ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسپیس اکس ششمین فرود موفقیت آمیز راکت فالکون 9 را جشن گرفت

دقایقی قبل، کمپانی SpaceX موفق شد یکی دیگر از راکت های فالکون 9 را با موفقیت روی سکوی شناور بر سطح دریا فرود آورد. این موشک برای ارسال ماهواره مخابراتی ژاپنی به مدار زمین پرتاب شده ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۰:۴۶

دقایقی قبل، کمپانی SpaceX موفق شد یکی دیگر از راکت های فالکون 9 را با موفقیت روی سکوی شناور بر سطح دریا فرود آورد. این موشک برای ارسال ماهواره مخابراتی ژاپنی به مدار زمین پرتاب شده بود. با این حساب، چهارمین فرود موفقیت آمیز شرکت فوق روی سکوی شناور و پنجمین عملیات پیروزمندانه آنها در این زمینه طی سال جاری میلادی رقم خورد.

ظاهراً پرتاب این راکت برای SpaceX دردسر زیادی داشته، چون موشک فالکون 9 باید ماهواره JCSAT-16 را به مدار GTO زمین انتقال می داد، مداری که بیش از 32 هزار کیلومتر با سطح زمین فاصله دارد و دستیابی به این فاصله نیازمند سرعت بسیار زیاد و مصرف سوخت بالاست.

به گفته کمپانی یاد شده، راکت هایی که به مدار GTO می روند در زمان برگشت با سرعت فوق العاده زیاد و گرمای شدید مواجه شده، ضمن اینکه سوخت بسیار کمتری نیز در آنها باقی مانده تا بتوانند دوباره موتورها را روشن کرده و عملیات فرود را انجام دهند.

علی رغم این چالش ها SpaceX تاکنون توانسته سه راکت را پس از ارسال به مدار GTO روی زمین بنشاند و با این عملیات، تعداد فرودهای موفقیت آمیز آنها از شکست هایشان بیشتر شده، زیرا از بین 11 تلاش شرکت مورد بحث برای فرود موشک طی دو سال گذشته، شش فالکون 9 به سلامت به سطح زمین بازگشته اند.

لازم به ذکر است با افزایش ذخیره موشک های فرود آمده در انبارهای این کمپانی، به زودی شاهد استفاده مجدد از آنها خواهیم بود. «ایلان ماسک» چندی پیش اعلام کرد قصد دارد اولین راکت فرود آمده روی زمین را دوباره به فضا پرتاب نماید، و این اقدام احتمالاً در ماه سپتامبر یا اکتبر رخ خواهد داد.

طبق برنامه اسپیس اکس موشک فالکون 9 که در ماه آوریل روی زمین نشست برای عملیات خطیر پرتاب مجدد انتخاب شده، هرچند هنوز مشخص نیست چه محموله ای توسط آن حمل خواهد شد. گفتنی است با ارسال مجدد راکت های فرود آمده به فضا، این کمپانی می تواند بخشی از مخارج جاری را پوشش داده و تا 30 درصد در هزینه های پرتاب صرفه جویی نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • peyman17
    peyman17 | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

    اولش که ایلان ماسک از اهدافش میگه اکثرا مسخرش میکنن بعدش که به نتیجه میرسه همه تعجب میکنن دنیا به همچین آدمایی احتیاج داره تا پیشرفت کنه

  • آریا
    آریا | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

    لایو دیدم

  • JustME
    JustME | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

    ????

مطالب پیشنهادی