ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Batman: The Telltale Series – Episode 1: Realm of Shadows؛ چهره پشت نقاب

بتمن را بی شک می توان یکی از شناخته شده ترین ابرقهرمانان کتب مصور قلمداد کرد. شخصیتی که پایش را به سایر مدیوم ها، از فیلم های سینمایی بگیرید تا بازی های ویدیوی باز کرده ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

بتمن را بی شک می توان یکی از شناخته شده ترین ابرقهرمانان کتب مصور قلمداد کرد. شخصیتی که پایش را به سایر مدیوم ها، از فیلم های سینمایی بگیرید تا بازی های ویدیوی باز کرده و به لطف حضور موفق اش در این عرصه ها محبوبیتش دو چندان شده. کمتر کسی است که با بتمن و ظاهر نمادینش آشنایی نداشته باشد. اما چهره پشت ماسک چه؟

بروس وین و داستانش همواره پیش زمینه ای بوده اند تا بتمن از دل آن ها شکل بگیرد. کسی تره ای برای بروس خورد نمی کند، اما کافی است تا وی شنل سیاه خود را بر تن کند تا مخاطبین بار دیگر با دیدن بتمن به وجد آیند. به جرئت می توان گفت که در بسیاری از داستان های بتمن، بروس وین همواره ملال آور ترین وجه این قهرمان دو شخصیتی بوده. مگر داستان یک شخصیت بیلیونر و افسرده تا چه حد می تواند جذاب باشد؟

تلتیل آمده که نشان دهد داستان بروس هم می تواند اندازه بتمن هیجان انگیز باشد. اگر بتمن با زور و بازوی خود می خواهد گاتهام را از جرم و جنایت ریشه کن کند، بروس هم با پول و قدرت سیاسی خود می تواند به وی در این راه کمک کند. البته این تم داستانی بار ها و بار ها در بسیاری از کمیک ها بتمن تکرار شده و جدال دائمی بین آلفرد و بروس وین هم بر همین موضوع تاکید دارد. اما در نهایت باز هم تمامی افتخارات نسیب بتمن می شود. اما این بار تلتیل واقعا می خواهد که کمی هم که شده به بروس اعتبار ببخشد.

batman-telltale-screenshots-cast-wayne-manor-692x389.jpg.optimal-w800-w600

صحنه های ابتدایی بازی هم به خوبی روی قدرت شخص بروس وین تاکید دارند. در حالی که بتمن با قدرت فیزیکی خود سعی می کند جلوی یک دزدی از دفتر شهردار را بگیرد، بروس وین با سلاح های اصلی خود یعنی پول و محبوبیت این شهر را به سمت آینده ای روشن رهبری می کند. هاروی دنت، کاندید شهرداری مورد حمایت شخص بروس وین تنها ابزاری است در دستان وی و هاروی به خوبی می داند که بدون حمایت بروس به هیچ جایی نخواهد رسید. تنها نام وین کافی است تا مردم به کاندید مورد نظر بروس رای بدهند. وین نامی مقدس در گاتهام است.

داستان بازی هم همین قداست نام وین را هدف قرار داده. توماس و مارتا، پدر و مادر بروس همواره شخصیت هایی پاک و بی گناه بوده اند. گاتهام پر از جرم و جنایت و قهرمان شنل پوشش پس لرزه های مرگ این دو است. اما اگر هر آن چه که تاکنون از این دو می دانستیم نادرست بوده چه؟ بروس به عنوان فرزند این دو قدیس و بتمن به عنوان قهرمانی که از خاکستر این دو برخاسته است باید به این سوال پاسخ دهند.

تلتیل سعی کرده بیشتر روی فرد پشت نقاب تمرکز کند، گذشته اش را زیر سوال ببرد و اعتبارش را خدشه دار کند. بروس خود باید با این مشلات روبرو شود و این بار دیگر بتمن آن قدر ها نمی تواند به وی کمکی کند. بتمن تلتیل روندی کاملا متفاوت نسبت به سایر داستان هایی که از بتمن شنیده ایم اتخاذ کرده و با تمرکز روی شخصیت بروس، سعی دارد ابعاد وسیع تری از این قهرمان دو شخصیتی را پوشش دهد.

telltale-batman-bruce-wayne-700x389.jpg.optimal-w600

خارج از جدال بروس با مسائل سیاسی و اعتبار خانواده اش، بقیه این قسمت بستری است برای آماده سازی سایر شخصیت ها تا در ادامه این فصل جوانه بزنند و نقشی بزرگ در داستان بازی ایفا کنند. تلتیل در همین قسمت نشان می دهد که هیچ واهمه ای از شکست کلیشه ها ندارد و می تواند داستان و هویت شخصیت های شناخته شده دنیای بتمن را به کلی عوض کند و از نو بنویسد. برای طرفدارانی که به شکل و شمایل تکراری این شخصیت ها عادت کرده اند، مشاهده این شخصیت ها در لباسی نو می تواند جذاب باشد، اما باید منتظر ماند و دید که این ها در چهارچوب داستانی تلتیل همانند زندگی قبلی شان موفق خواهند بود یا خیر.

تغییر شخصیت ها و روابط میان آن ها به خوبی نشان می دهد که نباید با پیش زمینه ای که از سایر داستان های بتمن داریم بتمن تلتیل را بازی کنیم. شاید داستان آن ها ابدا به شکلی که انتظارش را داریم پیش نرود. شاید هاروی هیچ گاه به تو فیس تبدیل نشود، شاید اسوالد کابلپات که به نام پنگوئن شناخته می شد به جای پشت کردن به بروس دست یاری به سمت او بلند کند. گرچه بتمن تلتیل داستانی است که از دل کمیک بوک ها بیرون آمده، اما ابدا قابل پیشبینی نیست.

batman-telltale-trailer-screenshots-release-date-w800-w600

بزرگ ترین مشکل داستان را می توان ریتم بسیار کند آن دانست. این قسمت بیشتر به آماده سازی داستان اختصاص داده شده و به همین دلیل بسیار آرام پیش می رود. داستان بازی جز در لحظات پایانیش جذابیت چندانی برای مخاطب ندارد، گرچه پیچش داستانی انتهای اپیزود نوید می دهد که این قسمت تنها آرامش پیش از طوفان بوده و می توانیم انتظار داستانی جذاب تر را در اپیزود های بعدی داشته باشیم.

اگر حتی یکی از بازی های تلتیل را بازی کرده باشید، می دانید که این عناوین بازیکنان را برا اتخاذ تصمیم های حساس در زمانی اندک تحت فشار قرار می دهند، در حالی که بسیاری از این انتخاب ها تاثیر مهمی در روند داستان و پایانش ندارند. اما در بتمن تلتیل بازیکن در نقش دو شخصیت بازی می کند، سیاستمداری میلیونور که کوچک ترین حرکاتش هم از چشم مردم پنهان نمی ماند و شخصیتی مرموز که شبانه در خیابان های گاتهام پرسه می زند. تلتیل به خوبی فشار روی بروس و بتمن را در این قسمت می دهد و تک تک حرف ها و حرکات بروس به عنوان سلاحی بر ضد خود وی در رسانه ها استفاده خواهد شد.

از بروس گفتیم، اما چه بر سر بتمن در این قسمت آمده؟ در واقع بخش هایی که بازیکن کنترل بتمن را بر عهده دارد، کاملا با قسمت های مربوط به بروس متفاوت است. در این بازی که بتمن هنوز در اوایل کارش است و به قهرمان محبوب شهر گاتهام تبدیل نشده، بازیکنان جنبه های تاریک بتمن را در خواهند نوردید. انتخاب های بازیکن چگونگی رفتار بتمن را با دشمنانش را مشخص می کند و طرز تفکر مردم نسبت به او هم بر اساس همین انتخاب ها شکل می گیرد. بتمن می تواند هیولایی وحشی و یا همان قهرمان بخشنده و مردمی که از او انتظار می رود باشد.

batcave_batmobile_1920x1080-w800-w600

در حالی که داستان بازی بیشتر روی بروس وین تمرکز دارد، بار گیم پلی بازی بر دوش بتمن است. همانند تمامی داستان های بتمن، این عنوان هم فاقد اکشن نیست و بخش هایی از این اپیزود با روانه کردن مشت و لگد به سمت مزدور ها، آن هم به شکل QTE و دکمه زنی سپری می شود. صحنه های اکشن به نوبه خود بسیار خوب کار شده اند، اما دکمه زنی های زیاد می توانند ملال آور و خسته کننده باشند. متاسفانه در بسیاری از شرایط، صحنه های مبارزه از پیش تعیین شده هستند و در صورتی که بازیکن موفق به فشردن دکمه ی خواسته شده نشود، نه تنها جریمه نمی شود بلکه هیچ تغییری در روند بازی شکل نمی گیرد! به همین دلایل جذابیت صحنه ها اکشن و اهمیت آن ها به مرور برای بازیکن کمرنگ می شود.

البته بتمن همیشه سرسری و بدون تفکر وارد مبارزه نمی شود. تلتیل در این اپیزود سعی کرده به خوبی به یکی دیگر از اخلاقیات اصلی شخصیت بتمن، یعنی چینش استراتژی و تفکر پیش از ورود به نبرد هم بها دهد. بازیکن می تواند پیش از شروع یکی از صحنه های مبارزه، روش از پای در آوردن هر یک از دشمنان را مشخص کند. اما هنگامی که نبرد آغاز می شود، مجدد مشکلاتی که به آن ها اشاره کردیم خود را نمایان می کنند.

جنبه کاراگاهی بتمن به صورت پازل به تصویر کشیده شده. بازیکن باید محیط خود را بررسی کند، مدارک مختلف بدست بیاورد و رابطه این مدارک را با هم پیدا کند. هرچند این گیم پلی بخش کاراگاهی پتانسیل لازم برای بخشیدن روحی تازه به سبک تکراری بازی های تلتیل را دارد، اما متاسفانه برای حل این پازل ها چندان نیازی به تفکر نیست. به راحتی حل می شوند و تقریبا با هیچ چالشی همراه نیستند.

telltale-batman-series-realm-of-shadows-gotham-screenshot-w800-w600

تلتیل علاقه بسیاری به تصویر کشیدن آسمان خراش ها و دورنمای شهر گاتهام دارد. گرچه قدرت گرافیکی موتور عناوین تلتیل شاید برای نشان دادن زیبایی های ظاهری این شهر کافی نباشد، اما پیشرفت گرافیکی بتمن، به خصوص در بعد نورپردازی نسبت به سایر عناوین تلتیل مشهود است. تجربه بالای تلتیل در کار بر روی عناوین کمیک بوکی، موجب شده که این بازی نیز همانند پنل های متحرک کمیک به نظر برسد.

بتمن تلتیل همانند سایر عناوین این شرکت شروع قدرتمند و مبهوت کننده ای ندارد، در واقع روند آهسته این اپیزود تنها مقدمه ای است برای قسمت های بعدی. با این حال تجربه این بازی را به تمامی طرفداران شوالیه سیاه گاتهام که مایلند این شخصیت را از بعد دیگری نظاره کنند و بازیکنانی که می خواهد از یک داستان جنایی خوب لذت ببرند توصیه می کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • shayankia
    shayankia | ۲۳ مرداد ۱۳۹۵

    همیشه بازی های استودیوی تلتیل گیم عالی بودن!
    هنوزم که هنوزم بهترین بازی ای که انجام دادم walking dead:season one بود.یعنی تهش معرکه بود!!!!!?
    اینم که شما میگید،یعنی پایان این هم باید جذاب باشه...

مطالب پیشنهادی