ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هیوندای ایرادات ایمنی سانتافه را حل کرد؛ درخشش مدل 2017 در تست تصادف IIHS [تماشا کنید]

هیوندای سانتافه یکی از موفق ترین محصولات هیوندای در بازارهای جهانیست که از نسل دوم وارد ایران نیز شده است. این شاسی بلند زیبا با دو نسلی که در ایران حضور داشته، به محبوبیت بسیار ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

هیوندای سانتافه یکی از موفق ترین محصولات هیوندای در بازارهای جهانیست که از نسل دوم وارد ایران نیز شده است. این شاسی بلند زیبا با دو نسلی که در ایران حضور داشته، به محبوبیت بسیار بالایی دست یافته و از گزینه های پرطرفدار در میان SUV های شهری به شمار می رود.

نسل جدید این خودرو در بازار کشورمان بر خلاف مدل قبلی با موتور شش سیلندر ارائه نمی شود (به دلیل قانون منع واردات خودروهای لوکس با موتورهای بیش از 2.5 لیتر) و از یک موتور 2.4 لیتری با قدرت حدودی 185 اسب بخار سود می برد که تناسب چندانی با بدنه بزرگ و سنگین وزن سانتافه جدید ندارد.

با این وجود سانتافه نسل سوم در بازار کشورمان فروشی کم نظیر را تجربه کرده و علیرغم قیمت نسبتا زیادش (بین 170 الی 210 میلیون تومان بسته به سطح تجهیزات، مدل و گارانتی) موفق تر از سایر SUV های موجود در بازار نظیر تویوتا RAV4، کیا سورنتو و هوندا CRV ظاهر شده است.

هیوندای سانتافه نسل دوم
هیوندای سانتافه نسل دوم مدل 2010

نسل سوم این شاسی بلند کره ای که از سال 2012 بر روی خط تولید قرار دارد، با زبان طراحی جدید هیوندای همگرایی بیشتری پیدا کرده و نسبت به نسل قبلی مجهزتر و ایمن تر شده است.

در سالهای اخیر کره ای ها بر روی ارتقای ایمنی محصولات خود سرمایه گذاری های زیادی انجام داده اند؛ نتیجه اینکه خودروهای تولیدی این کشور اکنون بهترین امتیازها را در تست های تصادف کسب کرده و شانه به شانه خودروسازان بزرگ حرکت می کنند.

عملکرد هیوندای سانتافه 2017 در تست تصادف موسسه IIHS که جزییات آن اخیرا منتشر شده مهر تایید دیگری بر این مدعاست.

سانتافه نسل سوم
هیوندای سانتافه نسل سوم مدل 2017

یکی از نقاط ضعف سانتافه نسل سوم که بین سال های 2013 تا 2016 تولید شده، عملکرد نه چندان خوب آن در تست تصادف برخورد لبه جلویی با مانع (small overlap crash test) بود.

در نسخه فیس لیفت 2017 هیوندای این مشکل را به بهترین شکل برطرف کرده؛ طوری که در تست انجام شده توسط موسسه IIHS سانتافه حائز امتیاز "خوب" شده است. این در حالیست که مدل های قبلی امتیاز سوال برانگیز "حداقل" (marginal) را کسب کرده بودند.

2017-hyundai-santa-fe-aces-small-overlap-crash-test_3

کابین نسخه های اولیه سانتافه نسل سوم در این تست تصادف مقاومت چندان خوبی از خود نشان نداده و حدود 10 اینچ (حدود 25 سانتی متر) از قسمت لولای پایینی درها به سمت داخل تغییر شکل می داد.

همچنین سر آدمک ها تماس مناسبی با ایربگ ها نداشت و ستون فرمان حدود 5 اینچ (حدود 12 سانتی متر) به سمت راست جابجا می شد.

هیوندای در سانتافه 2017 با تقویت سازه کابین، بازنگری در کمربند راننده و تقویت لولای در ایرادات قبلی را رفع کرده، طوری که میزان تغییر شکل کابین فقط به 4 اینچ کاهش پیدا کرده است.

با تغییرات صورت گرفته و عملکرد بی نقص سانتافه در سایر تست ها، این شاسی بلند محبوب ایرانیان موفق به کسب بالاترین امتیاز ممکن یعنی Top Safety Pick Plus از موسسه IIHS شده است.

2017-hyundai-santa-fe-aces-small-overlap-crash-test_4

2017-hyundai-santa-fe-aces-small-overlap-crash-test_5

البته ناگفته نماند که عملکرد چراغ های استاندارد هالوژنی سانتافه با انتقاداتی همراه بوده است؛ نوردهی این چراغ ها در مسیرهای مستقیم و سر پیچ ها چندان کافی نبوده و در عین حال باعث اذیت رانندگان مقابل می شود.

البته در صورت انتخاب آپشن Tech package چراغ های HID جایگزین چراغ های هالوژنی شده و مشکل نوردهی نامناسب را برطرف خواهند کرد.

گفتنی است که تست تصادف اسمال اورلپ، به عنوان سخت گیرانه ترین تست تصادف جهان شناخته می شود. در این تست که فعلا تنها در آمریکا انجام می شود، تنها یک چهارم عرض خودرو با مانع درگیر شده و طبیعتا بیشترین آسیب به چرخ، گلگیر و ستون A وارد می آید.

این تست با هدف تصادفات گوشه به گوشه که شایع ترین نوع تصادف در هنگام رانندگی در جاده های دو باند است، طراحی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • bekhand
    bekhand | ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

    این تست ها و امتیاز و ... همه مربوط به سانتافه گرند هست که اصلا توی ایران وارد نمیشه! مدلی که توی ایران معروف هست سانتافه اسپورته که ظاهر و ابعاد متفاوتی با این سانتافه گرند داره، بارز ترینش شیشه مثلثی عقب که تو سانتافه اسپورت خیلی کوچیکه و مثلث برعکسه ولی توی گرند یه چند ضلعی بزرگه! حتی چراغ های عقب هم فرق دارن و توی مدل 2017 تفاوت بیشتر هم شده!

مطالب پیشنهادی