ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

جزییات بیشتر از حکم اسقاط 13 خودرو قاچاق؛ تبدیل ارز به آهن ضایعاتی

براساس یک مصوبه جدید، فروش و مزایده کالاهای قاچاق از دستور کار ستاد مبارزه با قاچاق خارج شده و از این پس کالاهای مکشوفه قاچاق یا به مبدا بازگردانده می شوند و یا در کشور ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

براساس یک مصوبه جدید، فروش و مزایده کالاهای قاچاق از دستور کار ستاد مبارزه با قاچاق خارج شده و از این پس کالاهای مکشوفه قاچاق یا به مبدا بازگردانده می شوند و یا در کشور معدوم خواهند شد.

این قانون حالا دامن 13 خودرو قاچاق را در استان فارس گرفته است و براساس اخبار منتشر شده قرار است خودروهای گران قیمتی نظیر انواع مرسدس بنز، پورشه، ب ام و و رنجرور در اواخر این هفته اسقاط شوند.

PRES-1-w600

جالب تر آنکه طبق صحبت های محمود بهمنی، رئیس سابق بانک مرکزی و نماینده فعلی ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی، مسئولین مربوطه گزینه های دیگری مانند صادرات و بازگشت این خودروها به کشور مبدا و یا فروش قطعات آن ها را نیز بررسی کرده اند اما در نهایت تصمیم به معدوم سازی این ماشین ها گرفته شده است.

PRES-5-w600

این درحالیست که اگر قیمت میانگین 13 خودرو آلمانی و انگلیسی را حداقل 30 هزار دلار در نظر بگیریم، ارزش تمامی آن ها حدود 390 هزار دلار و فراتر از یک میلیارد تومان می شود و طبیعتا هزینه حمل به کشورهای حاشیه خلیج فارس (از استان فارس تا کشورهای حاشیه خلیج فارس) و فروش این خودروهای لوکس به یک سوم چنین رقمی هم نمی رسد.

PRES-3-w600

هرچند اطلاعاتی از مدل دقیق خودروها در دسترس نیست اما خودروهای پورشه و مرسدس بنز و رنجرور احتمالا بسیار بیشتر از 30 هزار دلار ارزش دارند و تمامی معادلات بالا می تواند تا مرز 3 میلیارد تومان افزایش یابد.

از سوی دیگر مسلما حتی نگهداری چنین خودروهایی در کشور و تبدیل آن ها به خودروهای ویژه امداد رسانی، پلیس و نیروی انتظامی نیز می توانست گزینه ای بهتر از پرس کردن آن ها و تبدیل به آهن پاره باشد.

PRES-2-w600

به هرحال این حکم هنوز اجرا نشده و بررسی تمام زوایای آن طبق اطلاعات فعلی امکان پذیر نیست، اما پر واضح است که در صورت ادامه یافتن روند پرس کردن خودروهای وارداتی، شاهد نابودی صد ها هزار دلار ارزی خواهیم بود که به هر صورت از کشور خارج شده اند و حالا قرار است تبدیل به آهن های ضایعاتی و مواد پایه کوره های ذوب آهن شوند.

متاسفانه تعداد خودروهای قاچاق به کشورمان نیز به هیچ عنوان کم نیست و طبق اطلاعات رسمی و غیر رسمی حتی خودروهای بسیار گران قیمت نظیر رولزرویس گوست 400 هزار دلاری، مرسدس بنز های G CLASS و تعداد بسیار زیادی انواع مرسدس بنز، پورشه، تویوتا، ب ام و و حتی ولوو های صفر کیلومتر در انبارهای سازمان اموال تملیکی خاک می خورند.

PRES-7-w600

با توجه به شواهد و قرائن فعلی می توان با اطمینان گفت که صادرات مجدد و فروش این خودروها در بازار کشورهای منطقه یا تغییر کاربری آن ها به خودروهای خدمات شهری و جاده ای، به مراتب منطقی تر از پرس کردن و ذوب کردن آن هاست.

سرمایه و ارزی که بدین شکل از بین می رود آسیبی غیر قابل جبران به اقتصاد کشور وارد می کند و در قبال آن هیچ چیز عاید کشور و مردم نخواهد شد.

PRES-6-w600

در حالی که تبدیل کردن خودروهایی چون تویوتا یا رنجرور به آمبولانس و ماشین های پلیس، یا تغییر کاربری مرسدس بنز، پورشه و ب ام و به خودروهای تشریفات، به شکل قابل توجهی از هزینه های جاری دستگاه های اجرایی می کاهد و می تواند به افزایش کیفیت خدمات رسانی و بهبود روند اجرای اقتصاد مقاومتی بیانجامد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (50 مورد)
  • Hojat Jahed
    Hojat Jahed | ۲۳ تیر ۱۴۰۱

    باسلام واحترام و عرض معذرت از حُضار
    - ببخشید منظور آقازاده ها از معدوم کردن، همان گذاشتن در جیب پشتشون هست؟! (قایم موشک بازی یا شعبده بازی؛ که دیگه ماشین رو نمیبینی، در ظاهر میگن معدوم کردیم، اما در واقع رییس در جای دیگه سوارش میشه یا میفروشه).

  • ehsan dorani
    ehsan dorani | ۱۴ شهریور ۱۳۹۵

    قرار شد صادرشون کنن
    ولی اگه تو خود کشور بفروشن دو برابر گیرشون میا ??

  • MA725
    MA725 | ۱ شهریور ۱۳۹۵

    واقعا مغزشون کاملا تعطیله کاملا

  • Sinbad Sinbadi
    Sinbad Sinbadi | ۱ شهریور ۱۳۹۵

    واقعا حیفه. میشه خیلی کارا باهاشون کرد در راستای خدمت رسانی به کشور

  • AliAbdiNejad
    AliAbdiNejad | ۳۰ مرداد ۱۳۹۵

    به قول یکی از دوستان: "جهان سوم هستیم دیگه"
    روزانه چندین تن میوه رو نابود میکنن در صورتی که خانواده هایی هستن که ماهی یک بار هم میوه نمی خورن.
    همین خودرو ها رو بفروشین و پولشو بدین به خانواده های بی سرپرست.
    هزار و یک کار میشه کرد با این خودروها ولی مسئولین ترجیح میدن نابود کنن چون به اقتصاد کشور صدمه می زنه، نابود سازی این خودروها صدمه بیتری به اقتصاد میزنه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی