ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا دوباره به حالت عادی بازگشت

پس از نزدیک به یک هفته، رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا دوباره به فعالیت مشغول شد. این سازه فضایی که مسئولیت ثبت تصاویر دقیق از شراره های خورشیدی، آتش سطح این ستاره و حلقه های تاجی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۰

پس از نزدیک به یک هفته، رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا دوباره به فعالیت مشغول شد. این سازه فضایی که مسئولیت ثبت تصاویر دقیق از شراره های خورشیدی، آتش سطح این ستاره و حلقه های تاجی را بر عهده دارد، چندی قبل دچار ایراد فنی شد و از کار افتاد.

این رصدخانه که به اختصار SDO نامیده می شود، در تاریخ دوم آگوست (12 مرداد) هنگام گذر ماه از بین این سازه و خورشید، وارد حالت کالیبراسیون شد. لازم به ذکر است که این عملیات، اقدامی معمول به شمار می رود و در این وضعیت، مجموعه فوق به حالت انتظار فرو رفته و پس از پایان گذر ماه، دوباره به حالت عادی باز می گردد.

Solar_Dynamics_Observatory_nasa_1

در آخرین عملیات، SDO دچار مشکل شده و از حالت آماده باش بیرون نیامد. تیم مهندسین این پروژه مجبور شدند ابزارهای علمی نصب شده روی این رصدخانه را یک به یک فعال سازند. دو ابزار اول یعنی «تصویرگر لرزه شناسی و مغناطیسی» و «ابزار سنجش تغییرات فرابنفش» به سادگی و طی دو روز به شرایط عملیاتی برگشتند.

ظاهراً آخرین قسمت سازه فضایی یاد شده یعنی «سیستم تصویربرداری اتمسفری» که وظیفه تصویربرداری از پلاسمای اطراف خورشید را بر عهده دارد، دچار مشکلات اساسی بوده و تیم پروژه فوق مجبور شدند تمامی نرم افزارهای آن را دوباره بارگذاری نمایند. در نتیجه عملیاتی ساختن SDO بیش از یک هفته به طول انجامید.

Solar_Dynamics_Observatory_nasa_2

گفتنی است در حال حاضر رصدخانه خورشیدی ناسا دوباره به فعالیت مشغول بوده اما احتمالاً تا مدتی تحت نظارت ویژه قرار گیرد تا نسبت به صحت عملکرد و داده های به دست آمده و همچنین کالیبره بودن آن اطمینان حاصل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی