ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

موفقیت دانشمندان در استفاده از امواج فراصوت برای معلق نگه داشتن اجسام بزرگ

دانشمندان مدتهاست آرزوی استفاده از امواج صوتی برای بلند کردن اجسام و معلق نگه داشتن آنها در هوا را در سر می پرورانند، اما یک مشکل بزرگ بر سر این راه وجود داشته است: اینکه ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

دانشمندان مدتهاست آرزوی استفاده از امواج صوتی برای بلند کردن اجسام و معلق نگه داشتن آنها در هوا را در سر می پرورانند، اما یک مشکل بزرگ بر سر این راه وجود داشته است: اینکه نمی توان بدون انتخاب گزینشی شیء مورد نظر، جسمی بزرگ تر از طول موج به کار گرفته شده را به حالت معلق درآورد. با این وجود، شاید بتوان در آینده این مشکل را حل کرد. محققان برزیلی و بریتانیایی توانسته اند با موفقیت توپی از جنس پلی استایرن با اندازه ای ۳.۶ برابر طول موج به کار گرفته شده را بلند کنند و در هوا معلق نگه دارند.

ترفند به کار گرفته شده برای این کار، خلق موج ساکن در فاصله ی بین تراگذار (منبع امواج فراصوت) و شیء مورد نظر بوده است. به این ترتیب می توان زاویه و تعداد تراگذار های امواج فراصوت را بدون تحت تأثیر قرار دادن نتیجه تغییر داد؛ امری که در نهایت موجب ایجاد انرژی افقی و عمودی لازم برای بلند کردن جسم می شود. با این تکنیک دیگر برای جلوگیری از حرکت شیء به سمت بیرون، به نگهدارنده های فیزیکی احتیاجی نخواهد بود.

این فناوری در حال حاضر فقط روی اجسام ثابت و بی تحرک قابل استفاده است؛ بنابراین نباید انتظار داشت به این زودی ها شاهد اتومبیل های پرنده ی مجهز به امواج فراصوت باشیم. اما بلند کردن اجسام بزرگ تر با اندازه ها و اَشکال مختلف دور از دسترس نخواهد بود. شاید در نهایت بتوان از این فناوری برای نگه داشتن مایعات در فضا یا بررسی اجسام داغ که در حالت عادی بدون تماس نمی توان آنها را مورد مطالعه قرار داد استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hashemir
    hashemir | ۲۵ مرداد ۱۳۹۵

    WoW

مطالب پیشنهادی