ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی آلفارومئو جولیتا؛ سریعترین و گران قیمت ترین هاچ بک بازار

آلفا رومئو خودروسازی با اصل و  نسب و بیش از یک قرن تجربه است. این برند ایتالیایی سابقه ساخت خودروهای بی نظیری را دارد، و خصوصاً تا قبل از جنگ جهانی دوم که یک برند ...

بهنام اصغریان
نوشته شده توسط بهنام اصغریان | ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

آلفا رومئو خودروسازی با اصل و  نسب و بیش از یک قرن تجربه است. این برند ایتالیایی سابقه ساخت خودروهای بی نظیری را دارد، و خصوصاً تا قبل از جنگ جهانی دوم که یک برند گران قیمت و اشرافی با مهندسی شگرف در مسابقات جایزه بزرگ محسوب می شد.

آلفارومئو آلفاسود مدل 1971
آلفارومئو آلفاسود مدل 1971

حتی بعد از جنگ جهانی دوم که آلفا رومئو تبدیل به یک برند متوسط در بازار خودرو شد، توانست موفقیت های زیادی کسب کند. با تولید مدل آلفاسود در سال ۱۹۷۱ که جد بزرگ جولیتا به حساب می‌آید و پس از آن مدل های ۳۳ (پرفروش ترین مدل آلفا رومئوی تاریخ)، ۱۴۵، ۱۴۶ و ۱۴۷ آلفا رومئو به سمت تولید خودرو های اقتصادی تر پیش رفت.

آلفارومئو 33
آلفارومئو 33
آلفارومئو 145
آلفارومئو 145
آلفارومئو 146
آلفارومئو 146
آلفارومئو 147
آلفارومئو 147

اولین مدل جولیتا که یک کوپه بسیار زیبا بود، در سال ۱۹۵۴ رونمایی شد که پس از آن یک سال بعد مدل سدان جولیتا نیز به مدل کوپه ملحق شد.

اولین مدل جولیتا
اولین مدل جولیتا

جولیتای جدید برای آلفارومئو نقش حیاتی در اقتصاد این برند اصیل ایتالیایی ایفا می‌کند. قبل از معرفی مدل میتو، مجموع فروش سالیانه آلفا رومئو به رقم ۱۰۰,۰۰۰ دستگاه نزول کرده بود و آلفارومئو شرایط مالی نامساعدی را تجربه می کرد.

اولین جولیتای سدان
اولین جولیتای سدان

سگمنت خودرو های هاچبک، پرفروش ترین کلاس در اروپا محسوب می‌شود و موفقیت نسبی مدل جولیتا در بازار اروپا، وضعیت اقتصادی آلفارومئو را اندکی بهبود بخشید.

جولیتا فقط در یک مدل ۵ درب عرضه میشود و در بازار ایران با موتور ۱.۴ لیتری مولتی ایر مجهز به توربوشارژر و گیربکس ۶ سرعته خودکار دو کلاچه به فروش میرسد.

طراحی بدنه آلفارومئو جولیتا

پلتفرم جدید جولیتا مدولار است و یکپارچه نیست، به گفته مهندسان ایتالیایی این موضوع باعث شده تعمیرات و تغییرات روی بدنه آن آسان و بدون دردسر انجام شود، اما اگر از تعمیرکاران سطح شهر سوال کنید، حتما به شما خواهند گفت که جولیتا یکی از سخت ترین خودروها برای تعمیرات متداول و تعویض قطعات است.

فارغ از این موضوع در طراحی و ساخت جولیتا توجه ویژه ای به سبک بودن و ایمنی شده و این هاچ بک نه چندان بزرگ (تقریبا هم سایز مزدا 3 هاچ بک) از نظر ایمنی 5 ستاره ایمنی اروپا را کسب کرده است.

ARGiulietta-design1البته تمرکز آلفا رومئو روی موضوع ایمنی پس از مدل ۱۴۷ که در این بخش ضعیف عمل کرده بود، منطقی به نظر میرسد.

طراحی شیک و زیبایی ظاهری همیشه از خصوصیات یک آلفا رومئو بوده است و سبک طراحی جولیتا، ایتالیایی بودن آن را فریاد می زند. درست است که جولیتا به زیبایی ۱۴۷ نیست، اما در باطن، جولیتا نسبت به ۱۴۷ پیشرفت قابل توجهی کرده است.

ARGiulietta-design2آلفا همچنان علاقه خاصی به تعبیه محل قرار گیری پلاک در گوشه قسمت جلو دارد. خطوط روی درب کاپوت که تا پایین جلو پنجره ادامه دارند و تداعی کننده حرف انگلیسی V هستند و چراغ های خوش ترکیب جلو از مدل 8C Competizione و مدل های قدیمی تر آلفا الهام گرفته شده اند.

آلفارومئو 8C Competizione
آلفارومئو 8C Competizione

از نکات بارز در طراحی جولیتا میتوان به ردیف چهار گانه چراغ های LED اشاره کرد که بصورت عمودی گوشه چراغ های جلو قرار گرفته اند.

ARGiulietta-4LEDsهمانند مدل ۱۵۶، دستگیره درب های عقب در قاب پنجره ادغام شده اند و این موضوع باعث می‌شود جولیتا یک خودروی سه درب به نظر برسد.

ARGiulietta-RearDoorHandlesفرم قرار گیری LED های قرمز رنگ چراغ عقب در کنار هم که بی شباهت به  نوت موسیقی نیستند، جولیتا را از خودرو های دیگر متمایز می‌کند.

ARGiulietta-TailLEDsدر قسمت عقب دو خروجی اگزوز واقعی وجود دارد و آرم آلفای بین چراغ های عقب در واقع نقش کلید درب صندوق برقی جولیتا را ایفا می‌کند.

ARGiulietta-RearAlfaLogo

فضای داخلی و تجهیزات رفاهی آلفارومئو جولیتا

در حالت پایه، کابین جولیتا ترکیبی از دو رنگ خاکستری و نقره ای است مگر اینکه یکی از دو رنگ قرمز یا قهوه ای مایل به زرد را سفارش داده باشید.

ARGiulietta-BlackInterior

اکثر قسمت های داشبورد جولیتا از پلاستیک سخت ساخته شده است اما با این وجود کابین جولیتا با وجود نوار های آلومینیومی اطراف اهرم تعویض دنده و زیر دستی درب ها، شیک و با کیفیت به نظر می رسد.

با وجود امکان تنظیم فرمان در ۴ جهت مختلف و تنظیم ارتفاع صندلی، محل قرار گیری راننده پشت فرمان همانند اکثر خودروهای ایتالیایی مخصوص افرادی با دست های بلند و پاهای کوتاه طراحی شده است که این موضوع می تواند کمی مشکل ساز شود.

ARGiulietta-BlackInterior2

پایین آوردن فرمان تا آخرین حد ممکن تا حدودی این مشکل را مرتفع میکند، اما مانع دیده شدن کیلومتر شمار و دور شمار میشود.امکان تنظیم زاویه نشیمنگاه صندلی راننده وجود ندارد و کنسول عریض وسط، کمی فضای پای راننده را محدود کرده است.

با وجود تمام مشکلات بیان شده، پس از مدتی سر و کله زدن با تنظیمات صندلی و فرمان، احساس راحتی دست نیافتنی نیست.

کیلومتر شمار و دور شمار به سبک همیشگی آلفا طراحی شده اند.
کیلومتر شمار و دور شمار به سبک همیشگی آلفا طراحی شده اند.

فضای صندلی های جلو و عقب مناسب است، اما سبک طراحی عقب جولیتا که به سمت پایین متمایل شده است و پنجره های کوچک عقب از کم بودن فضای سر برای سرنشینان عقب حکایت میکنند.

ARGiulietta-BackSeats

با این حال، سقف پانوراما به عنوان یک آپشن گران قیمت از حس تنگی و تاریکی فضای عقب می کاهد. فضای بار عقب با گنجایش ۳۵۰ لیتر، برای یک خودروی هاچبک با کاربرد درون شهری قابل قبول است، اما برای رفتن به سفر های خانوادگی کمبود فضای صندوق کاملا محتمل به نظر می رسد.

ARGiulietta-Trunkاز تجهیزات و امکانات رفاهی آلفارومئو جولیتا می توان به کیت پنچر گیری، سیستم صوتی BOSE با قابلیت پخش CD و MP3 و اتصال USB،پدال های گاز و ترمز آلومینیومی اسپرت، شیفترهای پشت فرمان، سقف پانوراما، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، آیینه های جانبی تاشوی برقی مجهز به گرمکن با قابلیت الکتروکرومیک، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، سنسور پارک عقب،  سنسور های باران و گرد و خاک و نور، تهویه مطبوع دوگانه، گرمکن صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده و سرنشین و چراغ های جلوی زنون اشاره کرد.

عملکرد پیشرانه و مشخصات فنی آلفارومئو جولیتا

جولیتا در بازار ایران با موتور ۱.۴ لیتری مولتی ایر مجهز به توربوشارژر و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه عرضه میشود. این موتور تحسین برانگیز توانایی تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور در ۲۵۰۰ دور در دقیقه را دارد.

ARGiulietta-Engine

عملکرد این موتور با در نظر گرفتن ۱۳۶۸ سی سی حجم، بسیار رضایت بخش بوده و تنها در 7.8 ثانیه، این خودروی 1290 کیلوگرمی را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرساند.

