ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا اپل پس از یک سال، هنوز هم آیپد حرفه ای را یک کامپیوتر می داند؟

اگر به خاطر داشته باشید، سال پیش در همین زمان بود که با موجی از شایعات رو به رو شده بودیم در خصوص محصولی تازه از اپل که «آیپد پرو» نام داشت. چند ماه به ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

اگر به خاطر داشته باشید، سال پیش در همین زمان بود که با موجی از شایعات رو به رو شده بودیم در خصوص محصولی تازه از اپل که «آیپد پرو» نام داشت. چند ماه به همین منوال پیش رفته بود و در نهایت یک روز تیم کوک، فرزند تازه اپل را میان دستان خود گرفت و آن را بر روی صحنه ای آورد که چند دقیقه بعد، قرار بود آیفون 6s رونمایی شود.

از همان زمان، اپل شروع کرد به فروش تبلتی که اندازه نمایشگرش، تقریباً به اندازه صفحه نمایش لپ تاپ ها بود. همین موضوع دلیلی شد تا شخص تیم کوک و اپل، محصول تازه را جایگزینی بدانند برای مک بوک و به طور کلی، کامپیوترهای همراه. کما اینکه تیم کوک اندکی پس از رونمایی از آیپد پرو، در مصاحبه اش با تلگراف عنوان کرده بود که «باورم نمی شود کاربری با وجود آیپد، بخواهد کامپیوتر بخرد».

Ipad-pro-(51)

از آن زمان چندین ماه گذشته. حالا دیگر وارد نیمه دوم سال ۲۰۱۶ شده ایم. اما اپل دست بردار نیست. این شرکت چند روز پیش یک آگهی تلویزیونی منتشر با عنوان «کامپیوتر چیست؟»، و سپس شروع کرد به توصیف یک کامپیوتر، در حالی که قاب تصویر، نمایان گر یک آیپد پرو، قلم هوشمندش به همراه کیبورد آن قابل مشاهده بود.

با اولین جمله می شنوید «تصور کنید یک کامپیوتر چه می تواند بکند». پنداری اپل واقعاً خودش هم باور کرده که آیپد پرو، می تواند جایگزینی باشد برای کامپیوترهایی که چندین دهه است عادت کرده ایم همه کار با آنها انجام دهیم. بستگی دارد البته نوع کاری که با کامپیوتر انجام می دهید، چه باشد.

آیا یک مصرف کننده صرف هستید؟ نهایتاً می خواهید در زمان رفت و آمد صبح و عصر گاهی، هنگامی که در تاکسی یا مترو نشسته اید، خبرهای روز را مرور کنید؟ سپس زمانی که سر کار می رسید، با آیپدتان به همراه کیبورد گران قیمت اش، پاسخ چند ایمیل را بدهید؟ اگر در کنار این دو مورد، شب هنگام نیز پیش از خواب به تماشای محتوای ویدیویی می پردازید، شک نکنید که آیپد پرو می تواند یک کامپیوتر کامل برای‌تان باشد. نگاهی داشته باشید به این آگهی:

تنها در حالتی این ویدیو می تواند صحیح باشد که شما، خالق محتوای بصری، برای مثال یک تصویرساز حرفه ای باشید. اما برای بیشتر افرادی که با کامپیوتر خود، امور جدی تری را پیگیری می کنند، تبلت حرفه ای اپل چندان عملکردی حرفه ای نخواهد داشت.

واضح تر که بخواهیم صحبت کنیم، می بینیم که آیپد پرو با وضعیت کنونی اش از لحاظ توانمندسازی کاربر، به یک کامپیوتر شخصی از هر نوعی، چه ویندوز و چه مک، نزدیک هم نمی شود. چه رسد به اینکه بخواهد جایگزین آن شود.

بخش زیادی از این مشکل به لجبازی همیشگی اپل بر می گردد. ما همین حالا محصولات هیبریدی دیگری در بازار داریم که ادعا می کنند قادر به جایگزینی لپ تاپ و کامپیوتر هستند و تا حد زیادی هم همین کار را انجام می دهند. البته به لطف ویندوز ۱۰ و یکپارچگی اش. ولی اپل باور دارد که نمایشگر تاچ نباید جایی در مک داشته باشد و آیپد پرو با iOS، یک سیستم عامل غنی دارد قادر است در برابر ویندوز ایستادگی کند.

در حال حاضر سامسونگ، هوآوی، ایسوس و البته خود مایکروسافت در حال ساختن محصولاتی هیبریدی (۲ در ۱) هستند که هم می توان از آنها در نقش یک لپ تاپ استفاده کرد و هم تبلت. یک نسخه کامل از ویندوز هم روی آنها قرار گرفته. اما آیپد پرو، محصولی است که یک سیستم عامل موبایلی را اجرا می کند؛ سیستم عاملی که از همان ابتدا، برای آیفون توسعه یافت و تقریباً هیچ گاه پویایی خاصی برای آیپد پیدا نکرد.

Innovashun
احتمالاً این تصویر را که در سال ۲۰۱۰، پس از رونمایی از آیپد دست به دست می شد را به یاد دارید. از نظر بسیاری از کاربران، آیپد تنها یک آیفون بزرگ تر بود.

در حال حاضر، به عنوان یک کاربر آیپد پرو، تنها توسط رابط کاربری تاچ می توانید با iOS تعامل کنید. این در حالیست که اپل ادعا می کند که شما، قادر هستید از آیپد نو نوار خود درخواست انجام امور به شکل چند وظیفه ای را داشته باشید، ولی همانگونه که احتمالاً می دانید، این موضوع نیز خلاصه شده به گشودن دو اپلیکیشن در کنار یکدیگر. اگر بخواهید چند پنجره باز داشته باشید و مدیریت چند اپ را به شکل همزمان در دست گیرید، آیپد پرو به سادگی چنین قابلیتی را در اختیارتان قرار نمی دهد.

ipad-pro2-w800

تصور کنید که یک تولید کننده محتوا هستید. می خواهید خبری را به رشته تحریر درآورید. از یک طرف در اسلک، اسکایپ یا حتی تلگرام مجبور به تعامل با همکاران تان هستید. از سوی دیگر توسط توییتر، خبرهای تازه را بررسی می کنید. گاهی هم می خواهید یک وب سایت را گشوده و مطالب تازه اش را ببینید. برعکس تصور اولیه تان، انجام تمام این کارها با آیپد پرو ممکن است.

مشکل اینجاست که در یک کامپیوتر، همه این امور را می توانید در کنار هم و با سرعت بالایی انجام دهید، ولی یک آیپد، نهایتاً اجازه گشودن دو اپلیکیشن را در کنار هم می دهد و به طور کلی موجب کاهش سرعت و پایین آمدن راندمان کاری شما می شود.

برعکس، تصور کنید که حالا یک کاربر می خواهد مقاله ای که به رشته تحریر درآمده را با آیپد پرو مطالعه کرده و در کنار آن، با یک اپلیکیشن دیگر هم کار کند. اینجاست که آنچه اپل می گوید، حقیقت دارد.

اگر تصمیم دارید اقداماتی «حرفه ای» تر از آنچه در فوق ذکر شد را انجام دهید، آیپد پرو جایگزینی برای لپ تاپ شما نخواهد بود و برعکس، انجام کارهای شما را به شدت کند خواهد کرد. آیپد پرو حتی اگر برای کاربران حرفه ای تر تجهیز شود، باز هم در ذات خود و به علت هویت موبایلی اش که از سیستم عامل آن سرچشمه گرفته، باز هم نمی تواند یک کامپیوتر، یا جایگزینی برای یک کامپیوتر باشد. محصول اپل در نهایت یک تبلت قدرتمند است؛ گونه ای از گجت ها که کاربران دیگر به آنها علاقه ای نشان نمی دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • ali ali
    ali ali | ۱۱ شهریور ۱۳۹۵

    نقد میخواید فقط دیجیکالا
    بدون اینکه طرفداری کنه از همه چی درست میگه
    اما شما چی واقعا خودتون متن رو بخونید......

  • ali ali
    ali ali | ۱۱ شهریور ۱۳۹۵

    از اون بنر اول سایتتون مشخصه طرفدار سامسونگ هستید

  • masoud_bigs
    masoud_bigs | ۲۵ مرداد ۱۳۹۵

    کاملا درست و دقیق توصیف کردید. کسی که تولید کننده اسناد و محتوی است به هیچ وجه نمیتواند آیپد را جایگزین لپ تاپ کند. مطور مثال وقتی یک مهندس فروش همزمان اوتلوک و اکسل و ورد و پی دی اف و کروم و چندین فولدر رو باهم باز کرده و مدام بین اونها در حرکت است حتی کار با پی سی هم بسیار کند میشه، نه اینکه اصلا نمیشه با آیپد اینها رو انجام داد، بلکه بشکل تصاعدی سرعت شما کم میشه.
    البته در مورد کاهش فروش آیپد هم باید توجه داشت که تولید کنندگان تبلت اندرویید بسیار وضعیت اسفناکی دارند. فقط سری به دیجی کالا بزنید تا ببینید فقط یکی دو تبلت نسبتا بروز از سامسونگ معرفی شده و تقریبا همه از بازار آن بیرون آمده اند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی