ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: هواوی P9 Lite ؛ هارمونی شرقی

آدمیزاد دوست دارد برای همه چیز قاعده و قانون تعریف کند. دست خودش نیست، ذهن او برای خلاقیت انرژی زیادی مصرف می کند و به همین به دنبال ساده تر ساختن پردازش ها است تا ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

آدمیزاد دوست دارد برای همه چیز قاعده و قانون تعریف کند. دست خودش نیست، ذهن او برای خلاقیت انرژی زیادی مصرف می کند و به همین به دنبال ساده تر ساختن پردازش ها است تا به خودش زحمت کمتری بدهد. این مسأله هم خوب است و هم بد. خوب از این جهت که کارها ساده تر می شوند و بد از این جهت که نمی توانیم همه چیز را قاعده مند کنیم و گاهی این رفتار، موجب بروز خطا می شود.

بگذارید کمی عمیق تر شویم. دنیا رو به زوال است و راز دوام آوردن، تمرکز است. آدمی نمی تواند چند هندوانه را با هم بردارد وگرنه آخر سر همه می افتند و هیچ هندوانه ای برایش نمی ماند. از طرف دیگر، می گوییم که «همه تخم مرغ هایت را در یک سبد نگذار». که می توان آن را نقطه مقابل جمله قبلی تفسیر کرد. شاید این دو گفته پارادوکس به نظر برسند اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است.

huawei p9 (13)

طور دیگری تفسیر کنیم. برای موفقیت، باید هم تمرکز داشت و هم این که موفقیت خود را فقط به یک عامل وابسته نسازیم. خب، این ها همه را گفتیم که چه؟ که بگوییم آدمیزاد در حقیقت به دنبال هارمونی است. هارمونی، زیبایی و منطق را با هم دارد. هواوی خوب این فلسفه را درک کرده است. شرکتی که تا همین چند وقت پیش محصولات بسیار متنوعی داشت، حالا به هارمونی رسیده است.

هارمونی، زیبایی و منطق را با هم دارد.

چینی ها با تولید خانواده P9، یک زبان طراحی واحد را دنبال کرده اند و روی هدف خود متمرکز شده اند. از طرف دیگر، اعضای مختلفی را در این خانواده جای داده اند: P9، P9 Plus و حالا P9 Lite. این موبایل مخصوص آن دسته از افرادی است که می خواهند با بودجه کمتری P9 تهیه کنند. قیمت کمتر لزوماً به معنی کیفیت پایین تر نیست. هواوی در این سال ها نشان داده که حداقل به کیفیت ساخت موبایل هایش توجه دارد. اما طبیعی است که P9 Lite به خاطر قیمت کمتر، امکانات محدودتری داشته باشد. سوال اینجاست که آیا P9 Lite نیز یکی دیگر از آن مدل های mini است که صرفا اسم پرچمدارش را یدک می شود؟

طراحی

huawei p9 (27)

P9 Lite از طراحی مشابه P9 بهره می برد با این تفاوت که پلاستیک پلی کربنات جایگزین بدنه آلومینیومی شده و تنها شاسی دور دستگاه فلزی است. کیفیت ساخت کلی این موبایل در حد مطلوبی قرار دارد و هواوی از پلاستیک با کیفیتی در آن استفاده کرده است. فلز دور دستگاه نیز پرداخته شده و لبه های آن برش خورده است که باعث می شود ضخامت آن کمتر از مقدار واقعی اش به نظر برسد.

هواوی سعی کرده ظاهری لوکس و حس خوب P9 را در اینجا نیز حفظ کند و فکر می کنیم تا حدود زیادی موفق بوده است. این موبایل ظاهر جذابی دارد و در دست گرفتن آن حس خوبی به شما می دهد. یکی به خاطر جنس بدنه و دیگری سبک بودن آن. وزن P9 Lite به 147 گرم می رسد که البته مقدار کمی نیست اما به خاطر ابعاد دستگاه و نحوه توزیع اجزای سخت افزار در بدنه، وزن نقطه ای آن کمتر احساس می شود.

huawei p9 (3)

P9 Lite ابعادی معادل 146.8x72.6 میلی متر دارد و ضخامت آن تنها 7.5 میلی متر است. در سمت راست آن دکمه پاور و تنظیم صدا و در سمت چپ، درگاه کارت حافظه/سیم کارت دوم دیده می شود که می توانید بین این دو یکی را انتخاب کنید. پشت دستگاه اما جای بحث دارد. این قسمت طوری طراحی شده که اگر ندانید، ممکن است فکر کنید P9 Lite دو دوربین دارد. ولی یکی دوربین است و دیگری حسگر اثر انگشت.

دوربین به همراه فلش دو رنگ در یک نوار مشکی براق قرار گرفته تا فضای مشابه P9 را بازسازی کند اما استفاده از پلاستیک براق چندان جالب به نظر نمی رسد. دوربین دوگانه 12.6 مگاپیکسلی لایکا P9 هم جای خودش را به یک دوربین 13 مگاپیکسلی داده است.

huawei p9 (16)

در بالای دستگاه جک 3.5 میلی متری صدا و میکرفون دوم قرار دارند که این میکروفون وظیفه ضبط صدای استریو و همچین کاهش نویز را به دوش می کشد. در پایین نیز درگاه Micro USB و اسپیکر دیده می شوند. عجیب است که هواوی برای این موبایل Micro USB را جایگزین USB-C کرده. گویا رویه این است که ابتدا پرچمدارها به این درگاه مجهز شوند و سپس نوبت به دیگران می رسد.

با این که P9 مدل Lite پرچمدار فعلی هواوی محسوب می شود، اما کیفیت و ساختار خوب خود را حفظ کرده است.

مورد دیگری که انتقاد همیشگی ما را به دنبال داشته این است که در زیر دستگاه شما دو سری حفره می بینید اما فقط یکی از آن ها اسپیکر است. دیگری احتمالاً میکروفون را در خود جای داده اما کارایی دقیق آن مشخص نیست و از هواوی می خواهیم کاربرد آن را برای ما و کاربران دیجیاتو شرح دهد.

huawei p9 (14)

نکته مهمی در مورد P9 Lite وجود دارد. طراحی و کیفیت ساخت P9 Lite به عنوان کوچکترین عضو خانواده P9 در حد مطلوبی قرار دارد. تا چند وقت پیش وقتی صحبت از مدل mini یا Lite یک موبایل می شد، تصور همه ما، یک مدل ضعیف و بی کیفیت بود که فقط از نام مدل اصلی برای فروش بیشتر سوء استفاده می کرد و واقعیت هم داشت. اما P9 Lite چنین نیست و با این که مدل Lite پرچمدار این شرکت محسوب می شود، اما کیفیت و ساختار خوب خود را حفظ کرده است.

P9 Lite در رنگ های سفید، مشکی و طلایی به بازار عرضه می شود.

نمایشگر

huawei p9 (19)

موبایل جدید هواوی از یک نمایشگر 5.2 اینچی با رزولوشن Full HD بهره می برد. نمایشگر 76.4 درصد فضای جلوی دستگاه را به خود اختصاص داده که یعنی حاشیه های اطراف آن کم هستند. چگالی نمایشگر نیز به 424 پیکسل در هر اینچ می رسد. نمایشگر P9 Lite از نوع IPS است و رنگ ها را طبیعی، پویا و بدون اشباع نشان می دهد.

کیفیت و وضوح تصویر برای یک میان رده در حد مناسبی قرار دارد و کاملاً راضی کننده است. با استفاده از نمایشگر IPS هواوی موفق شده به نسبت کنتراست حدود 1200:1 دست پیدا کند. این عدد به خوبی گویا است و تصاویر نسبتاً عمیق و مشکی خالص تری را شاهد هستیم. هر چند از نظر کنتراست، موبایل های سری A سامسونگ با نمایشگر AMOLED عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشته اند.

huawei p9 (28)

حداکثر نور نمایشگر در حدود 450 نیت است که خوانایی قابل قبولی را زیر نور مستقیم خورشید امکان پذیر می سازد. حداقل نور آن نیز حدود 10 نیت است که البته کمی برای محیط های کم نور زیاد است و شاید چشم را اذیت کند. هواوی در مورد نوع پوشش محافظ به کار رفته برای نمایشگر P9 Lite حرفی به میان نیاورده و بر همین اساس به نظر می رسد از شیشه ضد خش در آن استفاده نشده باشد.

یک نکته جالب: حتماً برای شما پیش آمده که موبایل در جیبتان باشد و وقتی آن را بیرون می آورید با صفحه ورود اشتباه رمز عبور مواجه شوید. حسگر مجاورت نمایشگر P9 Lite از قابلیتی به نام «تشخیص جیب» برخوردار است تا از فعال شدن و لمس صفحه در جیب شما جلوگیری کند.

نرم افزار

1

تلفن هوشمند جدید هواوی با اندروید 6 عرضه می شود. مهم ترین قابلیت نسخه 6 اندروید، تعیین سطح دسترسی اپلیکیشن ها توسط کاربر و بهبود مصرف باتری است. روی اندروید 6، نسخه 4.1 رابط کاربری Emotion UI هواوی سوار شده که منوی اپلیکیشن ها و صفحه Home در آن ادغام شده اند.

صفحه قفل هر بار یک تصویر متفاوت را نشان می دهد

این رابط کاربری نسبت به قبل بهبودهایی داشته و یک دست تر شده است. هواوی سعی کرده با افزودن ویژگی های بصری، بر جذابیت Emotion UI بیفزاید. مثلاً صفحه قفل هر بار یک تصویر متفاوت را نشان می دهد یا آیکن ها، همه به طور یکدست دارای گوشه های گرد هستند.

5

نوار نوتیفیکیشن ها در این رابط کاربری دارای دو بخش است: یک زبانه فقط به اعلان ها اختصاص دارد و یک زبانه به میانبرهایی مثل وای فای و بلوتوث. هواوی با این روش، کار را برای کاربر کمی سخت کرده است. اما از طرف دیگر، در صفحه قفل، با سوایپ به طرف بالا از پایین صفحه، یک نوار جعبه ابزار مانند آنچه که در iOS وجود دارد، بالا می آید و با آن به مواردی مثل بلوتوث، وای فای، چراغ قوه (با فلش دوربین) و ... دسترسی خواهید داشت.

اپلیکیشن های WPS Office و Health از اپ های شاخصی هستند که به صورت پیش فرض روی P9 Lite وجود دارند. اولی برای مدیریت فایل های آفیس و دومی وضعیت سلامتی شما را زیر نظر می گیرد و برنامه های برای بهبود آن ارائه می کند.

2

یک اپلیکیشن خوب دیگر نیز به نام Backup به همراه این موبایل عرضه شده که با استفاده از آن می توانید به راحتی از شماره تلفن ها، پیامک ها، تصاویر، اپلیکیشن ها و هر چیز دیگری پشتیبان بگیرید یا آن ها را بازگردانید. کیبورد هواوی در این نسخه از رابط کاربری بهبود قابل توجهی داشته و سرعت و دقت آن بیشتر شده است. علاوه بر این، امکان شخصی سازی آن را در مواردی مثل ارتفاع و تیم کیبورد نیز خواهید داشت.

دوربین

huawei p9 (21)

موبایل جدید هواوی از یک دوربین 13 مگاپیکسلی بهره می برد. این دوربین دارای دیافراگم f/2.0 است و از پیکسل هایی با ابعاد 1.12 میکرومتر برخوردار است که در مقایسه با پیکسل های 1.25 میکرومتری P9 کوچکتر است و نور کمتری جذب می کند.

با این حال کیفیت تصاویر بسیار خوب است و دوربین P9 Lite در نور کم نیز عملکرد مطلوبی از خود نشان می دهد. ضمناً اگر به عکاسی علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم در مسابقه عکاسی Prisma که دیجیاتو با همکاری هواوی برگزار می کند شرکت کنید.

3

تصاویر با جزئیات و بدون نویز هستند. البته رنگ تصاویر کمی اشباع شده است و گاهی نیز دچار نور زدگی می شوند. که هواوی این مسئله را با استفاده از دوربین دوم لایکا در P9 حل کرده بود. دوربین دوم P9 می تواند کنتراست و نور تصویر را بهینه کند. اما اینجا خبری از دوربین دوم نیست و باید با تنظیم دستی مقدار Highlights در حین یا بعد از عکس برداری، مشکل نور زدگی را برطرف کنید.

رابط کاربری جدید دوربین که در P9 نیز آن را بررسی کردیم، بسیار عالی طراحی شده و کار کردن با آن را به طور قابل توجهی ساده تر ساخته است. حالت های مختلفی همچون عکاسی با فیلترهای مختلف، فیلم برداری صحنه آهسته، تایم لپس و عکاسی با سرعت شاتر پایین در آن وجود دارند و البته امکان اعمال تنظیمات دستی نیز فراهم شده است.

4

دوربین جلوی P9 Lite دارای رزولوشن 8 مگاپیکسل است و می توانید با آن سلفی های با کیفیتی بگیرید. البته نباید از آن انتظار کیفیتی به اندازه یک دوربین اختصاصی 8 مگاپیکسلی را داشته باشید اما کیفیت آن قابل قبول است. رزولوشن فیلم برداری نیز برابر 1080p است که اگر بخواهید با این کیفیت به فیلم برداری بپردازید، حافظه 16 گیگابایتی موبایل کافی نخواهد بود و به یک کارت حافظه نیاز پیدا خواهید کرد.

موسیقی

huawei p9 (6)

P9 Lite دارای یک اسپیکر است که صدای نسبتاً با کیفیتی دارد. هواوی برای تقویت صدا از آمپلی فایر ویژه 9 ولتی اش به نام Smart Amp در این اسپیکر استفاده کرده است با این حال حجم صدای آن همچنان کم است. اما هندزفری های هواوی مورد علاقه ما هستند. این هندزفری ها که با الهام از ایرپادهای اپل ساخته شده اند، به راحتی در گوش قرار می گیرند و صدای با کیفیت و باس عمیقی تولید می کنند.

سخت افزار

huawei p9 (25)

عضو کوچک خانواده P9 از چیپ HiSilicon Kirin 650 بهره می برد و مثل برادر بزرگترش دارای یک پردازنده 8 هسته ای است. البته این هسته ها از نوع Cortex-A53 هستند و قدرت کمتری دارند. 4 هسته این پرازنده روی فرکانس 2.0 گیگاهرتزی و 4 هسته ای آن روی فرکانس 1.7 گیگاهرتز کار می کنند.

bench

این موبایل 2 گیگابایت رم دارد و البته مدل 3 گیگابایتی آن نیز عرضه شده است. P9 Lite فقط 16 گیگابایت حافظه داخلی دارد اما در عوض از طریق درگاه کارت حافظه می توانید آن را تا 256 گیگابایت افزایش دهید. عملکرد سخت افزاری P9 Lite به عنوان یک میان رده قابل قبول است و امتیاز بنچمارک آنتوتو به خوبی این مطلب را می رساند:

حسگر اثر انگشت

huawei p9 (9)

هواوی طبق روال معمول حسگر اثر انگشت را در پشت دستگاه قرار داده که به نظر ما یکی از مناسب ترین محل ها برای این حسگر محسوب می شود. دلیلش هم دسترسی ساده به آن است. شاید این حسگر سریع ترین نباشد اما سرعت تشخیص قابل قبولی دارد و در کمتر از 1 ثانیه قفل صفحه را باز می کند. تعریف اثر انگشت نیز با قرار دادن تنها 4 یا 5 نقطه از انگشت به راحت ترین شکل ممکن امکان پذیر است شده که نشان دهنده دقت بالای این حسگر است. بنابراین از هر زاویه ای که انگشتتان روی حسگر قرار بگیرد، دستگاه آن را تشخیص می دهد.

باز کردن قفل دستگاه وقتی که صفحه آن خاموش است نیز به خوبی کار می کند و پس از باز شدن قفل، به صفحه اصلی هدایت می شوید. اما قابلیت های این حسگر تنها در باز کردن قفل صفحه نیست. هواوی قابلیت های نرم افزاری دیگری را نیز برای آن تعریف کرده که بی شباهت به عملکرد تاچ پد نوت بوک ها نیست. مثلاً با سوایپ به پایین روی حسگر، نوار نوتیفیکیشن ها پایین می آید یا می توانید با حرکت انگشت خود روی حسگر، بین عکس ها در گالری جا به جا شوید.

ارتباطات

huawei p9 (12)

P9 Lite از بلوتوث 4.1 و وای فای b/g/n با فرکانس 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می کند. همچنین قابلیت NFC نیز برای بعضی نسخه های آن در نظر گرفته شده که به منطقه عرضه موبایل بستگی دارد. درگاه ارتباط با کامپیوتر USB 2.0 از نوع میکرو است که البته بهتر بود از USB نوع C به جای آن استفاده می شد تا وحدت خانواده P9 حفظ گردد. این درگاه از OTG پشتیبانی نمی کند.

آنتن این موبایل در شاسی فلزی دورش جاسازی شده که خطوط آن مشخص هستند. P9 Lite از نسل چهارم شبکه مخابراتی پشتیبانی می کند و قابلیت استفاده از دو سیم کارت همزمان را نیز دارید. البته در نظر داشته باشید که درگاه سیم کارت دوم و کارت حافظه، مشترک است و باید یکی از این دو را انتخاب کنید. کیفیت صدای مکالمه هم به خاطر حذف نویز توسط میکروفون دوم، خوب است.

قابلیت جالبی که هواوی در اپلیکیشن پیامک و تلفن قرار داده، مسدود کردن افراد مزاحم است. اما اینجا فقط با یک لیست سیاه طرف نیستیم بلکه می توانید حالت های مختلفی را برای آن تعریف کنید. مثلاً شماره هایی که ذخیره نیستند، به طور خودکار مسدود شوند یا کلماتی کلیدی تعریف کنید که در صورت وجود داشتن در پیامک، فرستنده آن مسدود شود.

باتری

huawei p9 (24)

موبایل جدید هواوی دارای یک باتری غیر قابل تعویض با ظرفیت 3000 میلی آمپر است. خوشبختانه ظرفیت باتری نسبت به P9 تغییری نکرده و با توجه به رزولوشن نمایشگر و سخت افزاری که در P9 Lite به کار رفته، می توانیم انتظار عملکرد نسبتاً خوبی از باتری داشته باشیم.

این موبایل از شارژ سریع پشتیبانی نمی کند و داخل جعبه آن یک آداپتور ا آمپری قرار دارد که می تواند ظرف حدود 3 ساعت، P9 Lite را به طور کامل شارژ کند. این دستگاه می تواند با استفاده سبک تا بیش از 2 روز دوام بیاورد که در میان موبایل های امروزی، یک عدد شگفت انگیز محسوب می شود. با این حال، با استفاده سنگین تر این مقدار کاهش می یابد.

در آزمون باتری ما، P9 Lite توانست حدود 11 ساعت دوام بیاورد که 3 ساعت و 8 دقیقه به پخش ویدیو، 3 ساعت و 53 دقیقه به وبگردی، 1 ساعت و 58 دقیقه به پخش موسیقی گذشت و باقی آن نیز موبایل در حالت آماده باش بود.

huawei p9 (22)

جمع بندی

هواوی با سری P9 نشان داده که می تواند خلاق باشد و محصولات با کیفیتی بسازد. P9 نیز به عنوان عضو کوچک این خانواده، دست کمی از دیگر اعضای آن ندارد و با این که پسوند Lite را یدک می کشد، اما امکانات قابل توجهی را ارائه می کند. دوربین با کیفیت، حسگر اثر انگشت دقیق و سریع، نمایشگر خوب و بدنه خوش ساخت از ویژگی های مثبت این موبایل هستند و شاید بتوان حافظه داخلی کم را تنها مشکل اصلی آن دانست.

قیمت وسوسه کننده P9 Lite می تواند باعث شود چشمانتان را به روی مشکلات نه چندان بزرگ آن ببندید چرا که امکانات فراتر از هزینه ای که می کنید به دست می آورید. این موبایل با قیمت 790 هزار تومان به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • mehdi 190
    mehdi 190 | ۳۰ شهریور ۱۳۹۵

    لطفا بررسی گوشی هوآوی جی8 رو هم بزارید ممنون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی