ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامسونگ از تراشه ای شبیه به مغز انسان برای شناسایی حرکات و اشارات استفاده می کند [تماشا کنید]

عملکرد مغز انسان و ماشین ها متفاوت است؛ مغز ما توانایی بی بدیلی در تجزیه و تحلیل انتقادی دارد، اما ماشین ها در مواجهه با انبوه داده ها بسیار خوب عمل می کنند. همچنین مغزهای ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۰

عملکرد مغز انسان و ماشین ها متفاوت است؛ مغز ما توانایی بی بدیلی در تجزیه و تحلیل انتقادی دارد، اما ماشین ها در مواجهه با انبوه داده ها بسیار خوب عمل می کنند. همچنین مغزهای مصنوعی حدوداً 100 میلیون برابر انرژی بیشتری نسبت به انسان برای انجام فعالیت های شناختی مشابه مصرف می نمایند.

به منظور رفع این تفاوت ها، محققین و شرکت های مختلف قصد دارند تراشه هایی با ساختار شبیه به مغز انسان بسازند تا محاسبات را به روش «نرومورفیک» انجام دهند. چیپ «TrueNorth» ساخت IBM یکی از این تراشه ها به شمار می رود. در این چیپ 4096 هسته پردازشی جای گرفته اند که حدود یک میلیون سلول مغزی دیجیتال با 256 میلیون ارتباط را پدید می آورند. انتقال اطلاعات بین این سلول ها به شیوه ای مشابه با سیناپس های مغز انسان صورت می گیرد.

IBM_TrueNorth_samsung_gesture_recognition_1

به تازگی «اریک ریو» معاون تحقیقاتی «مؤسسه تکنولوژی های پیشرفته سامسونگ» نشان داده چگونه از TrueNorth می توان در کامپیوترها به منظور درک بهتر حرکات و اشارات دست با مصرف انرژی پایین تر استفاده کرد.

لازم به ذکر است اگرچه سامسونگ خودش این چیپ ها را می سازد، اما اولین شرکتی نیست که از آنها استفاده می نماید. آزمایشگاه ملی «لارنس لایومور» از TrueNorth به منظور تحقیقات امنیت سایبری بهره می گیرد. همچنین نیروی هوایی ایالات متحده نیز برای شناسایی وقایع نامعمول در ویدئوها و ساخت پهپادهای مستقل هوشمند از این تراشه استفاده می نماید.

طبق اخبار موجود، غول فناوری کره از این تراشه در سیستم «حسگر پویای بصری» بهره گرفته، که قادر است 2000 قاب تصویر را در هر ثانیه تشخیص دهد. این سرعت بالا برای تولید نقشه های سه بعدی، رانندگی خودکار، و کنترل کامپیوتر از طریق اشارات دست بسیار کاربردی خواهد بود.

IBM_TrueNorth_samsung_gesture_recognition_2

کمپانی کره ای نشان داد که چگونه از این سیستم می توان برای کنترل تلویزیون استفاده کرد. سیستم فوق قادر است حرکات دست، انگشتان، مشت کردن دست و غیره را از فاصله چند متری تشخیص دهد.

همچنین به خاطر عملکرد خوب این تراشه، سامسونگ می خواهد تعدادی از آنها را با یکدیگر ترکیب کرده و سیستم های قوی تری ایجاد کند. در همین راستا، IBM توانسته مجموعه های 16 تایی از چیپ های TrueNorth را کنار یکدیگر جای داده و یک گام دیگر به شبیه سازی مغز انسان با بیش از 86 میلیارد نرون نزدیک شود.

در ادامه ویدئوی منتشر شده در این رابطه را تماشا کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • GEEEEK
    GEEEEK | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

    نرون یا Neron نام یک شخصیت افسانه ای هستش. بهتر بود مینوشتید نورون Neuron که همون سلول های عصبی میشه

  • Amir
    Amir | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

    آخر چیپ TrueNorth رو IBM ساخته یا سامسونگ؟

  • مهدیار
    مهدیار | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

    چرا نظرات منو منتشر نمی کنید، صد تا کامنت گذاشتم هیچ کدوم تایید نشد

  • امینnew
    امینnew | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

    سلام، میدونم بی ربط اما اگر امکان داره در مورد اینستاگرام هم یه گزارش تهیه کنید مثل اینکه فیلترینگ هوشمند کردن نصف پستام و پیج های اینستاگرام فیلتر شده و باز نمیشه و فقط با فیلتر شکن باز میشه

مطالب پیشنهادی