ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه در ویندوز فایل های تکراری را شناسایی و حذف کنیم؟

فایل های تکراری؛ مواردی که مدت هاست به جان هارد درایو کامپیوترهایمان افتاده و دست از سر این قطعه ی زبان بسته بر نمی دارند. حتماً می دانید که فایل های تکراری فضای با ارزشی از هارد دیسک ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

فایل های تکراری؛ مواردی که مدت هاست به جان هارد درایو کامپیوترهایمان افتاده و دست از سر این قطعه ی زبان بسته بر نمی دارند. حتماً می دانید که فایل های تکراری فضای با ارزشی از هارد دیسک کامپیوتر شما را هدر می دهند. این مسئله وقتی حادتر می شود که از یک فضای ذخیره سازی اس اس دی استفاده کنید.

این موضوع آزار دهنده سبب سنگین شدن بی دلیل فایل های پشتیبان شما شده و اموری چون بازیابی اطلاعات را با مشکل جدی رو به رو می سازد. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که چگونه قادر هستید فضای ذخیره سازی خود را با حذف فایل های تکراری، آزادتر کنید.

ضمناً بد نیست بدانید، ما نیز از مواردی چون تولبارهای متفرقه و ابزار بی استفاده ای که همراه با برخی نرم افزارها به صورت خودکار روی سیستم مان نصب می شود، متنفر هستیم. پس برای پیدا کردن بهترین نرم افزارها زمان صرف می کنیم. بنابراین هر نرم افزاری که طی این مطلب به شما پیشنهاد می شود عاری از تولبارهای متفرقه خواهد بود.

با نرم افزار های dupeGuru ،dupeGuru Music Edition و dupeGuru Pictures Edition آشنا شوید

برای پیدا کردن فایل های تکراری و حذف آن ها نرم افزار dupeGuru یکی از بهترین هاست. این نرم افزار کاملاً رایگان و در سه نسخه ی dupeGuru ،dupeGuru Music Edition و dupeGuru Pictures Edition عرضه شده است.

نسخه ی مربوط به تصاویر و موزیک به صورت تخصصی برای پیدا کردن تصاویر و موزیک های تکراری مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، نسخه ی موزیک می تواند ترانه های مختلف حتی اگر کد گذاری و بیت ریت فایل MP3 آن ها متفاوت باشد را پیدا کند.

در همین راستا نسخه ی تصاویر نیز، عکس های تکراری، حتی اگر آن ها را کمی ویرایش کرده و یا تغییر سایز داده باشید را  پیدا می کند. این ابزار با استفاده از الگوریتم «fuzzy match» می تواند تصاویر تقریباً یکسان را شناسایی کند.

توجه: طی اشاره ی وبسایت ارائه دهنده ی dupeGuru نسخه ی ویندوز دیگر پشتیبانی نمی شود، اما باید گفت که لینک های موجود در بخش old versions هنوز هم به خوبی روی سیستم عامل ویندوز کار می کنند.

ximg_5456ca2c0c182.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.xm0HOqo9dP

شاید برایتان جالب باشد که dupeGuru نرم افزاری کاملاً اپن سورس است. نصب این نرم افزار هیچ گونه تولبار و موارد بی استفاده ی دیگر را روی سیستم تان نصب نخواهد کرد و همچنین برای خرید هیچ مورد اضافه ای تشویق تان نمی کند.

رابط کاربری نیز بی آلایش و در عین حال ساده در استفاده است. تنها کافیست آن را باز، فایل ها و درایوهایی که می خواهید اسکن شوند را به آن اضافه و سپس روی گزینه ی Scan کلیک کنید.

پس از انجام این کار فایل های تکراری برای شما نمایان می شود و قادر هستید موارد مورد نظر خود را انتخاب و سپس پاک کنید. برای باز کردن و بررسی فایل ها نیز کافیست روی آن ها دو بار کلیک کنید.

ximg_5456ca7362149.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.CdiUv1P2lH

DigitalVolcano’s Duplicate Cleaner با قدرت به جنگ فایل های تکراری می رود

نرم افزار Duplicate Cleaner متعلق به Digital Volcano نیز می تواند یکی دیگر از موارد انتخابی شما باشد. نسخه ی کامل این نرم افزار برخلاف موارد قبلی برای ارائه ی ویژگی های بیشتر نیازمند پرداخت پول است. با این حال نسخه ی رایگان نیز ویژگی های اساسی برای اسکن و حذف فایل های تکراری همراه با یک رابط کاربری خوب ارائه می کند.

با نصب نرم افزار با این که به سمت سایت Download.com منتقل شدیم، اما همچنان هیچگونه تولبار و یا موارد اضافه ی دیگری روی سیستم ما نصب نشد. DigitalVolcano با ارائه ی یک محصول خوب و نشان دادن آن به مشتری امیدوار است کاربران نسخه ی کامل را خریداری کرده تا بدین طریق به مزایای بیشتری دسترسی پیدا کنند؛ روشی قدیمی و از مد افتاده!

داپلیکیت کلینر با ارائه ی یک رابط کاربری دلپذیر، کامپیوتر و هر درایو ذخیره سازی خارجی متصل به آن را برای پیدا کردن فایل های تکراری اسکن می کند. با خرید نسخه ی حرفه ای نیز داپلیکیت کلینر قادر به پیدا کردن تصاویر بسیار مشابه و فایل های موسیقی متفاوت، خواهد بود.

این در حالی است که نسخه ی رایگان تنها ویژگی پیدا کردن فایل های تکراری را به کاربر ارائه می کند. رابط کاربری زیباتر و صد البته بازتر گذاشتن دست کاربران از جمله مزیت داپلیکیت کلینر نسبت به dupeGuru به شمار می رود.

ximg_5456ccdf77d94.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.iq7GV1lhZY

برای مقابله با تصاویر تکراری به VisiPics بپیوندید

VisiPics قادر است تصاویر بسیار مشابه را اسکن کند. به عنوان مثال این نرم افزار می تواند تصاویری که تغییر سایز، ویرایش و تغییر جهت داده شده اند را شناسایی و به عنوان موارد تکراری تحویل کاربر دهد. مطمئناً بیش تر اوقات برای شما هم پیش آمده که بسیاری از این نسخه های کپی و تکراری به کارتان نیاید. ویزی پیکس اینجاست که در این مورد به شما کمک کند.

نرم افزار dupeGuru و یا موارد مشابه دیگر نیز قادر به انجام این کار هستند، اما ویزی پیکس با ارائه ی رابط کاربری مناسب تنها برای تصاویر ساخته شده است. اگر مجموعه ای بزرگ از تصاویر دیجیتالی در اختیار دارید، ویزی پیکس با ارائه ی مزایای بصری بیشتر در جست و جو و حذف کردن تصاویر می تواند به انتخاب اول شما تبدیل شود.

ویزی پیکس کاملاً رایگان بوده و همانند نرم افزارهایی که پیش تر معرفی شد، موارد اضافی و آزاردهنده را روی سیستم شما نصب نمی کند.

ximg_5456cfae23409.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.cAxuvoQEqC

Duplicate File Finder یک نرم افزار کاربردی و متن باز دیگر

Duplicate File Finder با یک رابط کاربری خالی از چیزهای اضافه، یکی دیگر از نرم افزارهای کاربردی متن باز در این زمینه به شمار می رود. اما رویکرد داپلیکیت فایل فایندر در مقابل موارد مشابه کمی فرق می کند. در واقع این نرم افزار به دنبال مضنون هایی با اندازه ی یکسان گشته و سپس آن ها را از نظر تکراری بودن بررسی می کند.

این بدان معناست که شما در استفاده از این اپلیکیشن، تقریباً به ویژگی های دقیق تطابقی که دیگر اپلیکیشن ها ارائه می کنند، دسترسی نخواهید داشت. با این حال مزیتی که داپلیکیت فایل فایندر نسبت به هم نوعان خود دارد سرعت در جست و جوی فایل های بزرگ است.

اگر فایل های کاملاً مشابه برای شما آزار دهنده شده اند و می خواهید با آن ها به میدان نبرد بروید پس از داپلیکیت فایل فایندر استفاده کنید. نرم افزار مذکور نسبت به موارد قبلی دارای رابط کاربری بهتر و زیباتری نیست اما در مقابل کار می کند و سرعت بیشتری ارائه می دهد.

ximg_5456cd7779ccd.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.vlNSk0oD7w

مطمئناً نرم افزارهایی که برای شما معرفی کردیم فهرستی کامل از اپلیکیشن های شناسایی فایل های تکراری برای ویندوز نیستند. در واقع اپلیکیشن های بسیار دیگری نیز وجود دارند، اما با نصب تولبارها و موارد آزار دهنده سیستم شما را شلوغ کرده و سردرگم تان می کنند.

نرم افزارهایی که برای شما نام برده شد قادر هستند عملیات اسکن کامپیوتر برای پیدا کردن فایل های تکراری را بدون نصب هیچ مورد اضافه و حتی درخواست پول انجام دهند.

تا یادمان نرفته بگوییم که حواستان باشد فایل های تکراری در پوشه های سیستم را حذف نکنید. به عنوان مثال فایل هایی که در C:\Program Files یا C:\Windows قرار دارند. عملکرد صحیح برخی برنامه ها عموماً به نسخه های کپی از برخی فایل ها در مکان های مشخص بستگی دارند.

اگر می خواهید با مشکل خاصی در کامپیوتر خود مواجه نشوید، بهتر است که فایل های سیستمی را رها کنید و به تمیز کردن داده های شخصی خود شامل اسناد، تصاویر، فایل های موسیقی، فیلم ها و هرچیز دیگری که ممکن است نسخه ای تکراری از آن وجود داشته باشد، بپردازید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۶ شهریور ۱۳۹۵

    متشکرم

  • mohsen_raee
    mohsen_raee | ۲۷ مرداد ۱۳۹۵

    سلام
    گویا dupeguru دیگه ویندوز رو ساپورت نمیکنه

  • رهگذر
    رهگذر | ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

    "در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم "
    به نظرم جایگزینی کلمه "مطلب" به جای کلمه "مقاله" در جمله بالا بهتر هست

    در ضمن باز به نظرم بهتر هست عنوان مطلب به "معرفی و مقایسه بهترین نرم افزار ها در زمینه یافتن فایلهای تکراری" (یا یک چیزی تو همین مایه ها) تغییر داده بشه. عناون فعلی دور از مغز مطلب هست.

مطالب پیشنهادی