ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بهترین دانشگاه های جهان برای ادامه تحصیل: مراکز آموزش عالی سوئد

اگر تصمیم به تحصیل در سوئد بگیرید خود را در میان ملتی خواهید یافت که همیشه از حد و اندازه های خود فرا تر بوده است. از مرکز یک امپراطوری بزرگ در قرن هفدهم میلادی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

اگر تصمیم به تحصیل در سوئد بگیرید خود را در میان ملتی خواهید یافت که همیشه از حد و اندازه های خود فرا تر بوده است. از مرکز یک امپراطوری بزرگ در قرن هفدهم میلادی گرفته تا موطن جایزه ای با اعتبار جهانی مثل نوبل؛ نفوذ سوئد مدتهاست از مرز هایش فرا تر رفته، فارغ از آنکه کل جمعیتش از یک شهر بزرگ فرا تر نمی رود.

کسب و کار های سوئدی نظیر IKEA و VOLVO در سرتاسر جهان شناخته شده هستند و مشارکت آن در اعتلای فرهنگ جهانی از موسیقی تا سینما و کارگردانانی نظیر اینگمار برگمان گسترده بوده است.

سوئد امروزی به عدالت اجتماعی اش معروف است. این کشور بیشترین میزان برابری ثروت در جهان را دارد، تفاوت پرداختی زنان و مردان در آن بین کمترین ها در جهان است، همه ی جمعیت این کشور از خدمات بهداشتی و درمانی عمومی بهره مند هستند و اقلیت ها در آن نسبت به دیگران حقوق برابر دارند. زیبایی طبیعت شمال اروپا و تحصیل رایگان برای کشور های عضو اتحادیه ی اروپا را نیز به اینها بیافزایید تا سوئد به یکی از جذاب ترین مقاصد تحصیلی جهان بدل شود.

دانشگاه های سوئد

همان گونه که از کشوری با اقتصاد متکی بر دانش و فناوری انتظار می رود، دانشگاه های خوبی در سوئد یافت خواهید کرد. ۸ دانشگاه این کشور در میان فهرست رده بندی برترین دانشگاه های جهان در سال ۱۶-۲۰۱۵ قرار دارند که از این میان، ۵ دانشگاه در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند.

دانشگاه لوند

Climate_KIC_launch-Lundjpeg

دانشگاه لوند یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین دانشگاه های شمال اروپاست و در بین برترین دانشگاه های جهان به صورت مشترک رتبه ی ۷۰ را به خود اختصاص داده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که ۴۲ هزار دانشجوی این دانشگاه تقریباً نیمی از جمعیت شهر لوند را تشکیل می دهند. این دانشگاه با ۶۰۰ دانشگاه دیگر در ۷۰ کشور جهان همکاری پژوهشی و برنامه های تبادل دانشجو مثل Erasmus دارد.

مؤسسه ی سلطنتی فناوری KTH

Royal_Institute_of_Technology_3_2012

KTH بزرگ ترین، قدیمی ترین و بین المللی ترین دانشگاه پلی تکنیک سوئد و یکی از بهترین دانشگاه های اروپا به حساب می آید. KTH که در پایتخت سوئد یعنی استکهلم واقع شده، در حال حاضر رتبه ی ۹۲ را در بین دانشگاه های جهان در اختیار دارد و یک سوم تحصیلات مهندسی و پژوهش های سوئد در آن انجام می شوند. این دانشگاه به طور پیوسته یکی از ۴۰ دانشگاه برتر رشته های مهندسی و فناوری بوده است.

دانشگاه اوپسالا

Universitas regia Upsaliensis

دانشگاه اوپسالا که تاریخ تأسیس آن به ۱۴۷۷ میلادی باز می گردد، با ۵۳۹ سال قدمت، کهن ترین دانشگاه سوئد و نیز کشور های اسکاندیناوی محسوب می شود. دانشگاه مذکور در میان فهرست برترین دانشگاه های جهان در سال ۱۶-۲۰۱۵ رتبه ی ۱۰۲ را دارد و ۴۵ هزار دانشجو در آن مشغول تحصیل اند. سابقه ی آموزشی طولانی و پر افتخار این دانشگاه باعث شده عضوی از گروه Coimbra باشد؛ یک اتحادیه ی آموزشی با استاندارد های بالا و بین المللی.

دانشگاه صنعتی چالمرز

Chalmers_University_of_Technology

دانشگاه صنعتی چالمرز واقع در شهر گوتنبرگ یکی دیگر از دانشگاه های پلی تکنیک بسیار قدرتمند است که در رتبه بندی کلی جهانی در رده ی ۱۳۲ و در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر رشته های فنی و مهندسی جهان قرار می گیرد. بیش از یک سوم دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد این دانشگاه خارجی هستند. علت این امر می تواند تا حدی برگزاری تمام دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه چالمرز به زبان انگلیسی باشد.

دانشگاه استکهلم

Stockholm-University 600

دانشگاه استکهلم دانشگاه دولتی پایتخت سوئد است که در حال حاضر در رده ی ۱۸۲ جهان قرار دارد. این دانشگاه یکی از بزرگ ترین دانشگاه های اسکاندیناوی است که ۷۰ هزار دانشجو در چهار دانشکده ی آن مشغول تحصیل هستند. دانشگاه استکهلم رشته های متعددی به زبان انگلیسی دارد و در حال حاضر بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در رشته های هنر و علوم انسانی است.

از جمله دیگر دانشگاه های سوئد که در میان رتبه بندی جهانی دانشگاه های برتر به چشم می خورند می توان به اینها اشاره کرد: دانشگاه گوتنبرگ با رتبه ی مشترک ۲۴۷، دانشگاه لینکوپینگ با رتبه ی مشترک ۲۸۶، و دانشگاه اومئو با رتبه ی مشترک ۳۱۹. به علاوه، سوئد میزبان تعدادی از مؤسسات آموزشی تخصصی نیز هست، از جمله مؤسسه ی کارولینسکا با تمرکز روی رشته های پزشکی، و دانشکده ی اقتصاد استکهلم.

شهر های دانشجویی سوئد

در ادامه نگاهی خواهیم داشت بر شهر های دانشجویی کشور سوئد:

استکهلم

stockholm-1155x510

استکهلم که میزبان تقریباً یک چهارم جمعیت کشور سوئد است، تا حد زیادی قلب تپنده ی این کشور محسوب می شود. دانشگاه های استکهلم از جمله KTH، دانشگاه استکهلم، و مؤسسه ی کارولینسکا، جزو بهترین مؤسسات آموزشی این کشور هستند. خود استکهلم نیز با رتبه ی ۲۴ در بین رتبه بندی بهترین شهر های دانشجویی جهان، بهترین شهر دانشجویی منطقه ی اسکاندیناوی محسوب می شود.

پایتخت سوئد به زیبایی، صمیمیت، فرهنگ، و کیفیت بالای زندگی معروف است. دانشجویان فرصت های زیادی برای گشت و گذار شبانه در فروشگاه ها، و کافه های این شهر خواهند داشت یا شاید ترجیح دهند با استراحت در مناطق تفریحی جزیره ی Djugarden، کمی از حال و هوای درس و دانشگاه فاصله بگیرند. شهر استکهلم روی ۱۴ جزیره بنا شده که توسط ۵۷ پل به یکدیگر متصل شده اند. یکی دیگر از مشخصه های استکهلم نیز آن است که آب همیشه در نزدیکی شما خواهد بود.

گوتنبرگ

Göteborg_in_moon_light

دومین شهر بزرگ سوئد، برای کسانی که به شهر های تاریخی، آرام و سرسبز پر از دانشگاه کشش ندارند یک موهبت الهی است. از جمله دانشگاه های گوتنبرگ می توان به این دو مؤسسه ی آموزشی سطح بالا اشاره کرد: دانشگاه صنعتی چالمرز و دانشگاه گوتنبرگ.

زندگی در شهر گوتنبرگ از بسیاری از شهر های دیگر سوئد مقرون به صرفه تر است و مکان های عمومی و تفریحی زیادی در آن واقع شده اند. این شهر بندری به حال و هوای اروپایی و محلی های صمیمی اش معروف است و محدوده ی تاریخی فوق العاده زیبایی نیز دارد تا چیزی را از دست نداده باشید. گوتنبرگ نیز به خاطر تجربه ی فوق العاده ی زندگی دانشجویی اش در بین فهرست بهترین شهر های دانشجویی در رده ی ۵۴ قرار می گیرد.

لوند

Fäladstorget_in_Lund,_Sweden

لوند یک شهر کوچک و دانشجو محور است که تاریخچه اش به قرن دهم میلادی باز می گردد. این شهر کانون شرکتهای های تک محسوب می شود و به خاطر دانشگاه فوق العاده اش از حسن شهرت زیادی برخوردار است. دانشگاه لوند که دومین دانشگاه قدیمی سوئد به حساب می آید برترین دانشگاه این کشور است که در رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان در سال ۱۶-۲۰۱۵ به صورت مشترک رتبه ی ۷۰ را به خود اختصاص داده است. موقعیت این شهر در دماغه ی جنوبی سوئد به معنای آن است که فرصت های سیاحتی و مسافرتی زیادی پیش روی شما قرار خواهد داد. همین موضوع آن را به یکی از بهترین گزینه های دانشجویان مشتاق سفر به نقاط مختلف اروپا در تعطیلات تابستانی بدل می کند.

اوپسالا

53130_sweden_uppsala_sweden

اوپسالا، چهارمین شهر بزرگ سوئد، شهر پر دار و درخت با کانال های آبروی فراوان است که قصری نیز برای خود دارد. این شهر میزبان قدیمی ترین و سومین مؤسسه ی برتر آموزشی سوئد یعنی دانشگاه اوپسالا با رتبه ی جهانی ۱۰۲ نیز هست. اوپسالا نیز مثل لوند نه تنها به خاطر اعتبار دانشگاهش، بلکه به جامعه ی زنده و پویای دانشجویی اش معروف است. هم اوپسالا و هم لوند با وجود کوچک بودنشان جامعه ی دانشجویی سرزنده ای دارند و فرصت های بیشتری برای پیدا کردن شغل های دانشجویی برای دانشجویان فراهم می کنند. اوپسالا با قرار گرفتن در شرق سوئد، با فاصله ای در حدود یک ساعت با شمال استکهلم، برای سفر به دیگر نقاط اروپا ایده آل به نظر می رسد.

اومئو

lgnorlin_110817_27985

اومئو که به مراتب بالاتر از ساحل شرقی سوئد قرار دارد با اختلاف زیاد شمالی ترین شهر از میان شهر هایی است که در این مطلب به آنها اشاره کرده ایم. همین موضوع باعث می شود بتوان اومئو را پایگاهی برای دوستداران طبیعت و علاقمندان به گشت و گذار در طبیعت بی نظیر شمال سوئد تلقی کرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این شهر در فاصله ی ۴۰۰ کیلومتری مدار شمالگان قرار دارد.

این شهر با وجود کوچک و دورافتادگی اش به هیچ وجه عقب افتاده نیست. اومئو را می توان یکی از کانون های تحقیقاتی و پژوهشی سوئد به حساب آورد که جامعه ی دانشجویی قابل توجه، زندگی شبانه ی جذاب و فرهنگی به مراتب غنی نیز دارد؛ فرهنگی که در سال ۲۰۱۴ عنوان پایتخت فرهنگی اروپا را برایش به ارمغان آورد. دانشگاه اومئو در میان ۳۲۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. شهر اومئو نیز میزبان یکی از شعبه های دانشگاه علوم کشاورزی سوئد است که در میان ۱۰ دانشگاه برتر دنیا در زمینه ی کشاورزی و جنگل داری قرار دارد.

اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد

برای اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد باید از طریق پورتال متمرکز اخذ پذیرش دانشگاه های این کشور وارد عمل شوید. تحصیل در دانشگاه برای شهروندان سوئد و کشور های عضو اتحادیه ی اروپا رایگان است. اما برای شهروندان دیگر کشور های جهان شهریه در نظر گرفته شده است. مبلغ شهریه ی مذکور از سوی هر یک از دانشگاه ها تعیین می شود اما می توان بسته به نوع مدرک، انتظار مبلغی بین ۹۰ هزار تا ۱۵۰ هزار کرون سوئد (حدود ۱۰۵۶۰ تا ۱۷۵۹۵ دلار آمریکا) را داشت.

متقاضیان کشور های غیر عضو در اتحادیه ی اروپا باید برای ثبت فرم درخواست خود نیز مبلغ ۹۰۰ کرون سوئد (۱۰۶ دلار آمریکا) بپردازند. این مبلغ ثابت است و به تعداد رشته ها یا دوره هایی که برایشان درخواست ثبت می کنید ارتباطی ندارد.

اخذ ویزای دانشجویی سوئد

مدارک و شرایط مورد نیاز برای دریافت ویزای دانشجویی سوئد بسته به اینکه اهل کشور های عضو اتحادیه ی اروپا باشید یا نه متفاوت خواهد بود.

شهروندان کشور های عضو اتحادیه ی اروپا و سوئیس

  • به ویزا نیاز نخواهند داشت.
  • باید ظرف سه ماه از ورود خود به این کشور در اداره ی مهاجرت سوئد ثبت نام کنند؛ مگر آنکه اهل یکی از کشور های اسکاندیناوی باشند. این کار می تواند به صورت حضوری، از طریق پست یا به صورت آنلاین انجام شود. البته مقررات استکهلم ممکن است اندکی متفاوت باشد.
  • باید پذیرش خود در یک رشته و تمکن مالی خود برای پوشش دوران اقامتشان در سوئد را ثابت کنند و مدارک بیمه ی درمانی شان را نشان دهند.
  • اتباع کشور سوئیس نیز باید اجازه ی اقامت مخصوصی دریافت کنند که پروسه ی مشابهی دارد.

شهروندان کشور هایی به غیر از اعضای اتحادیه یا منطقه ی اقتصادی اروپا

  • باید برای تحصیل در سوئد اجازه ی اقامت داشته باشند. این دسته از متقاضیان می توانند اجازه ی مذکور را از نزدیک ترین سفارتخانه ی سوئد دریافت کنند. هزینه ی ثبت فرم های اقامت دانشجویی و کار در سوئد پس از پایان تحصیل، ۱۰۰۰ کرون معادل با ۱۱۷ دلار آمریکاست.
  • برای اخذ اجازه ی تحصیل در سوئد باید پذیرش دانشگاهی، بیمه ی جامع درمانی و تمکن مالی خود برای دوران تحصیلشان را ثابت کنند. این دسته از متقاضیان در حال حاضر باید علاوه ی بر شهریه ی دانشگاه، برای حداقل ۱۰ ماه به ازای هر ۱ سال اقامت، ماهی ۸۰۱۰ کرون سوئد (حدود ۹۴۰ دلار آمریکا) پول داشته باشند که قسط اول آن باید پیش از دریافت اجازه ی اقامت پرداخت شده باشد. این دسته از متقاضیان تحصیل در سوئد باید هنگام ثبت درخواست، پول مورد نیاز برای کل دوران تحصیل خود را در اختیار داشته باشند. هزینه ی کرایه یا خورد و خوراک در صورت فراهم بودن محل استقرار، تغذیه ی رایگان یا بورسیه، از این مبلغ کسر خواهد شد.
  • باید سالانه اجازه ی اقامت خود را تجدید کنند.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Payam Mohammadi
    Payam Mohammadi | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

    دانشگاه فقط صنعتی شریف

مطالب پیشنهادی