ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در آزمایشگاه فوق پیشرفته «Area 404» فیسبوک چه می گذرد؟

همان طور که می دانید، فیسبوک اخیراً توجه زیادی به حوزه سخت افزار داشته، اما معمولاً برای شرکت های نرم افزاری، تولید قطعات فیزیکی کار دشواریست. ظاهراً کمپانی فوق می خواهد این رویه را تغییر ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

همان طور که می دانید، فیسبوک اخیراً توجه زیادی به حوزه سخت افزار داشته، اما معمولاً برای شرکت های نرم افزاری، تولید قطعات فیزیکی کار دشواریست. ظاهراً کمپانی فوق می خواهد این رویه را تغییر دهد و به همین منظور، آزمایشگاه تازه ای با نام «Area 404» یا «بخش 404» را به وسعت بیش از 2000 متر مربع در مقر اصلی اش در «منلو پارک» تأسیس کرده.

غول شبکه های اجتماعی با استفاده از این آزمایشگاه قادر است مهارت های سخت افزاری خود را ارتقاء داده و زیرساخت های فوق پیشرفته مورد نیازش را به صورت داخلی تأمین نماید. در این بخش، فرآیند ساخت نمونه های اولیه و تست آنها از چند هفته، به چند روز یا حتی چند ساعت تقلیل خواهد یافت.

تیم تحقیقاتی زیرساخت این شرکت که به طراحی سرورها و دیگر ابزارهای مراکز داده می پردازد، با استفاده از امکانات این مرکز می تواند به سادگی قطعات پیچیده ای مانند هیت سینک برای پراکنده ساختن حرارت تولید شده توسط سرورها، یا قفسه های سرور ماژولار را تولید نماید.

بخش ارتباطی کمپانی فوق نیز که به ساخت پهپاد، ماهواره و لیزرهای خاص برای افزایش قابلیت دسترسی به اینترنت در سرتاسر جهان مشغول است نیز می تواند پیشرانه های نوینی برای پهپادها بسازد، یا سخت افزار مورد نیاز برای پروژه اینترنت جهانی را طراحی کند.

ظاهراً هدف فیسبوک از ساخت «بخش 404» ایجاد فضایی وسیع برای تمامی تیم های شبکه اجتماعی فوق، از جمله ساکنین بخش اسرارآمیز «ساختمان 8» است تا بتوانند سیاست رو به جلوی شرکت را ادامه داده و علاوه بر نرم افزار، به ساخت اشیاء فیزیکی نیز بپردازند.

هرچند انتظار می رود پس از عملیاتی شدن این آزمایشگاه، ورود به آن تحت بالاترین استانداردهای امنیتی کنترل شود، اما خوشبختانه خبرنگاران توانستند نگاهی به درون آن بیاندازند.

در ادامه گزارش تصویری از این آزمایشگاه فوق پیشرفته را می بینید:

facebook_area404_01
کسب و کار اصلی فیسبوک در فضای شبکه اجتماعی رقم می خورد، اما مدت هاست به طراحی و ساخت قطعات مورد نیازش روی آورده، مثلاً از اوایل دهه جاری میلادی به طراحی سرورهای مخصوص برای برآورده ساختن نیازهایش اقدام می کند.
facebook_area404_02
اخیراً فیسبوک روی پروژه هایی مانند پهپاد Aquila کار می کند، که با هدف ارسال اینترنت به مناطق دوردست از طریق تابش لیزر طراحی می شود.
facebook_area404_03
دوربین 360 درجه فیسبوک به منظور ثبت ویدئوهای بسیار با کیفیت برای استفاده در ابزارهای واقعیت مجازی به کار می رود. این دوربین به گونه ای طراحی شده که هر فردی با ابزارهای ساده و در اختیار داشتن لوازم اولیه می تواند مشابه آن را بسازد.
facebook_area404_04
نام «بخش 404» نوعی اصطلاح درون سازمانی برای فیسبوک به شمار می رود. مهندسین این شرکت سال ها به دنبال فضایی بودند که بتوانند در آنجا گرد هم آمده و فعالیت های خود را به صورت مشترک انجام دهند. شاید توسعه نرم افزار با استفاده از تیم های حرفه ای از مناطق مختلف ممکن باشد، اما زمانی که به دنیای فیزیکی وارد شوید، همکاری از راه دور چندان معنایی ندارد.
facebook_area404_05
به خاطر فضای محدود 750 متر مربعی قبلی، تیم های مختلف فضای خالی برای فعالیت پیدا نمی کردند و به نوعی خطای مشهور 404 در وب برای محیط کار به وجود می آمد. بدین ترتیب، فضای جدید به وسعت بیش از 2000 متر مربع را «بخش 404» نامیدند.
facebook_area404_06
قسمت بزرگی از «بخش 404» را فضای اداری تشکیل داده، که طراحان و مدلسازان به کمک ابزارهای CAD اقدام به ساخت مدل های سه بعدی از قطعات مورد نیاز خود می کنند. همچنین بخش وسیعی برای عملیات مهندسی الکترونیک وجود دارد.
facebook_area404_07
در این آزمایشگاه، محفظه های قرنطینه RF نیز وجود دارد که تمامی سیگنال های رادیویی را مسدود می سازند. از این اطاقک ها برای تنظیم دقیق مودم ها یا هرگونه دستگاه وایرلس بدون مزاحمت امواج خارجی استفاده می شود.
facebook_area404_08
در «بخش 404» انواع تجهیزات آزمایشگاهی عجیب و غریب به چشم می خورد. مثلاً این دستگاه سی تی اسکن را در نظر بگیرید که با استفاده از پرتو ایکس، داخل هر چیزی را نمایان می کند. البته به برچسب نصب شده روی آن که نوشته «محفظه کالبدشکافی موجودات بیگانه» توجه نکنید.
facebook_area404_09
در این تصویر، میکروسکوپ الکترونی فیسبوک را می بینید که نمونه ها را با الکترون بمباران کرده و جزئیاتی در سطح مولکولی را به نمایش می گذارد.
facebook_area404_10
«جی پاریخ» رئیس بخش مهندسی و زیرساخت فیسبوک می گوید: «این مرکز محلی برای ابداعات و آزمایشات جدید است، اما شناخت و پذیرفتن شکست ها و نقص های نیز ضروری است». مثلاً اگر نمونه اولیه مادربورد ساخت آنها در حین آزمایش کاملاً ذوب شد، می توان با استفاده از CT اسکن و میکروسکوپ آن را معاینه کرد تا ببینیم واقعاً چه اتفاقی افتاده، و برای این کار دیگر نیازی به بیرون رفتن از مرکز نیست.
facebook_area404_11
ظاهراً فضای فیزیکی و تجهیزات آزمایشگاهی تنها قسمتی از ماجرا هستند. برای استفاده از بعضی قسمت های «بخش 404» به تجهیزات ایمنی مانند عینک حفاظتی نیاز دارید.
facebook_area404_12
بعضی از بخش ها کمی قدیمی به نظر می رسند، مثلاً این کارگاه: «قبلاً وسایل را چطور می ساختیم».
facebook_area404_13
در این قسمت، مهندسین فیسبوک که مجوزهای خاصی دریافت کرده اند، می توانند در زمان فراغت به ساخت نمونه های اولیه دلخواهشان بپردازند. نوار زردرنگ فاصله ایمنی از دستگاه را در حالتی که از آن استفاده نمی کنید، نشان می دهد.
facebook_area404_14
اما یکی از مهم ترین بخش ها، آزمایشگاه «واقعاً وسایل را چطور باید بسازیم» است. در این آزمایشگاه ماشین آلات تخصصی و پیچیده ای را شاهد هستیم که تنها حدود 10 نفر از کارکنان فیسبوک می توانند به آن دسترسی داشته باشند، و البته «مارک زاکربرگ» جزو این ده نفر نیست.
facebook_area404_15
یکی از جذاب ترین و خطرناک ترین تجهیزات این آزمایشگاه، دستگاه برش واترجت است که آب را با فشار بیش از 4000 بار می پاشد. این فشار آنقدر زیاد است که به راحتی می تواند فولاد، آلومینیم، چوب، شیشه و هر چیزی که سر راهش قرار بگیرد را برش می دهد. وزن این دستگاه نزدیک به 30 تن است.
facebook_area404_16
با استفاده از این دستگاه برش، مهندسین فیسبوک می توانند به طراحی، ساخت و بهینه سازی قطعاتی همچون محفظه های فوق کارآمد برای سرورهای سفارشی خود بپردازند، بدون اینکه به قرارداد با شرکت های تولیدی دیگر نیاز داشته باشند. در واقع به این روش، عملیات چند ماهه را می توان طی چند روز به انجام رساند.
facebook_area404_17
در کنار واترجت عظیم، دستگاه CNC فوق پیشرفته ای قرار دارد که فلزات را به هر شکلی که بخواهید در می آورد.
facebook_area404_18
دستگاه CNC شکل و زوایای مورد نظر را با دقت فوق العاده ایجاد می کند تا بتوان قطعه را در محصول نهایی استفاده کرد.
facebook_area404_19
فیسبوک چند نمونه از دستگاه های واترجت را در اختیار دارد، که در اندازه های مختلف طراحی شده و می توانند پروژه هایی با سطح دشواری متنوع را انجام دهند.
facebook_area404_20
این تصویر تار نیست. دستگاه واترجت هنگام برش فلز، اینگونه اطرافش را آب پاشی می کند.
facebook_area404_21
دستگاه عظیم واترجت در دستان مدلساز متبحر فیسبوک، قادر است قطعات پیچیده ای همچون این حسگر نوری را بسازد.
facebook_area404_22
این ابزار، پیچیده ترین دستگاه فیسبوک در کل «بخش 404» به شمار می رود. این «میلر» عمودی قادر است پیچیده ترین و دقیق ترین نمونه های اولیه را تولید کند. البته مدل سیمی کره زمین که در تصویر فوق می بینید هنوز کامل نیست، اما هدف از ساخت آن، نشان دادن دستاورد اصلی فیسبوک یعنی برقراری ارتباط در سرتاسر کره زمین است.
facebook_area404_23
برای پشتیبانی از عملیات مختلف روی فلزات و جابجایی آنها، فیسبوک باید تغییرات اساسی را در فضای کاری ایجاد می کرد. به همین منظور عملیات زیرسازی و افزایش استحکام ساختمان انجام گرفته و جرثقیل های سقفی نصب شده اند.
facebook_area404_24
به منظور تقویت سازه، فیسبوک از حدود یک متر بتن و میلگردهای فولادی در کف، و حدود 100 تیر عمودی در کل بخش استفاده کرده.
facebook_area404_25
یکی از مهم ترین ویژگی های «بخش 404» نظم و ترتیب است. همه چیز باید در محل خاص خود قرار گیرند، زیرا اگر بخواهید برای هر کاری به دنبال وسیله مورد نیازتان بگردید، بهره وری تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.
facebook_area404_26
ابزارهای مختلف در این کارگاه، به صورت زیر دسته بندی و نگهداری می شوند.
facebook_area404_27
مهندسین «بخش 404» برای نمایش توانمندی هایشان، این پایه های فلزی نگهدارنده کارت ویزیت را ساخته و به خبرنگاران هدیه دادند.
facebook_area404_28
پایه هایی که در تصویر قبل دیدید، توسط واترجت برش خورده، سپس با دستگاه دیگری به قالب موردنظر درآمده، و در نهایت با استفاده از واترجت مخصوص دیگر، جلا داده شده اند.
facebook_area404_29
در قسمت زیرین پایه نگهدارنده، لوگوی «بخش 404» را می بینیم که برای اولین بار به نمایش درآمده. ظاهراً از این به بعد، لوگوی فوق را در محصولات و پروژه های پیشرفته فیسبوک خواهیم دید.
facebook_area404_30
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که «بخش 404» فقط برای تهیه نمونه اولیه است، و تولید انبوه را در دستور کار ندارد. زمانی که ایده ها برای تولید آماده شدند، به کارخانه های مربوطه سپرده خواهند شد. در این آزمایشگاه، فیسبوک آینده را شکل می دهد.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی