ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

«فلسطین اینجاست»؛ پاسخ کاربران به «باگ» سرویس گوگل مپس

گوگل مپس هم از آن دسته سرویس هایی است که در باشگاه میلیاردی های گوگل جای دارد. در هر هفته، بیش از یک میلیارد کاربر به آن سر می زنند و به سادگی می توان ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

گوگل مپس هم از آن دسته سرویس هایی است که در باشگاه میلیاردی های گوگل جای دارد. در هر هفته، بیش از یک میلیارد کاربر به آن سر می زنند و به سادگی می توان آن را انتخاب اول بیشتر افراد در زمینه مکان یابی و مشاهده مناطق مختلف به صورت آنلاین دانست.

اما همین سرویس، اکنون با موجی از خشم در فضای مجازی رو به رو شده و تا این لحظه بیش از ۲۶۰ هزار کاربر، امضای آنلاین خود را در وب سایت Change.org به ثبت رسانده و از گوگل درخواست افزوده شدن نام فلسطین در سرویس نقشه اش را داشته اند.

این درخواست از جایی سرچشمه می گیرد که در هفته جاری، نام "کرانه باختری رود اردن" و "نوار غزه" از این سرزمین حذف شده بود و همین موضوع موجب گشت تا گروهی از فعالان و خبرنگاران ساکن غزه، اعتراض خود را به این موضوع نشان دهند. سپس کاربران سراسر جهان و از جمله ساکنین فلسطین، با هشتگ «PalestineIsHere#» در حال نشان دادن اعتراض خود به گوگل بوده و اذعان دارند که این شرکت، به درخواست رژیم اشغالگر قدس، نام «فلسطین» را از سرویس نقشه اش حذف نموده است.

گوگل ولی اکنون در مقام دفاع، خبر داده که در خصوص مناطقی که شرایط ویژه دارند، استراتژی و رویکردی خاص را در پیش می گیرد و به جای نمایش دادن خطوط یکپارچه به عنوان مرزها، از نقطه چین بهره می گیرد.

در هر صورت نباید نادیده گرفت که سرویسی نظیر گوگل مپس جدا از کاربرد پذیری بالایش برای افراد، قدرت ایفای نقش به عنوان یک سمبل فرهنگی را نیز دارد. «انجمن روزنامه نگاران فلسطینی» بر همین اساس در بیانیه ای اعلام کرده: «ما عمل انجام شده توسط گوگل، یعنی حذف شدن نام فلسطین را محکوم کرده و خواستار آن هستیم تا گوگل با باطل سازی تصمیم جدید خود، از مردم فلسطین نیز عذرخواهی کند.»

download (25)-w600

گوگل اما امروز در پاسخ به وب سایت «انگجت»، بیان نموده که عنوان «فلسطین» از همان ابتدا در سرویس نقشه گوگل حضور نداشته اما یک باگ موقت، موجب شده تا شرایط نقشه تغییر داشته باشد: «عنوان "فلسطین" هیچگاه در گوگل مپس وجود نداشته. هرچند، ما با باگی مواجه شده ایم و به همین علت، عناوینی نظیر "کرانه باختری رود اردن" و "نوار غزه" اکنون حذف شده اند. در حال حاضر تمام تلاش خود را می کنیم تا هر چه سریع تر این دو عنوان را به سرویس مپس برگردانیم.»

همانگونه که ذکر شد، گوگل در سرویس مپس برای مناطقی که شرایطی اینچنین ویژه دارند، به جای خطوط کامل به عنوان مرز، از نقطه چین استفاده می کند. کرانه باختری رود اردن و همچنین نوار غزه هم مشمول این وضعیت شده اند.

در این میان گوگل هیچگاه از نام فلسطین در سرویس مپس استفاده نکرده و اینک با توجه به اتفاقی که گوگل از آن به عنوان یک اشتباه و باگ یاد می کند، کاربران با هشتگ «PalestineIsHere#» در شبکه های اجتماعی، از این شرکت درخواست برگرداندن نام فلسطین را دارند.

همانطور که پیشتر نیز گفتیم، جدای از بحث نوع کارکرد چنین سرویس هایی، باید نقش نمادین آنها در جوامع را نیز در نظر گرفت و مشخصاً گوگل درباره موردی خاص همچون فلسطین، رویکردی چندان صحیح را در پیش نگرفته است. مخصوصاً با توجه به اینکه کاربران، قادر به ویرایش این سرویس هستند و ناظران باید آن را تایید کنند، و در نهایت رخ دادن اتفاقی که در فوق به توضیح آن پرداختیم، نشانه ای از عدم مدیریت صحیح سرویس مورد بحث است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (43 مورد)
  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۲۵ مرداد ۱۳۹۵

    ایران چهل ساله ایرانیت خودش رو فراموش کرده یه روز میچسبه به امت مسلمان و یک روز به حلال شیعی چنگ میزنه دریغ از اینکه در واقع نه حلال شیعی موجودیت داره و نه امت مسلمان .امروز ملل مختلف جهان موجودیت خودشون را بیشتر از دین مدیون زبان و نژاد و تاریخ مشترک هستند این یعنی امروز امارات متحده عربی داریم و چند کشور که برای دست اندازی در منطقه متحد شده اند(همان حلال شیعی)این میان مردم بی چاره هم فریب میخورند و با دنبال کردن یک تئوری احساسی و تک جانبه از سیاست های قدرت طلبانه حمایت میکنند.متاسفانه.

    • molavy
      molavy | ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

      ایرانی بودن چه ربطی داره به دفاع نکردن از مظلوم. با این حرف ها واقعیت عوض نمیشه. چقدر بچه و زن و پیرزن و پیرمرد باید کشته بشن تا یک عده رگ غیرتشون یک تکنونی بخوره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی