ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

روش صحیح مقایسه پردازنده ها با هم چیست؟

واحد پردازش مرکزی یا همان CPU که با نام پردازنده و چیپست هم از آن یاد می شود، قطعه ایست که حکم مغز را برای یک کامپیوتر دارد و در نتیجه می توان گفت که ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

واحد پردازش مرکزی یا همان CPU که با نام پردازنده و چیپست هم از آن یاد می شود، قطعه ایست که حکم مغز را برای یک کامپیوتر دارد و در نتیجه می توان گفت که مهم ترین جزء آن محسوب می شود.

متاسفانه مقایسه قدم به قدم و دقیق دو پردازنده مختلف کار دشواری است و همین امر باعث می شود که در زمان خرید و انتخاب اندکی دچار سردرگمی شوید.

در مورد این تراشه ها همانطور که بارها و بارها در خبرها شنیده اید، سرعت کلاک و تعداد هسته از جمله فاکتورها و مشخصه هایی است که شاید شرکت ها در زمان تبلیغ محصولاتشان بیشترین مانور را روی آنها می دهند، حال آنکه طبق گفته کارشناسان امر برای انتخاب صرفا نمی توان به این دو مشخصه تکیه کرد.

نکته دیگر اینکه برای داشتن یک انتخاب خوب، نیازی به دانستن نحوه عملکرد یک CPU ندارید، هرچند که دانش اندک در این رابطه می تواند سودمند واقع شود.

خبر خوشحال کننده دیگر در این باره آنکه هم اکنون وبسایت هایی راه اندازی شده اند که کارشان بررسی عملکرد پردازنده هاست و از همین رو، انتخاب و مقایسه این قطعات با یکدیگر به مراتب ساده تر از قبل شده. در این مطلب قصد داریم شما را با نکات مهم و یا پیش پا افتاده ای که در انتخاب تاثیر گذار و یا بی اثر هستند آشنا نماییم.

سرعت کلاک همه چیز نیست

compare-cpu-processor

همانطور که در بالا گفتیم سرعت کلاک و تعداد هسته ها دو فاکتوری هستند که شرکت ها بالاترین مانور را در زمان تبلیغ محصولاتشان روی آنها می دهند. سرعت کلاک پارامتری است که با واحد «هرتز» سنجیده می شود (مثلا 3.14 گیگاهرتز) در حالی که تعداد هسته ها با عباراتی نظیر Dual-Core (دو هسته ای)، Quad-Core (چهار هسته ای)، Hexa-Core (شش هسته ای) و یا Octa-core (هشت هسته ای) مطرح می شود.

تا مدت ها، باور عموم اینطور بود که هر چه سرعت کلاک بالاتر باشد، پردازنده سریع تر است و تعداد هسته های بیشتر نیز سرعت آن را بالا می برند. اما امروزه تکنولوژی پردازنده زیاد هم به فاکتورهای ذکر شده وابسته نیست زیرا حالا CPUها بخش های متعدد دیگری هم دارند که در سرعت و نحوه عملکرد آنها دخیل هستند.

به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، سرعت و عملکرد کلی یک پردازنده با در نظر داشتن این مساله تعیین می شود که وقتی تمامی بخش های آن در کنار هم و در یک چرخه واحد کلاک قرار گرفتند، چه میزان محاسبات و فعالیت های رایانشی با استفاده از آنها قابل انجام خواهد بود.

برای نمونه اگر انجام تسک اکس به 2 چرخه کلاک روی پردازنده A و یک چرخه روی پردازنده B نیاز داشته باشد، آنگاه می توان اینطور نتیجه گرفت که CPU دوم حتی با وجود بالاتر بودن سرعت کلاک پردازنده A بهتر عمل می کند.

در واقع سرعت زمانی در نظر گرفته می شود که می خواهید از میان دو CPU متعلق به یک خانواده با تعداد هسته های برابر یکی را انتخاب نمایید؛ به بیان دیگر اگر تلاش دارید دو پردازنده چهار هسته Core i5 از سری Skylake را با هم مقایسه نمایید آنگاه مدلی که بالاترین سرعت کلاک را داشته باشد، سریع تر خواهد بود.

سرعت کلاک یا تعداد هسته ها لزوما به معنای عملکرد بهتر یک پردازنده نیست

در هر سناریوی دیگر، سرعت کلاک یا تعداد هسته ها لزوما به معنای عملکرد بهتر یک پردازنده نیست. از این رو، چنانچه قصد داشته باشید پردازنده های Core i3، Core i5 و Core i7 اینتل را با هم مقایسه نمایید آنگاه نه سرعت کلاک در این امر دخیل خواهد بود و نه تعداد هسته ها. از طرفی اگر بخواهید اینتل را با AMD یا یک پردازنده A10 ای ام دی را با مدل A8 و FX مقایسه نمایید آنگاه سرعت کلاک به تنهایی گویای برتری یکی نسبت به دیگری نخواهد بود.

عملکرد تک هسته ای

compare-cpu-single-threaded

راز کوچک و البته ناخوشایندی که در دنیای کامپیوتر وجود دارد این است که حتی اگر پردازنده ای با چهار هسته را خریداری نمایید آنگاه در زمان اجرای اپلیکیشن ها ممکن است همگی آنها مورد استفاده قرار نگیرند.

اغلب نرم افزارهای امروزی از نوع تک ریسه ای (single-threaded) هستند؛ بدان معنا که این برنامه ها به عنوان یک فرایند اجرا می شوند و یک فرایند هم تنها روی یک هسته قابل اجراست. بنابراین حتی اگر پردازنده سیستم شما چهار هسته داشته باشد، عملکرد کامل و تمام عیار را در زمان اجرای اپلیکیشن از هر چهار هسته آن دریافت نخواهید کرد.

از همین رو ضرورت دارد که قبل از انتخاب یک پردازنده، عملکرد تک ریسه ای یا تک هسته ای آن را نیز مد نظر بگیرید. البته این را هم در نظر داشته باشید که همه شرکت ها این اطلاعات را علنا در مورد محصولات خود منتشر نمی کنند و برای همین لازم است از داده های موثق شرکت های شخص ثالث از جمله تست های بنچمارک سایت Passmark استفاده نمایید.

فهرست کامل بنچمارک های انجام شده توسط این شرکت روی CPUهای مختلف را می توانید از طریق این لینک به دست آورید با این توضیح که امتیاز عملکرد تک هسته ای نیز برای همگی آنها مشخص شده است.

عملکرد کش اهمیت بالایی دارد

کش از جمله مهم ترین بخش های یک CPU است که متاسفانه کمتر به آن توجه می شود. در واقع کشی که مشخصات ضعیفی داشته باشد می تواند باعث کند شدن عملکرد سیستم شما شود. بنابراین توصیه می شود که همیشه مشخصات کش یک پردازنده را قبل از خرید آن چک کنید.

کش حکم رم برای پردازنده شما را دارد و این یعنی پردازنده از این بخش برای ذخیره سازی تمامی کارکردهایی استفاده می کند که پیشتر انجام داده. به این ترتیب، هر دفعه که آن فعالیت ها مجددا از نو درخواست شوند، پردازنده می تواند داده های مورد نیازش را به جای اجرای مجدد یک فرمان از کش بگیرد و در نتیجه سرعت عمل بالاتری پیدا کند.

پردازنده ها سطوح مختلفی از کش را دارند که از L1 شروع می شود و به L3 یا L4 می رسند و باید در نظر داشته باشید اندازه کش هایی را با هم مقایسه نمایید که سطوح یکسانی دارند. برای نمونه اگر یک CPU کش L3 چهار مگابایتی دارد و دیگری کش L3 شش مگابایتی دارد آنگاه مدل دوم انتخاب بهتری خواهد بود (البته با فرض اینکه سرعت کلاک، تعداد هسته ها و عملکرد تک هسته ای شان قابل مقایسه با هم باشد).

پردازنده های گرافیکی مجتمع را هم در نظر بگیرید

compare-cpu-amd-fusion

اینتل و AMD همانطور که احتمالا می دانید CPUها و کارت های گرافیکی را با هم ترکیب کرده و در قالب یک محصول واحد به نام APU عرضه کرده اند. پردازنده های جدید هم معمولا بدون نیاز به یک کارت گرافیک جداگانه توانایی مدیریت کردن احتیاجات گرافیکی اغلب کاربران معمولی را دارند.

عملکرد این چیپست ها هم بسته به نوع پردازنده ای که در اختیار دارند میتواند متفاوت باشد. مجددا باید یادآور شویم که اینجا هم نمی توان محصول AMD را با اینتل مقایسه کرد و حتی مقایسه مدل هایی که به یک خانواده تعلق دارند هم می تواند پیچیده باشد. برای مثال اینتل چیپست های گرافیکی Intel HD، Intel Iris و Intel Iris Pro را ارائه کرده اما یک مدل متعلق به خانواده Iris لزوما بهتر از انواع HD نیست.

در عین حال سری Athlon و FX ای اِم دی هم فاقد چیپ های گرافیکی هستند اما بیشتر از سری A (نوع APU) قیمت دارند، بنابراین اگر از این دو سری خرید نمایید لازم است که در کنار آنها کارت گرافیک هم تهیه نمایید.

compare-cpu-futuremark-3dmark

خلاصه کلام اینکه پردازش گرافیکی روی CPU می تواند بسیار سردرگم کننده باشد اما باز هم لازم است که در زمان خرید به این فاکتور توجه نمایید. بهترین راه البته این است که از بنچمارک های شخص ثالث برای این منظور کمک بگیرید و از توصیه های آنها بهره بجویید.

یکی از این بنچمارک ها 3DMark نام دارد که توسط شرکت Futuremark طراحی شده و از جمله بهترین ابزارهای تست گرافیکی ارائه شده برای ویندوز است. برای استفاده از این بنچمارک هم کافیست که امتیاز فیزیک (Physics Score) ارائه شده برای پردازنده مد نظرتان را چک کنید و سپس آن را با دیگر موارد ذکر شده در فهرست پردازنده های Futuremark مقایسه نمایید. با این کار احتمالا نگاه روشنی در مورد برتری پردازنده های مختلف در حوزه گرافیکی خواهید داشت.

بهترین راه برای مقایسه CPUها

همه مواردی که در بالا به آنها اشاره گردید، باعث می شوند که مقایسه CPU کاری اندک دشوار برای کاربران عادی شود. حال سوال اینجاست که چطور باید تشخیص داد کدام محصول برای خرید بهترین است؟ در اینجا به برخی نکات برای این منظور اشاره می کنیم.

ساده ترین و بهترین راه این است که سری به سایت CPUBoss بزنید. این سایت پردازنده های مختلف را به صورت دو به دو با هم مقایسه کرده، به آنها امتیاز می دهد و تفاوت هایشان را به شیوه ای که برای اهالی غیر فن قابل درک باشد توضیح می دهد.

در نظر داشته باشید که CPUBoss بنچمارک اختصاصی برای خود ندارد و در مقابل این اطلاعات را از منابع مختلفی نظیر PassMark، PCMark، CompuBench، GeekBench، SkyDiver و موارد دیگر دریافت می کند و به لطف آن دیگر نیازی نیست که برای انتخاب بهترین گزینه به سایت های مختلف سر بزنید.

لذا می توان گفت که امتیاز CPUBoss پارامتری بسیار خوب برای خرید و انتخاب شماست با این توضیح که هر پردازنده ای امتیاز بالاتری را به خود اختصاص دهد بهتر خواهد بود. این وبسایت حتی پردازنده های گرافیکی مجتمع را نیز با هم مقایسه می کند و به شما می گوید که کدام APU بهترین عملکرد را در زمینه گرافیکی دارد.

در صورتی که به اطلاعاتی بیشتر از آنچه توسط CPUBoss ارائه می شوند نیاز دارید توصیه می شود از ابزار  بنچمارک AnandTeck نیز برای این منظور استفاده نمایید. در این سایت می توانید به بنچمارک های مملو از جزئیاتی دسترسی پیدا کنید که توسط یکی از بهترین وبسایت های مستقل نقد سخت افزاری در دنیا انجام شده اند و حتی دو پردازنده را با هم مقایسه نمایید.

دیگر فاکتورهای دخیل در عملکرد یک پردازنده

وقتی حرف از عملکرد کلی به میان می آید، باید در نظر داشت که پردازنده شما به اندازه باقی قطعات سخت افزاری دستگاه خوب عمل می کند؛ به این ترتیب، اگر پردازنده فوق العاده ای داشته باشید و تنها دو گیگابایت رم برایش در نظر گرفته شده باشد آنگاه قطعا سرعت آن با محدودیت هایی روبرو خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • M A
    M A | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    من همیشه 2 تا سی پی یو که توی یک رده قیمت هستن و من هم میخوام همونقدر پول سی پی یو بدم رو با هم مقایسه میکنم اینجوری راحت تر تکلیفم مشخص میشه

  • Ranjbarsajjad21
    Ranjbarsajjad21 | ۵ بهمن ۱۳۹۵

    سلام
    من قصد خرید لپ تاپ دارم مارک hp و پردازنده این سیستم پردازنده A6 است.رشته من کامپیوتره و بیشتر برای کارهای نرم افزاری میخوام ولی در کنارش هم فوتبال یا بازی یه دیگه هم میکنم.خوده فروشنده هم سیستم رو تا 1 سال تضمین کرده.بنظرتون این پردازنده برای من جواب میده؟؟؟؟

  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۲۱ مرداد ۱۳۹۵

    مرسی دیجیاتو... عالی بود
    ادامه بده...

  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۲۱ مرداد ۱۳۹۵

    سلام بسیار مفید بود

  • Dani_Borgir
    Dani_Borgir | ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

    از این دس مقالهاتون خیلی خوبه چه خودرو چه علمی چه آی تی و ......

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی