل در چه مقطعی را داشته باشید. برای تحصیل در مقطع کارشناسی (یا ارشد یک ساله) به ویزای موقت بخش آموزش عالی نیاز خواهید داشت (زیررده ی ۵۷۳). اما اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا را دارید، ویزای مورد نیاز شما ویزای بخش کارشناسی ارشد و دکترا (زیررده ی ۵۷۴) مورد نیازتان خواهد بود.

فرایند این کار بستگی به این دارد که شهروندان شما در کدام سطح از اریابی طبقه بندی شوند. برای مثال دانشجویان نیوزلندی به عنوان دانشجویان خارجی طبقه بندی نمی شوند و در نتیجه برای تحصیل در استرالیا به ویزا احتیاج ندارند.

فرم درخواست رسیدگی تسهیل شده به ویزا برای متقاضیان واجد شرایط که در مقطعی بالا تر از دیپلم، کارشناسی یا کارشناسی ارشد تحصیل می کنند در دسترس قرار دارد. اگر واجد این شرایط باشید نیازی به ارزیابی نخواهد بود چرا که ریسک مهاجرت دانشجویان واجد این خدمات به صورت خودکار پایین است. این دسته از دانشجویان برای دریافت ویزای تحصیلی خود به مدارک و شواهد کمتری نیز نیاز خواهند داشت.

برای دریافت ویزای تحصیل در استرالیا به مدارک تأیید ورود موقت (GTE) نیز نیاز خواهید داشت تا نیت واقعی تان مبنی بر اقامت موقت در استرالیا برای تحصیل ثابت شود. برای این کار لازم است از طریق سفارت مصاحبه ای نیز داشته باشید.

shutterstock_183103934-Australian-globe-study

در ادامه نگاهی اجمالی خواهیم داشت بر مدارکی که برای دریافت ویزای تحصیلی استرالیا به آنها نیاز خواهید داشت:

  • پذیرش دانشگاه

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی استرالیا به معنای ان است که اول باید برای تحصیل در یک رشته ی مورد تأیید پذیرفته شده باشید. برای اثبات این موضوع به یک کد آنلاین و یک کپی از مدرک موافقت با درخواست پذیرش یا آفر نیاز خواهید داشت. پس از این مرحله قادر خواهید بود رشته ی خود را عوض کنید، اما رشته ی جدید نیز باید هم سطح با رشته ای باشد که ویزای خود را با پذیرش آن دریافت کرده اید. در غیر این صورت مجبور خواهید بود مجدداً برای دریافت ویزا اقدام کنید.

  • تأییدیه ی توان مالی

متقاضیانی که مشمول ارزیابی سطح ۱ می شوند، به بیان ساده باید ثابت کنند به اندازه ی کافی پول دارند. اما متقاضیان تمام سطوح دیگر باید توان مالی شان برای پوشش حداقل یک سال هزینه های زندگی خود را به اثبات برسانند. این میزان در حال حاضر حدود ۱۳۰۰۰ دلار آمریکا (علاوه بر هزینه های تحصیل) است. هزینه هایی که بابت اسکان پیشاپیش به دانشگاه خود می پردازید را می توانید از مجموع این رقم کسر کنید. اگر فاند کامل دریافت کرده اید نیز کافی است مدارک اثبات آن را ارائه دهید.

  • چکاپ های پزشکی/بیمه ی درمانی

ممکن است از شما خواسته شود برای تأیید سلامت خود چند چکاپ پزشکی و یا رادیولوژیک انجام دهید. اما مادامی که مشخصاً چنین کاری از شما خواسته نشده لازم نیست این کار را انجام دهید. اگر از شما خواسته شود آزمایش خاصی انجام دهید باید برای این کار به نزد یک پزشک معتمد اداره ی مهاجرت استرالیا بروید.

از سوی دیگر تهیه ی بیمه ی درمانی دانشجویان خارجی (OSHC) برای شما الزامی خواهد بود، مگر آنکه اهل بلژیک، نروژ، یا سوئد باشید که البته سوئدی ها الزام دیگری دارند. می توانید این بیمه را از طریق دانشگاه خود و یا به صورت مستقیم از یکی از پنج ارائه دهنده ی مورد تأیید این نوع بیمه خریداری کنید. این پنج ارائه دهنده ی مجاز، Australian Health Management، BUPA Australia، Medibank Private، OSHCWorldwide و یا خود OSHC هستند.

  • مدرک زبان انگلیسی

مدرک زبان برای آن دسته از متقاضیان که اهل کشور های غیر انگلیسی زبان هستند به سطح ۱ و ۲ خلاصه می شود. متقاضیان سطح ۳ و ۴ باید مهارت زبانی خود را از طریق نتایج آزمون های مورد تأیید که روی وبسایت اداره ی مهاجرت و شهروندی استرالیا فهرست شده به اثبات برسانند. امتیاز های مورد نیاز شما به این بستگی دارند که قصد شرکت در یک دوره ی کامل را داشته باشید یا یک دوره ی مقدماتی یا دوره ی فشرده ی پیش نیاز زبان برای دانشجویان خارجی (ELICOS) که برای گذراندن ان حداکثر ۳۰ هفته فرصت دارید.

  • گواهی عدم سوء پیشینه

از طرف دیگر باید نشان دهید سوء پیشینه ی جدی ندارید و رفتار گذشته یا حال شما نشان از فعالیت های مجرمانه یا ناهماهنگی با جامعه ی استرالیا نداشته و ندارد. ممکن است در همین راستا از شما گواهی عدم سوء پیشینه یا تأییدیه ی پلیس خواسته شود. همچنین لازم است احترام به ارزش های استرالیا و تبعیت از آنها را با امضای بیانیه ی ارزش های استرالیا اعلام کنید.

  • درخواست ویزا

متقاضیان سطح ۱ می توانند به صورت آنلاین یا به صورت حضوری درخواست خود را ثبت کنند، اما متقاضیان سطوح ۲ تا ۴ برای بار اول باید از طریق پست یا به صورت حضوری در سفارت استرالیا این کار را انجام دهند.

برای این کار باید مدارک اثبات کننده ی موارد بالا را به همراه فرم درخواست 157A، و ۴ قطعه عکس پاسپورتی و مدارک سوابق تحصیلی تان به مسئول مربوطه ارائه دهید. تمام این مدارک باید به زبان انگلیسی ترجمه شده باشند. فرم های درخواست نباید بیش از ۱۲۴ روز (حدود ۴ ماه) پیش از شروع دوره تحویل شوند. ممکن است از شما خواسته شود برای مصاحبه به یکی از دفاتر محلی اراسه کننده ی ویزا مراجعه کنید.

اگر می خواهید در حین تحصیل در استرالیا به کار نیمه وقت نیز مشغول شوید، اجازه ی کار نیز به همراه ویزا صادر خواهد شد. شما می توانید در دوران فعالیت دانشگاه حداکثر ۴۰ ساعت در هر ۱۴ روز، و در دوران تعطیلات به صورت نامحدود به کار بپردازید. اما تا وقتی دوره ی خود را شروع نکرده اید نمی توانید به کاری اشتغال داشته باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Hamed_P_Azad
    Hamed_P_Azad | ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

    مطلب بسیار خوبی بود. ممنون از دید کاملی که در مورد ویزا و شرایط اقامت دادید.

  • Nima k
    Nima k | ۱۸ مرداد ۱۳۹۵

    به هر حال هزینه ی تحصبل برای کسی که میخواد بره اون ور آب همش در یه حده و بالاس. نه مثل ما که تو حجم نتمون موندیم که تموم نشه پستای دیجی رو از دست بدیم???

مطالب پیشنهادی