ARGiulietta-DNA

سیستم انحصاری آلفا به نام DNA که کلید تغییر وضعیت آن کنار اهرم تعویض دنده قرار دارد، امکان انتخاب سه حالت داینامیک (D)، معمولی (N) و رانندگی در شرایط خاص آب و هوایی (A) را به شما میدهد.

قرار دادن کلید DNA روی حالت اسپرت، حساسیت پدال گاز را به حدی افزایش میدهد که کوچکترین تماس پای راننده، جولیتا را به جلو پرتاب میکند و رها کردن پدال گاز هم با تکان شدید همراه است.

ARGiulietta-Eng1

با وجود اینکه تنظیم DNA روی حالت معمولی کمی قدرت موتور را کاهش میدهد، اما عملکرد کلی خودرو در این حالت بیشتر تحت کنترل راننده است.

سیستم روشن و خاموش شدن خودکار پس از اینکه خودرو ایست کامل کرد، موتور را خاموش میکند و به محض اینکه پایتان را روی پدال گاز قرار دهید موتور استارت میخورد، اما استارت زدن دوباره و خاموش شدن موتور با لرزش زیادی همراه است که یکی از دلایل آن قرار گرفتن موتور به صورت عرضی است. ناگفته نماند که امکان غیر فعال کردن این سیستم وجود دارد.

ARGiulietta-TCT

گیربکس اتوماتیک دو کلاچه جولیتا تعویض دنده نرم، سریع و روانی دارد و از نقاط قوت این هاچبک ایتالیایی محسوب می‌شود. با این وجود در هنگام آغاز حرکت بر روی حالت رانندگی معمولی، تاخیر در پدال گاز و واکنش گیربکس دیده می شود که اندکی آزار دهنده است.

کیفیت سواری و هندلینگ

هندلینگ و سواری خوب در کنار عملکرد مناسب پیشرانه انتظاری است که از یک آلفا رومئو می رود و قابلیت های دینامیکی جد بزرگ جولیتا یعنی مدل آلفاسود، در زمان خودش رقیبی در کلاس خودرو های خانوادگی کوچک یا همان سگمنت C نداشت.

ARGiulietta-Susp1اما هیچ یک از مدل های تولید شده پس از آلفاسود نتوانستند موفقیت این خودروی استثنایی را تکرار کنند تا اینکه جولیتا با پلت فرم جدید و سیستم تعلیق تحول یافته شرایط را تغییر داد.

در این راستا جولیتا به قطعات الکترونیکی مختلفی مجهز شده است و دیفرانسیل الکترونیکی Q2 یک مورد آن بوده که با وزن و هزینه بسیار کمتر، حالت دیفرانسیل لغزش محدود را برای این خودروی دیفرانسیل جلو شبیه سازی میکند.

ARGiulietta-Susp2مورد بعدی همان سیستم کنترل پایداری الکترونیکی است که آلفا آن را کنترل دینامیکی خودرو (VDC) نامیده است.

امکان غیر فعال کردن VDC وجود ندارد و این سیستم با تغییر حساسیت پدال گاز، عملکرد فرمان و عوامل دیگر در شرایط مختلف، تعادل و پایداری جولیتا را حفظ میکند.

ARGiulietta-Susp3اما اولین چیزی که در جولیتا جلب توجه میکند کیفیت سواری این هاچبک ایتالیایی است که از زمان عرضه مدل ۳۳ آلفا رومئو تاکنون، دیگر از نقاط قوت این خودرو ساز محسوب نمیشد و جولیتا با بهره مندی از هندلینگ عالی و کیفیت سواری خوب، همه چیز را تغییر داد.

در سرعت های بالا، تعادل و چسبندگی عالی جولیتا نشان از مهندسی فوق‌العاده شاسی این خودرو داشته و حساسیت بالای پدال گاز در حالت اسپرت، گذر از پیچ های تند را برای جولیتا مثل آب خوردن کرده است.

فرمان جولیتا به لطف نیروی کمکی برقی از بسیاری از رقبا وضعیت بهتری دارد. در حالت رانندگی اسپرت فرمان سفت می شود و با تغییر به حالت رانندگی معمولی، فرمان نرم تر می شود.

ARGiulietta-Susp4

ترمز های قدرتمند جولیتا نیز مجموعه قابلیت های دینامیکی این هاچبک زیبا را تکمیل می کنند.

در بین پیشرانه های مختلف جولیتا مدل ۱.۴ لیتری توربو، یعنی دقیقا پیشرانه ای که برای جولیتا در بازار ایران انتخاب شده است، بیشترین هماهنگی را با هندلینگ عالی این خودرو دارد.

ایمنی آلفارومئو جولیتا

آلفا رومئو به خوبی حساسیت مسئله ایمنی و تاثیر آن در فروش جولیتا را درک کرده و در این بخش سنگ تمام گذاشته است.

ARGiulietta-Safety

موسسه ایمنی EuroNCAP در سال ۲۰۱۰ پس از انتشار نتایج کرش تست جولیتا، اعلام کرد که این خودرو ایمن ترین خودروی کوچکی است که تا به حال توسط این موسسه بلژیکی تست شده است.

ARGiulietta-EuroNCAP

مصرف سوخت آلفارومئو جولیتا

جولیتا علیرغم عملکرد عالی پیشرانه، مصرف سوخت مناسبی داشته و در شهر ۷.۹، در جاده ۴.۳ و بصورت ترکیبی ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر بنزین مصرف می کند.

ARGiulietta-end1

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که در حالت رانندگی اسپرت این ارقام افزایش می‌یابند و مشاهده رقم های صدی 12 لیتر نیز دور از ذهن نیست، همچنین جولیتا مانند بسیاری از خودروهای مُدرن موجود در بازار ایران به بنزین با کیفیت و اکتان بالا محتاج است.

از این رو اکثر مالکین مشکلاتی را با بنزین کم کیفیت عرضه شده در ایران تجربه می کنند.

قیمت و شرایط بازار آلفارومئو جولیتا

این روزها آلفارومئو جولیتا در دو تیپ با گارانتی شرکتی با قیمتی در حدود ۱۷۰ میلیون تومان به فروش میرسد، جالب است بدانید قیمت تحویلی سری اولیه این خودرو در سال 2012 (پیش از افزایش قیمت شدید نرخ ارز) حدود 57 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که البته در نهایت به جز معدود عده ای، سایر مشتریان خودرو خود را با قیمتی در حدود 70 میلیون تومان تحویل گرفتند.

ARGiulietta-end2

پس از افزایش قیمت ارز، روند صعودی قیمت جولیتا همواره ادامه داشته است اما علیرغم این افزایش قیمت ها و خاص بودن جولیتا در بازار، این خودرو توانست فروش نسبتا مناسبی را در بازار تجربه کند که از تشنه بودن بازار برای خودروهای اسپرت و جذاب حکایت می کند.

در واقع پس از توقف عرضه جنسیس کوپه (به دلیل وضع قانون منع واردات خودروهای لوکس) و عدم واردات مدل های جدید تویوتا GT86، آلفارومئو به تنها خودرو اسپرت با قیمت کمتر از 200 میلیون تومان در بازار مبدل شده است که شتاب، هندلینگ و مشخصات فنی قابل توجهی را ارائه می دهد.

با این حال باید گفت که اگر به فکر خرید مدل های دست دوم جولیتا با قیمت های مناسب تر افتاده اید، باید در یافتن نمونه های سالم و کم کارکرد بسیار دقیق باشید، چرا که جولیتا نیز مانند بسیاری دیگر از برند های اسپرت اروپایی، چندان با شرایط جاده ها و بنزین ایران سازگار نیست و در کیلومتر های نسبتا پایین دچار افت عملکرد می شود.

سختی تعمیرات و قیمت قابل توجه قطعات یدکی از جمله دیگر عواملی است که باعث تضعیف بازار دست دوم جولیتا و ترس خریداران از خرید مدل های دست دوم این زیباروی ریز نقش ایتالیایی می شود.

ALPHA-7

نقاط قوت آلفارومئو جولیتا

شاسی عالی، کیفیت سواری خوب، مصرف سوخت، طراحی ایتالیایی منحصر به فرد، موتور قدرتمند، هندلینگ عالی، ایمنی، کیفیت خوب کابین

نقاط ضعف آلفارومئو جولیتا

نفوذ زیاد صدای لاستیک به کابین، ارگونومی نه چندان خوب صندلی ها، نیاز به بنزین سوپر و استفاده از مکمل، حساسیت قطعات فنی نظیر صفحات کلاچ ، کمبود مراکز خدمات پس از فروش، قیمت قابل توجه قطعات یدکی نسبت به سایر خودروهای اروپایی، بازار دست دوم نسبتا ضعیف

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Mohammad Jalilian
    Mohammad Jalilian | ۲۶ مهر ۱۳۹۷

    یک ایتالیایی خاص لوکس به تمام معنی

  • masoud32
    masoud32 | ۲۲ شهریور ۱۳۹۶

    نظر دلالها خودرو و نمايشگاه ماشين دارها وارد كردن ماشين از تركيه و دبي و أطرافه ،واسه همين اين ماشين كه فقط در ايتاليا توليد ميشه رو آنقدر زيرابشو زدن كه لوازم گرونه و ازينحرفاي اشتباه كه بين مردم هم ترس خريد افتاده،درحاليكه خيلي خيلي سرتر از تويوتا و هيوندا ست، هركي رو ديدم كه داشته راضي بوده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی